مهارت‌آموزی و افزایش بهره‌وری بر پایه فناوری‌های تولید نوین صنعتی

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 مربی، هیئت علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید، دانشگاه ارومیه، ارومیه

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند

چکیده

امروزه در صنایع بزرگ پارامتر‌های زمان و هزینه دو اصل مهم در بحث تولید حساب می‌شود. بنا به این دلایل اتلاف زمان و هزینه‌های اضافی از نظر اقتصادی صرفه‌ای ندارد، برای همین علم روز دنیا برای رفع این مشکلات به سیستم‌های کنترل عددی و نمونه‌سازی سریع رو آورده است. تنوع و انعطاف‌پذیری از دلایل عمده در تولید قطعات برای بقای واحد‌های صنعتی بوده، که در روش‌های نمونه‌سازی سریع جزو مزایا محسوب می‌شوند. در صنایع کنونی، با افزایش تنوع‌طلبی مشتری و تنگ‌تر شدن عرصه رقابت، تنها کسانی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که بتواند کالاهای خود را با سرعت بالاتر، در عین حال با کیفیت و عملکرد بهتر روانه بازار مصرف کنند. اگر چه توسعه سیستم طراحی با رایانه و فرآیند کنترل-عددی کاهش زیادی را در زمان تولید به‌وجود آورده است، اما نیاز صنعت به طراحی برای تولید و مونتاژ بدون صرف زمان و هزینه اضافی، هنوز برطرف نشده است، بنابراین تکنولوژی نمونه‌‌سازی ‌سریع در پاسخ به چنین نیازی وارد بازار تولید شده است. هدف اصلی از طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر افزایش بهره‌وری بوده و می‌توان از روی ایده جدید یا از مهندسی معکوس نمونه‌ای ایجاد نمود. به ‌منظور اینکه یک طراحی در نهایت ساخته و به محصول تبدیل شود طراحی و ساخت باید با یکدیگر در ارتباط بوده که این منظور در روش‌های نمونه‌سازی سریع منظور شده است. بر اساس روش‌های نمونه‌سازی سریع می‌توان میزان بهره‌وری، اشتغال و مهارت‌آموزی، سهولت انجام کارها در صنعت برای رونق بنگا‌ه‌های کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


[۱] شهین ایروانی, بهناز مرجانی. جایگاه دانش در مهارت آموزی. راهبرد فرهنگ, (30), 1394.
[۲] مرجانی, بهناز. بررسی و مقایسه مبانی معرفت‌شناسی تربیت ­حرفه‌ای در ایران با مبانی معرفت‌شناسی حرفه‌گرایی جدید. پایان‌نامه دکترا, دانشگاه تهران, 1381.
[3] Noorani, Rafiq. Rapid prototyping: principles and applications. John Wiley & Sons Incorporated, 2006.
[4] Upcraft, S. and Fletcher, R. The rapid prototyping technologies. 23(4):318–330, Jan 2003.
[۵] امری, مهدی و رامین, درویش. نمونه‌سازی سریع (قسمت اول). قالب‌سازان, (21):8--11, 1380.
[۶] خلیل‌پور آذری, سامان و خانجانی ویشکی, علی. روش‌های نمونه‌سازی و قالب‌سازی سریع بر مبنای CAD/CAM. جلد اول. انتشارات ناقوس اندیشه, تهران, 1385.
[7] Hull, Charles W. Apparatus for production of threedimensional objects by stereolithography, 1986. US Patent No: US4575330A.
[8] Richter, J. and Jacobs, P. The present state of accuracy in stereolithography. in Proceedings of 2nd international conference on Prototyping, University of Dayton, Ohio, 1991.
[9] Kai, Chua Chee, Fai, Leong Kah, and Chu-Sing, Lim. Rapid prototyping: principles and applications in manufacturing. World Scientific Publishing Co., Inc., 1997.
[10] Dolenc, A. Rapid prototyping from a computer scientist’s point of view. 2(2):18–25, Jan 1996.
[11] Pulak, Mohan Pandey. Slicing procedures in layered manufacturing: a review. 9(5):274–288, Jan 2003.
[۱۲] صفوی, محسن, بدرسمای, محسن, گدازنده‌ها, احسان, و خرم, داود. طراحی محصولات سفارشی جهت ساخت به روش نمونه‌سازی و تولید سریع. در سومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد, 1390.
[13] Boothroyd, Geoffrey. Product design for manufacture and assembly. Computer-Aided Design, 26(7):505 – 520, 1994.
[۱۴] ایلدارژاله, محمد, رحمتی, صادق, و سلیمی, مجتبی. فناوری نمونه‌سازی سریع. مؤسسه انتشاراتی جهان جام جم, تهران, 1384.