طراحی و ساخت خودرو پاک مجهز به پیل سوختی پلیمری دمابالا و پنل‌های خورشیدی

نوع مقاله: مقاله علمی ترویجی

نویسندگان

1 عضو گروه فیزیک و گروه پژوهشی پیل سوختی حرارت بالا، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان

2 عضو گروه پژوهشی پیل سوختی حرارت بالا دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان

3 استادیار گروه فیزیک و عضو گروه پژوهشی پیل سوختی حرارت بالا، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان

چکیده

خودرو یکی از مهمترین منابع مصرف انرژی، خصوصاً انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی است. امروزه، با توجه به تولید روزافزون خودرو و گسترش سیستم‌های حمل‌ونقل درون‌شهری، خودرو مهمترین منبع آلودگی شهرها محسوب می‌شود. با توجه به محدودبودن منابع انرژی‌، تغییر رویة استفاده از سوخت‌های فسیلی نه‌تنها در کاهش آلایندگی، که در رشد اقتصادی کشور و کاهش تأثیر نوسانات نرخ نفت در بازار جهانی بر اقتصاد داخلی مؤثر می‌باشد. در این مقاله، پس از مروری بر منابع انرژی پاک، انواع خودرو و زیرساخت‌های موجود در ایران، خودروهای هیبریدی پیل سوختی[i] دمابالا به‌عنوان جایگزینی مناسب برای سیستم حمل‌ونقل کنونی پیشنهاد می‎شود. در پایان، مینی‎بوس تشریفاتی چهارده‌نفرة هیبرید پیل سوختی - خورشیدی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان، به‌عنوان نمونه‌ای موفق از یک خودرو پاک معرفی و سیستم‌های توان، گازرسانی و کنترل آن تشریح می‌شود.



[i]. Fuel cell

کلیدواژه‌ها


 

[1] Petro energy information network, http://www.shana.ir (accessed March 1, 2015)

[2] نجات‌بخش، علی. "توسعه پایدار و کاهش آلودگی محیط زیست تأثیر وسائط حمل‌ونقل بنزینی و گازوئیلی و سیستم عبور و مرور در آلودگی هوا"، دومین همایش بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان، تهران: سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، 1381.

[3] پوررحیم نجف‌آبادی، زهرا. بهناز دهرآزما. "آثار زیست محیطی ناشی از حمل‌ونقل نفت و روش‌های نوین پاکسازی آن"، اولین کنفرانس حمل‌ونقل مواد خطرناک و اثرات زیست محیطی آن، تهران، دانشگاه تهران، 1387.

[4] علیمرادی، مهرداد و همکاران. "آسیب‌شناسی راهبردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مدیریت مصرف سوخت در حمل‌ونقل عمومی بین شهری (جاده‌ای)"، دوازدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، 1391.

[5] FuelCellToday, http://www.fuelcelltoday.com (accessed March 6, 2015).

[6] جمالی پاقلعه، سوده، مجتبی رحیمی، سید محمدباقر مرعشی. "استفاده از پیل سوختی دمابالا برای ایجاد و توسعة شبکة غیرمتمرکز تولید همزمان انرژی برق و گرما در ایران با استفاده از شبکة سراسری گاز"، کنفرانس هیدروژن دانشگاه مالک اشتر اصفهان، 1392.

[7] C. Hou, et al. “Approximate Pontryagin’s minimum principle applied to the energy management of plug-in hybrid electric vehicles,” Applied Energy, 115, 2014, pp. 174-189.

[8] مرعشی، سید محمدباقر، سوده جمالی پاقلعه، مجتبی رحیمی. "امکان‌سنجی تجاری‌سازی پیل ‍‌سوختی پلیمری دمابالا در صنعت خودروسازی"، کنفرانس انرژی‌های نو و پاک همدان، 1392.

[9] Chandan, A., et al. “High temperature (HT) polymer electrolyte membrane fuel cells(PEMFC) ” Journal of Power Sources 231 , 2013, pp. 264-278.

[10] Zhang, J., et al. “High temperature PEM fuel cellsJournal of Power Sources, 160, 2006, Issue 2, pp. 872-891.

[11] Hou, C., et al, “Approximate Pontryagin’s minimum principle applied to the energy management of plug-in hybrid electric vehiclesApplied Energy 115, 2014, pp. 174-189.