طراحی و پیاده‌سازی سامانه روشنایی هوشمند چراغ‌های جلوی خودرو برای مسیر منحنی و پیچ جاده

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مهندسی مکانیک، واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی

2 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

باتوجه به افزایش روز افزون تردد وسایل نقلیه، معیار ایمنی و کنترل حجم ترافیکی از سوی مجامع علمی و تحقیقاتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو برای کاهش تصادفات، خطاهای رانندگی و همچنین بهبود جریان ترافیکی فن‌آوری وسایل نقلیه رو به هوشمند شدن پیش می‌رود. محققان با طراحی سامانه‌های کنترلی و کمک راننده در وسایل نقلیه سعی در کاهش خطاهای انسانی در رانندگی، افزایش ایمنی و بهبود جریان ترافیکی دارند. در این پژوهش برای افزایش دید راننده در پیچ جاده‌ها یک سامانه کمک راننده چراغ جلو تطبیقی خودرو طراحی و ساخته می‌شود. از آنجاییکه جهت تابش نور چراغ جلو خودرو بصورت مستقیم است، هنگامی که خودرویی وارد پیچ جاده می‌شود، نور چراغ جلو مسیر پیچ جاده را روشن نمی‌کند. سامانه چراغ جلو تطبیقی می‌تواند جهت تابش نور چراغ جلو خودرو را در جهت پیچ جاده تغییر دهد تا نقاط کور مسیر روشن شود. این سامانه منجر به افزایش دید راننده در پیچ جاده‌ها مخصوصاً در شب شده و به دنبال آن منجر به کاهش خطاهای انسانی و نرخ تصادف‌ها می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Rothery, Richard W. Car following models. Trac Flow Theory, 1992.
[2] Ma, Xiaoliang and Andreasson, Ingmar. Behavior measurement, analysis, and regime classification in car following. IEEE transactions on intelligent transportation systems, 8(1):144–156, 2007.
[3] Revkeldt, MGC and Labibes, K. Literature survey on invehicle safety devices. TNO report, 3, 2003.
[4] Dhamdhere, Ganesh, Chourasia, Sandhya, Sasatte, Sumit, and Warkey, Lect PK. Adaptive front light control system for every vehicle. International Journal of Advanced Research in Electronics and Communication Engineering, pp. 1091–1094.
[5] Lee, Chuen-Chien. Fuzzy logic in control systems: fuzzy logic controller. i. IEEE Transactions on systems, man, and cybernetics, 20(2):404–418, 1990.
[6] Wang, Dai Qiang, Gao, Shiyou, Chen, Yu Qing, Wang, Yi, and Liu, Qiao. Intelligent control system based on can-bus for car doors and windows. in 2009 3rd International Conference on Anti-counterfeiting, Security, and Identification in Communication, pp. 242–245. IEEE, 2009.
[7] Hrairi, Meftah and Bakar, Anwar B Abu. Development of an adaptive headlamp systems. IEEE Transaction on Computer and Communication Engineering (ICCCE 2010), pp. 11–13, 2010.
[8] Motoki, Masanori, Hashimoto, Hiroshi, and Hirao, Tamotsu. Study on visibility and discomfort glare of adaptive frontal lighting system (afs) for motorcycle. in Proceedings: International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles, vol. 2009. National Highway Traffic Safety Administration, 2009.
[9] Hacibekir, T, Karaman, S, Kural, E, Ozturk, ES, Demirci, M, and Guvenc, B Aksun. Adaptive headlight system design using hardware-in-the-loop simulation. in 2006 IEEE Conference on Computer Aided Control System Design, 2006 IEEE International Conference on Control Applications, 2006 IEEE International Symposium on Intelligent Control, pp. 915–920. IEEE, 2006.
[10] Dong, Guo, Hongpei, Wang, Song, Gao, and Jing, Wang. Study on adaptive front-lighting system of automobile based on microcontroller. in Proceedings 2011 International Conference on Transportation, Mechanical, and Electrical Engineering (TMEE), pp. 1281–1284. IEEE, 2011.