مروری بر پارامترهای موثر بر رزونانس حفره تایر و راهکارهای کنترل آن

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

2 استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

چکیده

بحث نویز که منشا آن ارتعاش است، به دلیل تاثیرگذاشتن مستقیم بر کیفیت زندگی انسان‌ها، بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم ترین منابع نویز خودرو، نویز تایر است که با کاهش نویز موتور و اگزوز و برقی شدن خودروها اهمیت زیادی پیدا کرده و بخشی از آن، از رزونانس حفره تایر سرچشمه می گیرد. در این مقاله رزونانس حفره ی تایر مورد بررسی قرار گرفته که هدف اصلی آن، شناخت پارامترهای موثر بر رزونانس حفره تایر و راهکارهای کنترل منبع و مسیر انتقال آن به داخل کابین خودرو می باشد و براساس مطالعات صورت گرفته، در هیچ مقاله ای به طور همزمان به این دو موضوع پرداخته نشده است. همچنین، در این مقاله برای اولین بار راهکارهای کنترل رزونانس حفره تایر و مسیر انتقال آن به داخل کابین خودرو دسته بندی و مورد بررسی قرار گرفته و مزایا و معایب آن ها ارائه شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی است که پس از جمع آوری، مطالعه و تحلیل مقالات و پژوهش های منتشرشده در حوزه نویز حفره تایر، مفاهیم، اصول، فرآیند و دستاوردهای هر کدام از پژوهش ها، دسته بندی و تحلیل شده است. این مطالعات برای بررسی و کنترل تأثیر رزونانس حفره آکوستیکی تایر، بر محیط آکوستیکی داخل کابین خودرو ضروری هستند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1]   Mohamed, Z., Wang, X., & Jazar, R., A survey of wheel tyre cavity resonance noise. International Journal of Vehicle Noise and Vibration, Vol. 9, NO. 3-4, pp. 276-293, (2013).
[2]   Del Pizzo, L. G., Bianco, F., Moro, A., Schiaffino, G., & Licitra, G., Relationship between tyre cavity noise and road surface characteristics on low-noise pavements. Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol. 98, pp. 102971, (2021).
[3]   Mange, A., Behroozi, M., & Baqersad, J., Identify challenges in vibration measurements for rotating tyres using a finite element model. International Journal of Vehicle Noise and Vibration, Vol. 16, No. 3-4, pp. 113-126, (2020).
[4]   Mollajafari, M., & Shojaeefard, M. H., TC3PoP: a time-cost compromised workflow scheduling heuristic customized for cloud environments. Cluster Computing, pp. 1-18, (2021).
[5]   Li, T., A state-of-the-art review of measurement techniques on tire–pavement interaction noise. Measurement, Vol. 128, pp. 325-351, (2018).
 
[6]   Liu, Y., Liu, X., Yuan, J., Yi, J., Hu, X., & Shan, Y., Research on the Model of Load Acting on the Rim Arising from Tire Acoustic Cavity Resonance. In INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, Vol. 259, No. 8, pp. 1531-1540, (2019, September).
 
[7]   Liu, Y., Liu, X., Shan, Y., Hu, X., & Yi, J., Research on mechanism and evolution features of frequency split phenomenon of tire acoustic cavity resonance. Journal of Vibration and Control, Vol. 27, NO. 3-4, pp. 343-355, (2021).
 
[8]   Daniel, J. O., Automotive wheel and tyre design for suppression of acoustic cavity noise through the incorporation of passive resonators. Journal of Sound and Vibration, Vol. 467, pp. 115037, (2020).
 
[9]   Zhao, W., Liu, X., Shan, Y., & He, T., Design and simulation of Helmholtz resonator assembly used to attenuate tire acoustic cavity resonance noise. In INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, Vol. 263, No. 6, pp. 942-953, (2021, August).
 
[10] Pinay, J., Unrau, H. J., & Gauterin, F., Prediction of close-proximity tire-road noise from tire cavity noise measurements using a statistical approach. Applied Acoustics, Vol. 141, pp. 293-300, (2018).
 
[11] Li, T., Literature review of tire-pavement interaction noise and reduction approaches. Journal of Vibroengineering, Vol. 20, No. 6, pp. 2424-2452, (2018).
 
[12] Wang, Z., Yi, J., Liu, Y., & Liu, X., Characteristics of sound pressure in the tire cavity arising from acoustic cavity resonance excited by the curvature change of tread. In INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, Vol. 259, No. 2, pp. 7371-7379, (2019, September).
 
[13] Baro, S., Corradi, R., Åbom, M., Caracino, P., & Fioravanti, A. P., Modelling of a lined tyre for predicting cavity noise mitigation. Applied Acoustics, Vol. 155, pp. 391-400, (2019).
 
[14] Zhang, Y. B., Yao, Q., Xiao, L., Zhang, X. Z., Zheng, C. J., & Bi, C. X., On the resonance of a lined tire cavity. Acta Acustica united with Acustica, Vol. 105, No. 6, pp. 1237-1242, (2019).
 
[15] Wang, Z., Yi, J., Liu, Y., & Liu, X., Characteristics of sound pressure in the tire cavity arising from acoustic cavity resonance excited by the curvature change of tread. In INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, Vol. 259, No. 2, pp. 7371-7379, (2019, September).
 
[16] Subbian, J., Padmanaban, S., & Skp, A., Investigation of Tyre Acoustic Cavity Mode Induced In-Cabin Noise, SAE Technical Paper 2019-26-0187, (2019). 
 
[17] Cao, R., & Bolton, J. S., Point excitation of a coupled structural-acoustical tire model with experimental verification: Higher order cavity modes. Applied Acoustics, Vol. 136, pp. 48-60, (2018).
 
[18] Cao, R., Bolton, J. S., & Black, M., Force Transmission Characteristics for a Loaded Structural-Acoustic Tire Model. SAE International Journal of Passenger Cars-Mechanical Systems, Vol. 11, No. 06-11-04-0025, pp. 305-319, (2018).
 
[19] Hu, X., Liu, X., Wan, X., Shan, Y., & Yi, J., Experimental analysis of sound field in the tire cavity arising from the acoustic cavity resonance. Applied Acoustics, Vol. 161, pp. 107172, (2020).
 
[20] Glandier, C., & Grollius, S., Improved Full Vehicle Finite Element Tire Road Noise Prediction, SAE Technical Paper 2017-01-1901, (2017).
 
[21] HORIKAWA, S., TANAKA, Y., NAKAMURA, M., & MURATA, S., Theoretical analysis of sound pressure distributions inside a tire cavity. Advanced Experimental Mechanics, Vol. 1, pp. 149-154, (2016).
 
[22] Ishihama, M., Miyoshi, K., Yoshii, K., & Kanda, M., Tire Cavity Sound Measurement for Identifying Characters of Road Surfaces and Tire Structures. In INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, Vol. 253, No. 5, pp. 2872-2882, (2016, August). 
 
[23] Noguchi, Y., Yamamoto, T., Yamada, T., Izui, K., & Nishiwaki, S., A level set-based topology optimization method for simultaneous design of elastic structure and coupled acoustic cavity using a two-phase material model. Journal of Sound and Vibration, Vol. 404, pp. 15-30, (2017).
 
[24] Hu, X., Liu, X., Shan, Y., & He, T., Simulation and Experimental Validation of Sound Field in a Rotating Tire Cavity Arising from Acoustic Cavity Resonance. Applied Sciences, Vol. 11, No. 3, pp. 1121, (2021).
 
[25] Tanaka, Y., Horikawa, S., & Murata, S., An evaluation method for measuring SPL and mode shape of tire cavity resonance by using multi-microphone system. Applied Acoustics, Vol. 105, pp. 171-178, (2016).
 
[26] Li, T., Influencing Parameters on Tire–Pavement Interaction Noise: Review, Experiments, and Design Considerations. Designs, Vol. 2, No. 4, pp. 38, (2018).
 
[27] Gallrein, A., Baecker, M., & Guan, J., Simulation of Dynamic Gas Cavity Effects of a Tire under Operational Conditions, SAE Technical Paper 2018-01-0682, (2018).
 
[28] Kamiyama, Y., Development of twin-chamber on-wheel resonator for tire cavity noise. International Journal of Automotive Technology, Vol. 19, No. 1, pp. 37-43, (2018).
 
[29] Mohamed, Z., Tire cavity resonance mitigation using acoustic absorbent materials. Journal of Vibration and Control, Vol. 23, No. 10, pp. 1607-1622, (2017).
 
[30] Yang, Y., Du, Y., Tong, R., & Wei, Y., An improved structural-acoustic coupling model for tire cavity noise. Noise Control Engineering Journal, Vol. 66, No. 3, pp. 244-257, (2018).