ﺭﻳﺸﻪ ﻳﺎﺑﻲ ﻋﻠﻞ ﺳﺎﻧﺤﺔ ﺗﻮﺭﺑﻮﭘﻤﭗ ﺷﻤﺎﺭﺓ 20A ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﮑﻨﻴﮏ ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﻃﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺶ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسنده

کارشناس ارشد نگهداری و تعمیرات ماشین آلات دوار/شرکت پالایش نفت آبادان

چکیده

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﻻﺋﻞ ﺑﺮﻭﺯ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﮏ ﺗﻮﺭﺑﻮﭘﻤﭗ، ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﻃﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺶ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺭﻳﺸﻪ ﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﻤﭗ ﺳﺎﻧﺘﺮﻳﻔﻴﻮﮊ 20 ﺷﻤﺎﺭﺓ  ﺍﺯ ﻳﮏ ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ ﺑﺨﺎﺭﻱ ﺑﻪ A ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﺮﮎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﮏ ﺟﻌﺒﻪ ﺩﻧﺪﺓ ﮐﺎﻫﻨﺪﻩ، ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ ﺑﻪ ﭘﻤﭗ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ. ﺗﻮﺭﺑﻮﭘﻤﭗ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺳﺎﻝ ﻋﺪﻡ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﻮﺭﻳﺖ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﺩﺭ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﭙﺮﻱ ﺷﺪﻥ  ﺩﻗﻴﻘﻪ، ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ ﻭ ﺟﻌﺒﻪ ٣٠ ﺳﺎﻋﺖ ﻭ ٢ﺣﺪﻭﺩ  ﺩﻧﺪﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺎﻻﺑﺮﺩﻥ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻮﻗﻔﺎﺕ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻧﺸﺪﻩ، ﻋﻴﺐ ﻳﺎﺑﻲ ﻫﺎﻱ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺭﻭﻱ ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ، ﺟﻌﺒﻪ ﺩﻧﺪﻩ، ﭘﻤﭗ ﻭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﮐﻨﺘﺮﻟﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﮑﻨﻴﮏ ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﻃﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺶ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ، ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺭﻳﺸﻪ

کلیدواژه‌ها


[1] V. M. Cherakasky, Pumps, Fans, Compressors, Moscow, Second printing, Mir Publishers, 1985.  [ﻡ. ﻗﺎﺳﻤﻲ، ۲] ﻧﮕﺮﺷﻲ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺑﺮ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﻫﺎﻱ ﺳﺎﻧﺘﺮﻳﻔﻴﻮﮊ ﻭ ﺗﻮﺭ ﺑﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﺑﺨﺎﺭﻱ  .۱۳۹۴ ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، ﻗﻢ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﭼﺎﭖ ﮔﺴﺘﺮ ﻣﻬﺮ، [3] M. Schobeiri, Turbo machinery Flow Physics and Dynamic Performance, Texas A & M University, Department of Mechanical Engineering, 2003.