کمینه‌سازی ابعاد بدنة خودروی نیسان از طریق بهینه‌سازی چیدمان بلنک قطعات

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 کارشناس ویژة امور تحقیقات و مهندسی محصول شرکت سازه‌گستر سایپا

2 مدیر امور تحقیقات و مهندسی محصول شرکت سازه‌گستر سایپا

3 کارشناس امور تحقیقات و مهندسی محصول شرکت سازه‌گستر سایپا

چکیده

ورق‌های فولادی نقش قابل توجهی در تولید بدنة خودرو دارند. طی سالیان اخیر، افزایش قیمت تمام‌شدة ورق‌های فولادی از یکسو و مشکلات ناشی از تحریم‌ها از سویی دیگر، تأمین ورق‌های فلزی را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده است. از این‌رو لازم است تا سازندگان و تولیدکنندگان جهت صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه، کاهش ضایعات و مدیریت مصرف ورق، روش‌های نوینی به‌کار گیرند. در این مقاله، ابتدا روش‌های کاهش موادبری و ضایعات قطعات فلزی پرسی با بهره‌گیری از شیوه‌های تغییر در چیدمان قطعات، به‌کارگیری یا اصلاح قرار قالب، استفاده از ورق کویل به‌جای ورق شیت و تغییر در نحوة‌ تولید، عرض نوار ورق و نوع قالب و پرس بررسی و در ادامه، موادبری روش‌های جدید با روش‌های قدیم مقایسه شده است. سپس، سود سالیانه‌ای که از اعمال این تغییرات در مدل‌های مختلف خودروی نیسان عائد گروه خودروسازی سایپا می‌شود محاسبه می‌شود. اجرای این روش‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در مواد اولیة فلزی و کاهش ضایعات، نه‌تنها از هدررفت انرژی و سرمایة ملی جلوگیری می‌کند، که براساس قاعدة برد برد به افزایش حاشیة سود برای تولیدکننده و خودروساز نیز می‌انجامد.

کلیدواژه‌ها


[1] نورانی، محمدرضا، محمدحسین حسن‌نیا. "مدیریت مصرف ورق با استفاده از بازنگری کارت برش قطعات پرسی و روش‌های کاهش ورق بری در تولید قطعات پرسی"، چهارمین کنفرانس شکل‌دهی فلزات و مواد ایران، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، 1387.
[2] شجاعی فرد، محمدحسن، روح‌الله طالبی توتی، شهاب‌الدین شهباز. "بررسی تجربی شعاع ابزار در فرایند شکل‌دهی تدریجی ورق بدنی خودرو"، پنجمین کنفرانس شکل‌دهی تدریجی ورق بدنة خودرو، 1390.
[3] امیری، مقصود، رضا رشیدی، هادی کیومرثی، مجیدرضا حاجی عابد نائینی. "کاربرد طراحی آزمایش‌ها و تصمیم‌گیری چندهدفه در تعیین و تنظیم مشخصه‌های کیفی گلگیر عقب پراید 141"، پنجمین کنفرانس ملی مهندسی صنایع، تهران: انجمن مهندسی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1386.