استفاده از آلیاژهای حافظه‌دار در طراحی بال هواپیما

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی، واحدپردیس

2 دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس

3 دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه ازاد اسلامی، واحد پردیس

چکیده

آشفتگی جریان سیال در اطراف بال و وجود ارتعاشات در اثر حرکت فلپ‌ها، از جمله مشکلاتی است که در عملکرد هواپیماها به‌وجود می‌آید. از عوامل بروز این مشکلات می‌توان به عدم یکپارچگی قسمت‌های ثابت و متحرک بال و عدم کنترل کامل حرکت سازوکار فلپ بال اشاره کرد. طی سالیان اخیر یکی از راه‌های اصلاح و بهبود این مشکلات استفاده از خواص آلیاژهای حافظه‌دار در ساخت بال‌هاست. با استفاده از آلیاژهای حافظه‌دار بال‌هایی ساخته می‌شود که متناسب با شرایط هواپیما، توانایی تغییر حالت را دارند. در این‌صورت عملکرد پرواز هواپیما بهبود می‌یابد و ضمناً وزن سازه‌ها و سازوکارهای مورد استفاده و مصرف انرژی به‌طور قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود. در این مقاله به چگونگی استفاده از آلیاژهای حافظه‌دار در سازوکار فلپ بال مورفینگ، در کلاس پروازی هواپیمای بدون سرنشین، پرداخته می‌شود. در ادامه روند طراحی و تحلیل ائرودینامیکی پروفیل مقطع بال با استفاده از خواص آلیاژهای حافظه‌دار ارائه شده است. ابتدا طراحی ایرفویل در محیط نرم‌افزار کتیا ارائه شده، سپس تحلیل نیروهای ائرودینامیکی در نرم‌افزار XFLR5 بیان شده است. در پایان بال طراحی‌شده با استفاده از آلیاژهای حافظه‌دار ساخته و ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها