انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312مطالعه روشهای انتخاب نقاط مرجع در آنالیز مودال محیطی31038529FAسحر طاهریاندانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنانمحمد مهدی خطیبیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنانJournal Article20170716آزمایش مودال روشی مناسب برای تخمین مشخصات دینامیکی سازه میباشد. با اینحال در سازههای بزرگ به علت عدم امکان تحریک و یا اندازهگیری نیروها، انجام آزمایش مودال دشوار یا غیرممکن میباشد. آزمایش مودال محیطی یکی از روشهایی است که میتواند این مشکل را برطرف کند. در این نوع آزمایش، سازه توسط بارهای طبیعی تحریک میشود. با این حال، این نوع آزمایش نیز با مشکلاتی مواجه است. یکی از مشکلات مهم آزمایش مودال محیطی عدم امکان اندازهگیری همزمان در تمام نقاط است که ناشی از محدودیت در تعداد شتابسنجها و کانالهای اندازهگیری است، بنابراین سازه باید در چندین مرحله مورد آزمایش قرار گیرد. برای ارتباط بین مراحل اندازهگیری، باید نقاطی به عنوان مرجع انتخاب شوند. عدم انتخاب صحیح نقاط مرجع موجب بروز خطا در نتایج خواهد شد، از این رو، انتخاب صحیح این نقاط، حائز اهمیت فراوان است؛ در این مقاله ضمن بررسی روشهای انتخاب نقاط مرجع، مزایا و معایب این روشها به تفصیل بیان میگردد.https://mmep.isme.ir/article_38529_beb6ee42320aeef0bfb39fb871a1dffa.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312مشخصهیابی عیوب کریستالی مرز دوقلویی در ابررسانای دمابالا YBCO112238530FAمهناز محمدیاستادیار، دانشکده علوم پایه، گروه فیزیک مهندسی، دانشگاه صنعتی قمبهرام خوشنویساندانشیار، دانشکده فیزیک، دانشگاه کاشانJournal Article20170902دوقلویی یکی از مکانیسمهای اصلی تغییر شکل پلاستیکی در کریستالها است که خواص مربوط به آن از مسائل مهم در علم مواد به شمار میرود. یکی از مهمترین ویژگیهای ریزساختاری مشاهده شده در ابررسانای دمابالای YBa<sub>2</sub>Cu<sub>3</sub>O<sub>7-y </sub>، (YBCO) دوقلویی است که به سبب استحاله فاز تتراگونال به اورتورمبیک رخ میدهد. مشکل عمده در کاربردهای صنعتی ابررساناهای دمابالا چگالی جریان بحرانی (J<sub>c</sub>) پایین است. مرزهای دوقلویی در YBCO که از نوع نواقص صفحهای میباشند، مراکز اصلی میخکوبی شار محسوب میشوند که موجب افزایش چگالی جریان بحرانی میگردند. بنابراین طراحی ساختارهای دوقلویی YBCO در هنگام تولید برای بهبود خواص الکتریکی، مغناطیسی و جهت بهرهبرداری تجاری آن ضروری میباشد. با توجه به تعدد گزارشهای موجود در این زمینه و نتایج بعضاً متناقض، در این مقاله کلیه نتایج تجربی و نظری منتشرشده در ارتباط با مرزهای دوقلویی و تأثیر آن بر خواص مختلف YBCO مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.https://mmep.isme.ir/article_38530_9cd6c2d781c42587ff473859a2059d26.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312تحلیل ابعادی و مطالعه روابط نیمهتجربی سرعت تهویه بحرانی و طول جریان لایهبرگشتی برای آتشسوزی در تونلها با تهویه طولی233138531FAمصطفی منفرد مسقانیدکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتررضا مهریاراستادیار دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیرازJournal Article20171230امنیت جانی یکی از اهداف اصلی طراحی مهندسی ایمنی در آتشسوزی در تونلها بوده و این مسئله نیازمند ایجاد شرایط پایدار برای یک دوره زمانی مشخص میباشد. در آتشسوزی در تونلها یکی از استراتژیهای حفاظتی برای افراد و وسایل نقلیه، محدود کردن جریان دود و محصولات احتراق برای حرکت به سمت بالادست جریان میباشد. بنابراین سرعت تهویه طولی بحرانی و طول جریان لایهبرگشتی دود در آتشسوزی در تونلها دو پارامتر بسیار مهم در طراحی سیستمهای تهویه طولی در تونلها میباشند. در این پژوهش در ابتدا با بکارگیری روش تحلیل ابعادی، عبارات بدون بعد برای سرعت تهویه بحرانی و طول جریان لایهبرگشتی بر حسب پارامترهای نرخ حرارت آزاد شده، مشخصات هندسی تونل، شرایط محیطی شامل دانسیته هوا، دمای هوا و ظرفیت حرارتی هوا و در نهایت شتاب جاذبه زمین بهدست آمده است. سپس با بررسی پژوهشهای آزمایشگاهی صورت گرفته توسط سایر محققین، روابط نیمهتجربی ارائه شده برای سرعت تهویه طولی بحرانی و طول جریان لایهبرگشتی مورد مطالعه قرار گرفته است. در ادامه روابط نیمهتجربی مورد استفاده برای نشان دادن اثرات شیب تونل بر سرعت تهویه بحرانی ارائه شده توسط سایر دانشمندان نیز بررسی و ارائه شده است. همچنین در بخش پایانی، اثر هندسه تونل بر کاهش و یا افزایش نرخ حرارت آزاد شده نیز به صورت مجزا مورد بررسی قرار داده شده است.https://mmep.isme.ir/article_38531_1194648f97ecaf92164d6cea10694d2d.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312بررسی اصول و شبیهسازی عددی عملکرد توربین باد در حالت پایا324138532FAجواد زارعدکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهرانسید احسان حسینیکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهرانمرتضی نامورکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه امیرکبیر،تهرانJournal Article20180728با توجه به اهمیت روزافزون انرژیهای تجدیدپذیر، لزوم مطالعه در این زمینه ضروری است. باد به عنوان یکی از منابع مهم انرژیهای تجدیدپذیر شناخته میشود که قابلیت بهرهبرداری از انرژی آن با استفاده از توربینهای بادی وجود دارد. در همین راستا و با توجه به اهمیت بررسی عملکرد توربین بادی، در پژوهش حاضر ابتدا پیشینه و اصول عملکرد مربوط به توربینهای بادی تشریح و سپس از روش دینامیک سیالات محاسباتی بهمنظور بررسی عملکرد هیدرودینامیکی دو نوع توربین بادی ساحلی و فراساحلی که به ترتیب دارای دو و سه پره هستند استفاده گردیده است. از دینامیک سیالات محاسباتی بهمنظور بررسی اثر توربین و تعداد پرههای آن بر بازدهی و همچنین تعیین مقادیر توان مکانیکی و نیروی پیشرانه در حالت پایا و برای هر دو نوع توربین استفاده گردیده است. عملکرد توربین به صورت سهبعدی شبیهسازی و نتایج با نتایج تجربی مورد مقایسه قرار گرفته است که میانگین انحراف حدود 4 درصد در گشتاور مکانیکی توربین ساحلی نسبت به نتایج تجربی نشان دهنده صحت روش و فرضیات مورد استفاده است. مشاهده گردید که با افزایش سرعت باد توان مکانیکی و همچنین نیروی پیشرانه به صورت تدریجی افزایش پیدا خواهد کرد و توزیع فشار بر روی سطوح به علت شدت توربولانسی نامرتب خواهد شد. همچنین با افزایش سرعت جریان آزاد باد، سرعت در نوک پره و توپی نیز افزایش خواهد یافت به نحوی که گردابههای حاصل از آن گسترش پیدا خواهند کرد.https://mmep.isme.ir/article_38532_068dc312991419e73d83544bd8d8ff4b.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312مطالعه کاربردی مزایا و محدودیتهای چیلرهای تراکمی و جذبی به همراه ارائه مدل424738533FAمحمدمهدی امیریاستادیار، پژوهشگاه صنعت نفت، تهرانJournal Article20181106چیلرها از مهمترین تجهیزات تولید برودت در ساختمانهای بزرگ محسوب میشوند و شناخت صحیح از این ماشینها، عامل اساسی در انتخاب تجهیزات و بهینهسازی مصرف انرژی در ساختمان هستند. به طور کلی چیلر دستگاهی است که حرارت را از سیال میگیرد. به طور معمول از این سیال برای خنککاری هوا یا دستگاهها استفاده میشود. خنکسازی هوای ورودی به ساختمان با چند روش مختلف امکان پذیر است، که در این تحقیق این دو روش به نام چیلر تراکمی و چیلر جذبی معرفی و با یکدیگر مقایسه شدهاند تا بتوان فهمید که کدام یک از این روشها بازدهی بهتری دارند. با توجه به دادههای بدستآمده معلوم شد که چیلر تراکمی در دمای ۴۵ درجه توان خالص خروجی را نسبت به حالت بدون خنک سازی 6.7% بهبود بخشید و چیلر جذبی در دمای ۴۵ درجه توان خالص خروجی را نسبت به حالت بدون خنککاری 17.3% افزایش داد. همچنین در مقایسهای که بین عملکرد چیلر جذبی و چیلر تراکمی در دماهای مختلف ورودی صورت گرفت، چیلر جذبی به مراتب عملکرد بهتری نسبت به چیلر تراکمی داشت. در چیلر جذبی چون مصرف برق کمپرسور وجود ندارد لذا توان خالص تولیدشده توسط توربین بیشتر است.https://mmep.isme.ir/article_38533_215415a49c3b5addb773591f66fe8d46.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312بررسی اثر مبرد بر سیکلهای تبرید تراکمی دو مرحلهای485238534FAاحمدرضا رحمتیاستادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشانمحمد دریکوندکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشانآرمین امامی فرمربی، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی(ره)، بروجردJournal Article20190129در کار حاضر تأثیر مبرد بر ضریب عملکرد یک سیکل تبرید تراکمی دو مرحلهای دارای مخزن تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور برای فشار میانی مقدار ثابت 600 کیلوپاسکال در نظر گرفته شده است که بر اساس آن فشار خروجی کمپرسور 1 تعیین میشود. برای محاسبه ضریب عملکرد سیکل، دمای اواپراتور 238.15، 244.15 و 248.15 کلوین و فشار کندانسور 700، 900، 1200، 1500 و 1800 کیلوپاسکال در نظر گرفته شده است. در این سیکل هفت نوع مبرد مختلف مطالعه شده و با توجه به ضریب عملکرد و همچنین با لحاظ اثرهای زیست محیطی و کار کمپرسورها، مبرد بهینه انتخاب و معرفی میشود. نتایج نشان میدهد که مبرد<br />R125 دارای بهترین ضریب عملکرد تا فشار 1500 کیلوپاسکال است، با این حال با توجه به کار کمپرسورها و ضریب عملکرد سیکل، استفاده از مبردهای R717 و R290 مناسب به نظر میرسد. استفاده از مبرد R 717 با توجه ضریبهای پتانسیل گرمایش زمین و تخریب لایه ازن، از نظر زیست محیطی مناسب است. از دیدگاه ضریب عملکرد، کار مصرفی کمپرسورها و اثرهای زیست محیطی استفاده از مبرد R 717 توصیه میشود.https://mmep.isme.ir/article_38534_6a9b2607cad3d66a10b6f0fca18a8f79.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312کنترل خوشفرمانی خودرو با تأثیر دیفرانسیل فعال و بهینهسازی پارامترهای کیفیت فرمانپذیری536038535FAمحمدحسین جعفریکارشناس ارشد، موسسه اموزش عالی اشراق، بجنوردامیر رضا معموریمربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردJournal Article20190226در این مقاله به بررسی بهبود خوشفرمانی خودرو از طریق کنترل مستقل توزیع گشتاور بین چرخها با استفاده از دیفرانسیل فعال و بهینه کردن پارامترهای کیفیت فرمانپذیری مانند سرعت جانبی و سرعت دورانی با تغییر در هندسه مکانیزم فرمان پرداخته شده است. دیفرانسیلهای با قابلیت کنترل گشتاور به عنوان یک راه حل برای از میان بردن محدودیت سیستم کنترل پایداری الکتریکی به وجود آمدهاند. یک تابع هدف مناسب به منظور بهبود عملکرد کیفیت فرمانپذیری و پایداری خودرو تعریف و برای حل مسئله بهینهسازی از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. مدل دینامیکی خودرو با درنظر گرفتن 9 درجه آزادی و سیستم فرمان با 4 درجه آزادی در نرمافزار متلب-سیمولینک مدلسازی و صحت مدل با نرمافزار کارسیم تأیید شده است. استفاده از دیفرانسیل فعال، سرعت متوسط خودرو را مقدار کمی تحت تأثیر قرار میدهد و این کاهش سرعت، هنگام استفاده از دیفرانسیل فعال به صورت همزمان در هر دو محور خواهد بود. نتایج، بهبود عملکرد خوشفرمانی و رفتار خودروی بهینهشده را در مقایسه با خوردوی معمولی نشان میدهد.https://mmep.isme.ir/article_38535_2aac4486ddc5829522c74007b2a33649.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971928420200312اساس لیزر و کاربرد آن در صنعت روز617138536FAسیده فاطمه نبویدانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-0023-5518انوشیروان فرشیدیانفرفردوسی مشهد*مهندسی مکانیک0000-0001-9708-4658محمد حسین فرشیدیان فرگروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20190514به جرأت میتوان عصر حاضر را عصر تکنولوژی و پیشرفت نامید. یکی از قدرتمندترین و پیشرفتهترین حوزههای تکنولوژی مربوط به لیزر است. لیزر که تاریخچه آن به اواسط قرن بیستم باز میگردد، دستگاهی است که در آن نور در طی واکنش فیزیکی وارونگی جمعیت سه ویژگی مونوکروماتیک، جهتمندی و همدوسی به خود میگیرد. در این شرایط چگالی انرژی نور افزایش مییابد و در نتیجه از آن میتوان در فرایندهای مختلف استفاده کرد. با توجه به اهمیت لیزر، در گزارش حاضر سعی شد نخست تاریخچه پیدایش لیزر ارائه شود. سپس، هریک از چهار ویژگی مذکور لیزر به دقت ذکر شود. بیان خواهد شد که لیزر از سه جزء دمنده (منبع انرژی خارجی)، محیط فعال و محفظه (رزوناتور اپتیکی) تشکیل شده است که جزئیات هریک نیز به دقت معرفی میشود. در ادامه، بیان خواهد شد که امواج خروجی از لیزر میتواند به دو صورت پیوسته یا گسسته باشند. برای درک بهتر نیز انواع لیزر متناسب با طولموج و نوع محیط فعال معرفی خواهد شد. سپس کاربردهای مختلف لیزر در صنعت شامل فرایندهای نشانهگذاری، برش، جوش، تمیزکاری، تولید افزایشی، سختکاری و پوششدهی ارائه میشود و در هر مورد نوع لیزر مورد استفاده نیز معرفی میشود.https://mmep.isme.ir/article_38536_829fb1cd990408e99c0e1a39a5e38bc3.pdf