انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920نگاهی بر برداشت انرژی اکوستیکی92222840FAانوشیروان فرشیدیانفراستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،0000-0001-9708-4658سیده فاطمه نبویدانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهدJournal Article20160807امروزه با افزایش جمعیت، پیشرفت دانش و فناوری و در نتیجه بالارفتن نیاز به انرژی، استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر از جمله مهمترین مسائل پیش رو محسوب میشود. از جملة این انرژیها، انرژی اکوستیکی است. با توجه به تحقیقات صورتگرفته میتوان دریافت که بررسی این امر بهصورت تفکیکشده کمک شایانی به این طرح خواهد کرد. در این مقاله سعی شده است مروری جامع و کامل بر مبحث انرژی اکوستیکی ارائه شود. امکان استفاده از انرژی اکوستیکی ناشی از منابع آلودگی صوتی مانند موتورتوربوفن و هواپیما بهمنظور استفاده در ریزپردازشگرهای کمقدرت نظیر سمعک مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. پس از شرح مکانیکی برداشتکننده اکوستیکی، به بررسی ساختار رزوناتورها، ترانسدیوسرها و انواع آنها پرداخته میشود. در پایان، به جهت کاربردی نمودن مباحث، نمونه آزمایشهای صورتگرفته بیان و دلیل به حاشیه رفتن این طرح بحث خواهد شد.https://mmep.isme.ir/article_22840_c4467d3b141fac0f9265216f955f37b2.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920توربینهای بادی نوین و نقش آنها در آینده سیستمهای انرژی233122841FAجاماسب پیرکندیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهرانرضا حربی منفرددانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهرانJournal Article20160710افزایش روزافزون مصرف انرژی و محدودیتهای سوخت فسیلی، بشر امروز را بر آن داشته تا به فکر منابع انرژی دیگری باشد. انرژیهای تجدیدپذیر از جمله مناسبترین و کارآمدترین منابع جایگزین برای سوختهای فسیلی هستند و طی سالیان اخیر بهشدت مورد توجه صنعتگران و پژوهشگران قرار گرفتهاند. انرژی باد بهعنوان یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر از سالها دور مورد توجه بشر بوده است. در سالهای اخیر، استفاده از توربینهای بادی با محور عمودی و افقی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. اما استفاده از آنها همواره مشکلات فراوانی درپی داشته است که از جمله مهمترین آنها میتوان به نیاز به پرههای بزرگ بر روی برجهای غولپیکر در صورت نیاز به تولید توان بالا و هزینة بالای راهاندازی آنها اشاره کرد. هدف از ارائة این مقاله معرفی توربینهای بادی نوین در دو بخش پرهدار و بدون پره است. برای این منظور، با معرفی اجزای تشکیلدهندة هر کدام از توربینها، نحوة عملکرد آنها مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسة توربینهای بادی معرفیشده و توربینهای بادی مرسوم از دیگر مواردی است که در این مقاله مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.https://mmep.isme.ir/article_22841_164e679da1fb99dea023152c447404ff.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920بررسی روشهای پیشگرمایش هوا و آب و افزایش بازده هیتر ایستگاه تقلیل فشار گاز334322842FAابراهیم افشاریدانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهانعلی ابراهیمپورکارشناس ارشد مهندسی مکانیک، شرکت گاز استان اصفهان، اصفهانتقی علیانکارشناس ارشد مهندسی عمران، شرکت گاز استان اصفهان، اصفهانداوود طاووسیکارشناس ارشد مهندسی مواد، شرکت گاز استان اصفهان، اصفهانامیر پاشاییکارشناس ارشد مهندسی مکانیک، شرکت گاز استان اصفهان، اصفهانJournal Article20160718ایران با داشتن 15.5 درصد از ذخایر گازی جهان، بعد از روسیه با 26.3 درصد، در رتبة دوم جهان از نظر ذخایر گازی قرار دارد و میتوان گفت دومین صادرکنندة گاز است. مصرف گاز در داخل کشور نیز زیاد بوده نرخ متوسط مصرف سالانه آن در 15 سال گذشته حدود 12 درصد بوده است. با توجه به شرایط اقلیمی کشور، گاز مسیری طولانی را طی میکند تا آمادة مصرف شود و با توجه به دبی بالای آن، افزایش بازده در هر مرحله میتواند صرفهجویی زیادی را درپی داشته باشد. در ایستگاههای تقلیل فشار گاز، کاهش فشار سبب کاهش دما میشود که این امر جداشدن هیدراتهای سنگینتر و حتی یخزدگی در لولهها را درپی دارد. بهمنظور جلوگیری از این پدیده، قبل از رگلاتور هیتر قرار داده میشود که عموماً بازده این هیتر بهعلت تلفات حرارت بالای دودکش، پایین است. در این مقاله، ضمن معرفی انواع هیترهای ایستگاه تقلیل فشار به بررسی روشهای متنوع افزایش بازده هیترها پرداخته و این روشها مقایسه میشود. نتایج حاصل نشان میدهد که استفاده از ریکوپراتور باعث میشود در ایستگاه تقلیل فشاری مانند ایستگاه هسا در اصفهان، دمای هوا 60 درجه پیشگرم شده و این افزایش دما سبب صرفهجویی مصرف سوخت در حدود 10 درصد میشود.https://mmep.isme.ir/article_22842_431b3e83610e7ac88f3ca16d6a8e1628.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920تحلیل تجربی تنش با پردازش تصاویر دیجیتال455222843FAرسول محرمیاستادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجانسیده فایزه موسویدانشجوی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجانJournal Article20160612امروزه تحلیل تجربی تنش مورد توجه بسیاری از پژوهشگران رشتههای فنی و مهندسی، بهویژه مهندسی مکانیک قرار گرفته است. بهدلیل وجود سادهنگری در خواص مواد، هندسه و بارگذاری در تحلیلهای نظری و از طرف دیگر پیچیدگی هندسة قطعات و شرایط بارگذاری واقعی، نیاز به داشتن اطلاعات صحیحتر از توزیع تنش در قطعات بارگذاری همواره وجود دارد. طی دو دهة گذشته، پیشرفتهای چشمگیری در دنیای رایانه و انفورماتیک صورت پذیرفته و این فناوری بهصورت پردازش تصاویر دیجیتال به دیگر حوزههای علمی همچون پزشکی، نقشهبرداری، بازرسی صنعتی و تحلیل تجربی تنش وارد شده است. در این مقاله به معرفی کاربرد پردازش تصاویر دیجیتال در تحلیل تجربی تنش بهعنوان یک روش اپتیکی و غیرتماسی پرداخته شده است و الگوریتم پرکاربرد آنالیز همبستگی تصاویر دیجیتال معرفی میشود. با استفاده از تصویرپردازی و آنالیز دادههای دیجیتال میتوان میدان جابهجایی روی یک قطعة صنعتی را بهدست آورد و با استفاده از میدان جابهجایی به میدان کرنش در قطعه رسید و با استفاده از روابط الاستیسیته، میدان توزیع تنش در قطعات را بهدست آورد.https://mmep.isme.ir/article_22843_6b3a6160d322f06583a44f7361560db2.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920اهمیت بهینهسازی سیستم تهویه در پارکینگهای بسته536022844FAجواد امنیاندانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانمهدی معرفتاستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران0000-0003-4473-1561Journal Article20160611استانداردهای موجود در طراحی سیستم تهویه، حد مجاز آلایندهها و میزان هوای تهویه در پارکینگهای بسته را ارائه میکنند. علاوه بر دمش هوای تهویه باید بهبودهایی هم در هندسه و نوع چیدمان دریچههای ورودی هوا و خروجی آلاینده ایجاد کرد تا بهترین شرایط کیفیت هوای داخلی در پارکینگهای بسته ایجاد شود. بدین منظور، در این مقاله نخست انواع پارکینگها و الزامات مورد نیاز آن جهت تهویه معرفی و روش محاسبة میزان هوای لازم تهویه بیان شده است. در ادامه، انواع الگوهای جریان هوا در پارکینگهای بسته و بهترین الگوی جریان معرفی شده است. بهترین الگوی جریان در پارکینگهای بسته در صورتی اتفاق میافتد که دریچههای تأمین هوا و خروجی آلاینده در دورترین فاصله از هم قرار داشته باشند و جریان پیستونی در پارکینگ ایجاد شود. تولید این الگوی جریان به بهبودهای هندسی در پارکینگ نیاز دارد و با استفاده از تغییرات لازم در موقعیت دریچههای ورودی هوا و دریچههای خروجی آلودگی میتوان این الگوی جریان را ایجاد نمود.https://mmep.isme.ir/article_22844_0dfada3fc45e661726e40ad6c0ee03ba.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920مقایسه خواص مکانیکی آلیاژ آلومینیم 2024 پس از عملیات حرارتی رسوبسختی یک و دومرحلهای616822845FAفرزاد سلیمانیکارشناس ارشد مهندسی متالورژی، دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20160612در این مقاله اثر عملیات پیرسازی دومرحلهای بر خواص مکانیکی (استحکام کششی، استحکام تسلیم، درصد ازدیاد طول نسبی و سختی) بررسی و نتایج حاصل از پیرسازی دومرحلهای با نتایج حاصل از پیرسازی مصنوعی یکمرحلهای و پیرسازی طبیعی در زمانها و دماهای مختلف مقایسه شده است. پس از انجام عملیات انحلال در دمای 520 درجة سانتیگراد بهمدت دو ساعت و تندسرمایش آلیاژ آلومینیم 2024 در دمای محیط، عملیات پیرسازی طبیعی و مصنوعی یک و دومرحلهای انجام و خواص مکانیکی و سختی در زمانهای مختلف پیرسازی اندازهگیری میشود. نتایج نشان میدهد که با افزایش زمان پیرسازی، سختی و استحکام افزایش و درصد ازدیاد طول نسبی کاهش مییابد. البته میزان افزایش سختی و استحکام در نمونههایی که در دو مرحله پیرسخت شدهاند بیش از نمونههایی است که در یک مرحله پیرسخت شدهاند. همچنین در اثر اعمال درصد معینی کارسرد، قبل از عملیات پیرسازی، سختی از مقادیر بیشتری نسبت به نمونة بدون اعمال کارسرد برخوردار میباشد.https://mmep.isme.ir/article_22845_09887db7a1eacadb37255702b0d27a5f.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920مطالعه انواع عیوب سطح غلتشی چرخ در وسائل نقلیه ریلی با هدف شناسایی بهموقع آن697722846FAحسن سرایلوکارشناس دفتر مهندسی و نظارت ناوگان، راهآهن جمهوری اسلامی ایران، تهرانبابک دارابیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهرانJournal Article20160531از جمله مهمترین اجزای هر وسیلة نقلیة ریلی، مجموعة چرخ و محور است که وظیفة انتقال تمامی نیروها از بدنه به ریل و هدایت آن را برعهده دارد. تماس چرخ و ریل در سطح غلتشی چرخ صورت میگیرد و ایجاد هرگونه عیب در این بخش میتواند علاوه بر افزایش ارتعاشات بدنه و کاهش راحتی سرنشینان، افزایش نیروهای وارده به سایر اجزا و کاهش عمر آنها را درپی داشته باشد. عدم شناسایی بهموقع و صحیح عیب در این ناحیه سبب رشد آن و در نتیجه وقوع حوادث خواهد شد. این در حالی است که با شناسایی صحیح و بهموقع، میتوان برای رفع آن اقدام نمود و از بروز حوادث بعدی پیشگیری کرد. لازمة تشخیص و رفع عیب، توانایی شناسایی صحیح نوع و علل ایجاد آن است. در این مقاله به مطالعة انواع عیوب ایجادشده در سطح غلتشی و چگونگی شناسایی نوع عیب با توجه به شکل ظاهری آن پرداخته شده است. این اطلاعات از منابع معتبر علمی، تجربی و نیز مشاهدات صورتگرفته در راهآهن جمهوری اسلامی ایران گردآوری شده است و میتواند در شناسایی بهموقع عیوب و جلوگیری از بروز حوادث بعدی بسیار مفید باشد.https://mmep.isme.ir/article_22846_4466c63c2022d4c0020ffcb6d5831111.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920امکانسنجی استفاده از کویل داخلی در رآکتور ترکیبی بیوگاز با هدف افزایش تولید بیوگاز (شهرستان خوی)798522847FAمهدی آذریکیاکارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جلفا، آذربایجان شرقی، منطقه ارسJournal Article20160612در این مقاله به امکانسنجی استفاده از آبگرمکن بیوگازسوز برای گرمکردن یک کویل داخلی در ساختمان یک رآکتور ترکیبی بیوگاز بهمنظور افزایش تولید بیوگاز پرداخته شده است. در طراحی رآکتور ترکیبی از سه تجهیز استفاده شده است. از همزن مکانیکی برای همگنکردن خوراک برای افزایش بازده، از سرپوش گازی برای جمعآوری بیوگاز مخزن خروجی و از کویل داخلی برای گرمکردن محتویات داخل رآکتور برای افزایش تولید استفاده شده است. ظرفیت کلی رآکتور که همان میزان بارگیری اولیه میباشد، 12 تن پهن تازة گاو و آب میباشد که با نسبت 1 به 1 ترکیب شدهاند، و از آن پس روزانه 80 کیلوگرم میباشد. براساس محاسبات نرمافزاری میزان گاز تولیدی در حالت متعارف و بدون تجهیز برابر 1023 لیتر در روز است. با بهکار بردن همزن، سرپوش و کویل بهترتیب 40، 20 و 110 درصد افزایش تولید نسبت به مدل ساده را داراست. نتایج علمی نشان میدهد که بیوگاز تولیدشده کمتر از مقدار مورد نیاز برای مصرف است و مقدار 123 لیتر کسری در هر روز را نشان میدهد. بنابراین استفاده از کویل با گرمکن بیوگازسوز در منطقة آبوهوایی مورد مطالعه (شهرستان خوی) مقرون بهصرفه نیست.https://mmep.isme.ir/article_22847_e0c9dd8e2a6ccded4dc2929c96a00213.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920تحلیل عددی تأثیر رنگ دیواره خارجی بر میزان مصرف انرژی ساختمان مطالعه موردی: ساختمانی در شهر مشهد879422848FAامیر ابراهیمی مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود0000-0003-3107-9826Journal Article20160408امروزه با وجود محدودیت شدید در منابع انرژی، نیاز به انرژی در حال افزایش است. در این مقاله با استفاده از روشهای عددی و بررسی ضریب جذب رنگهای مختلف دیوارة خارجی یک ساختمان واقع در شهر مشهد، مناسبترین رنگ جدارة بیرونی ساختمان جهت کاهش مصرف انرژی در تمام فصول سال انتخاب شده است. ساختمان مورد بررسی توسط نرمافزار گمبیت بهصورت سهبعدی مدلسازی و شبکهبندی شده است. شبیهسازی انرژی تابشی خورشید به ساختمان، که محور اصلی این پژوهش است، توسط نرمافزار فلوئنت و با توجه به موقعیت مکانی قرارگیری ساختمان و در یک جریان آشفته انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که با انتخاب مناسبترین رنگ، در کل طول سال با کاهش دما به میزان 1.5 درجه سانتیگراد در فصل گرم و افزایش دمای حدود یک درجه سانتیگراد در فصل سرد بهمیزان قابل توجهی انرژی برق و گاز مصرفی را کاهش خواهد داد. در پایان، با بررسی ضریب جذب رنگهای گوناگون، براساس نتایج پژوهش رنگ طوسی بهعنوان مناسبترین رنگ در جهت کاهش مصرف انرژی ساختمان انتخاب شده است.https://mmep.isme.ir/article_22848_a374a32c1d350dd605df0daaea45f8eb.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971925320160920سیستم خنککننده نوین هوای داخل اتاق خودرو9510222849FAعلی میرمحمدیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران0000-0002-3665-5290Journal Article20160316در این مقاله نتایج پژوهشی مربوط به طراحی، ساخت و تست یک سیستم خنککنندة هوای نوین مخصوص خنککردن اتاق خودرو ارائه شده است. این سیستم خنککننده براساس خنککنندگی ترموالکتریکی مواد با اثر پلتیر طراحی و ساخته شده است. سیستم ساختهشده نیاز به کمپرسور ندارد و بدون نیاز به سیال مبرد، خنککنندگی داخل اتاق خودرو را انجام میدهد؛ بنابراین علاوه بر جلوگیری از انتشار مبردهای آلاینده در محیط زیست، مصرف انرژی را کاهش میدهد. همچنین در این سیستم بهدلیل عدم نیاز مستقیم به توان موتور، با تأمین انرژی مورد نیاز از باطری خودرو، پیک توان مصرفی خودرو در هنگام روشن بودن کولر به مقدار زیادی کاهش مییابد. نتایج این مقاله نشان میدهد که با کمک خنککنندة ترموالکتریک میتوان توان مصرفی مجموعة خنککننده خودرو را بیش از 50 درصد کاهش داد و با قطعاتی بسیار ارزانتر از سیستم خنککنندة موجود داخل اتاق خودرو را خنک کرد.https://mmep.isme.ir/article_22849_02cf83a063f9c880deb12a7bbb1d71ef.pdf