انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971922620140121طراحی و بهینهسازی شاسی فضایی برای یک خودروی هدایتخودکار چندمنظوره162422498FAآرمین رشیدی مهرآبادیدانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیحسین مهبادیاستادیار بخش مهندسی مکانیک
دانشکدة فنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20131202در این مقاله به طراحی شاسی فضایی قابل مونتاژ برای یک نمونه خودروی هدایتخودکار چندمنظوره<sup><sup>[i]</sup></sup> پرداخته شده است. پس از تعیین شکل هندسی شاسی، با شبیهسازی بارگذاری اعمالی که شامل حمل قطعات و بار یدک میباشد، شاسی در نرمافزار انسیس<sup><sup>[ii]</sup></sup> تحت بهینهسازی قرار گرفته و قطرهای داخلی و خارجی مقاطع لولهها با توجه به ضریب اطمینان مجاز طراحی و با هدف کاهش وزن و قرارگیری تنشها و تغییرمکانهای سازه در محدودة مجاز حاصل شدند. سپس مفصل طراحیشده در برابر بار استاتیکی و متغیر با زمان تحت تحلیل استاتیک و خستگی قرار گرفته است. در انتها شاسی طراحیشده از حیث هزینه ساخت و مواد اولیه بهینه خواهد بود.
<br clear="all" />
[i]. Automated Guided Vehicle (AGV)
[ii]. ANSYS<sup>®</sup>https://mmep.isme.ir/article_22498_d28640211527f749c933d5a6fdbb5e53.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971922620140121تشخیص خوردگی در کف مخازن نفتی با استفاده از امواج آکوستیـک امیشن253122499FAاحسان هدائیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک
دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوبمهرداد جوادیاستادیار گروه مهندسی مکاترونیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب0000-0001-6328-1063علی برومندنیااستادیار گروه مهندسی مکاترونیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبحامد صادقیدانشجوی دکتری
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایرانJournal Article20131119در این مقاله میزان و محل خوردگی در کف یک مخزن نفتی بررسی شده است. چون پایش کف یک مخزن نفتی از سایر قسمتهای آن دشوارتر است، این مقاله بر این قسمت تمرکز کرده است. با قراردادن تعدادی حسگر پیرامون یک مخزن مملو از فرآوردههای نفتی، دادههای آکوستیک امیشن جمعآوری شده است. روش بهکار رفته جهت مکانیابی نقاط خوردگی روش مثلثی میباشد. با استفاده از نتایج آزمون آکوستیک امیشن، وجود خوردگی در برخی از صفحات موجود در کف این مخزن مشهود است. مقایسة نتایج حاصل با سایر روشهای غیرمخرب ازمون مخزن، حاکی از همخوانی خوب ازمون آکوستیک امیشن در مخزن مورد مطالعه میباشد.https://mmep.isme.ir/article_22499_87db18172ad8ec2a3dd070a02d1ae887.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971922620140121شبیهسازی المان محدود فرایند فرزکاری بهکمک ارتعاش اولتراسونیک323722500FAمحمدمهدی ابوترابی زارچیاستادیار گروه مهندسی مکانیک
دانشگاه یزد0000-0002-8555-1973عباس قاسمی مبارکهدانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک
دانشگاه یزدJournal Article20140203کاهش نیروی برشی در یک فرایند ماشینکاری دارای مزایای فراوانی چون افزایش عمر ابزار و بهبود کیفیت سطح قطعهکار است. از جمله روشهای مؤثر برای کاهش نیروی برشی در چند دهه اخیر، اِعمال ارتعاش اولتراسونیک به ابزار یا قطعهکار در فرایندهای ماشینکاری است. از بین فرایندهای اصلی برادهبرداری، تحقیقات کمتری در مورد فرایند فرزکاری بهکمک اولتراسونیک[i] انجام شدهاست. در این مقاله، تحلیل المان محدود فرایند فرزکاری بهکمک اولتراسونیک برای نخستینبار انجام و نتایج بهدست آمده از شبیهسازی با نتایج تجربی موجود در مقالات دیگر مقایسه شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهند که بیشینة نیروی برشی در فرایند فرزکاری بهکمک اولتراسونیک بزرگتر از فرایند فرزکاری معمولی[ii] است، اما میانگین نیروها در روش فرزکاری اولتراسونیکی کمتر از روش فرزکاری معمولی است. در فرزکاری اولتراسونیکی، افزایش دامنة ارتعاش باعث افزایش بیشینة نیرو و کاهش میانگین نیروی برشی میشود. افزایش فرکانس ارتعاش روی بیشینه نیروی برشی در فرزکاری اولتراسونیکی اثری ندارد، اما میانگین نیروی برشی را کاهش میدهد.
<br clear="all" />
[i]. Ultrasonic assisted milling (UAM)
[ii]. Conventional milling (CM)https://mmep.isme.ir/article_22500_647e3ac912c95f30c93ccea408601edb.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971922620140121تأثیر استفاده از روانکار روغنی حاوی نانوذرات آلومینا بر میزان صافی سطح چرخدندههای سادة تولیدشده در فرایند هابینگ384622501FAسامان خلیل پورآذریعضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک ساخت و تولید
دانشگاه صنعتی ارومیهJournal Article20140209<span lang="FA" dir="RTL">فرایند هابینگ از جمله روشهای متداول برادهبرداری برای تولید چرخدندههای ساده با ابعاد گوناگون است. در فرایندهای برادهبرداری انتخاب روانکار مناسب از عوامل مهم در افزایش میزان تولید و ارتقاء کیفیت قطعات تولیدی است. در این مقاله از روانکار حاوی نانوذرات آلومینا در روغن </span><span>25W-50</span><span lang="FA" dir="RTL">برای انجام فرایند هابینگ استفاده شده است. در ابتدا با هر یک از دو روانکار معمولی و روانکار حاوی نانوذرات آلومینا دو چرخدندة سادة مشابه از جنس</span><span>DIN1.7131</span><span lang="FA" dir="RTL"> تولید گردید. برای انجام فرایند هابینگ از یک ابزار هاب نو و یکسان برای هر یک از دو روانکار استفاده شد. سپس به منظور بررسی تأثیر نوع روانکار بر کیفیت قطعات تولیدی، مقادیر زبری متوسط، بیشترین مقدار زبری و زبری ده نقطه چرخدندهها با استفاده از دستگاه زبریسنج مدل </span><span>MarSurf PS1</span><span lang="FA" dir="RTL"> مورد بررسی قرار گرفت. مقایسة نتایج نشان میدهد که کاربرد نانوذرات آلومینا در فرایند هابینگ میتواند سبب کاهش یکدهم میکرونی مقدار زبری متوسط سطح، نسبت به چرخدندههای مشابه تولیدشده با روانکار معمولی گردد.</span>https://mmep.isme.ir/article_22501_4c2faed4bc6ef0b509c61d5d60a5310e.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971922620140121بررسی تجربی و تحلیلی خواص مکانیکی آلیاژ ای. 16061 ریزساختار حاصل از فرایند اکستروژن در کانالهای هممقطع زاویهدار475622502FAمحمد زارعیدانشجوی کارشناسی ارشد ساخت وتولید
دانشگاه بیرجندخلیل خلیلیدانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه بیرجندمهدی سلمانی تهرانیاستادیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی اصفهانیاشار بیات اصلمربی آموزشیار دانشکدة مکانیک
مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی نجفآبادJournal Article20140128در فرایندهای تغییر فرم پلاستیکی شدید[i] کرنشهای شدیدی به نمونه اعمال میشود که موجب ریزدانگی و تغییر خواص مکانیکی مواد میگردد. ازجمله معروفترین این روشها، اکستروژن در کانالهای مقطع زاویهدار[ii]یا به اختصار ECAP است. در این مقاله فرایند ECAP برروی نمونههای آلیاژ آلومینیوم 6061 بهمنظور دستیابی به ساختار ریزدانه در دو مسیر A و B<sub>C</sub> تا 10 مرحله انجام و خواص مکانیکی آن بررسی شده است. در این رهگذر، مشاهده شد استحکام کششی، سختی و قابلیت ماشینکاری نمونهها نسبت به نمونة اولیه در هر دو مسیر افزایش یافته است. نمودار استحکامکششی نمونهها در هر دو مسیر با هم مقایسه و بهترین مسیر و مرحلة فرایند مشخص گردید. همچنین مشاهده شد که مسیر A نسبت به مسیر B<sub>C</sub>ارجحیت دارد. بهترین نمونهها از میان نمونههای آزمایششده، نمونههای 3 و 4 مرحله عبور در مسیر A میباشند. این انتخاب با توجه به ساختار نمونه، میزان انرژی مصرفی جهت تهیه آن و بالاترین استحکام کششی نهایی بوده است. همچنین این فرایند با نرمافزار آباکوس نسخة 11/6[iii] شبیهسازی و میزان توزیع کرنش در نمونهها و نیروهای وارده بر آنها بررسی شد. برخلاف نیروی وارده، میزان کرنشهای اعمالی به نمونهها در مسیر B<sub>C</sub> بیشتر بود.
<br clear="all" />
[i]. Sever Plastic Deformation
[ii]. Equal Channel Angular Pressing (ECAP)
[iii]. ABAQUS6.11https://mmep.isme.ir/article_22502_47439765f9815c033da801e712259790.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971922620140121استفاده از لولههای پیچشی در مبدلهای حرارتی و مقایسة آن با لولههای مسطح576422503FAآرش قنبریکارشناس ارشد مهندسی مکانیک
پژوهشگاه صنعت نفترضا نجکارشناس ارشد مهندسی مکانیک
پژوهشگاه صنعت نفتJournal Article20131030مبدلهای حرارتی پوسته - لوله[i] بهطور معمول با لولههای مسطح[ii] ساخته میشوند، اما وجود برخی محدودیتها و مشکلات در این نوع لولهها، شرکتها و مراکز تحقیقاتی را برآن داشته است که با استفاده از فناوریهای جدید بر این محدودیتها و معایب غلبه کنند. دراین مقاله به بررسی عملکرد مبدلهای پوسته - لوله با لولههای پیچشی[iii] در هر دو سمت پوسته و لوله پرداخته خواهد شد. این نوع مبدلها در قسمت پوسته دارای مزیتهایی نسبت به مبدلهای با لولههای مسطح میباشند که شامل افزایش راندمان انتقال حرارت، کاهش میزان افت فشار در طول پوسته، کاهش میزان رسوبات و خوردگی بهعلت عدم وجود بافلها و کاهش چشمگیر میزان ارتعاشات ناشی از عبور جریان است. نتایج تحقیقات روی لولهها نشان میدهد میزان انتقال حرارت برای لولههای پیچشی در دبیهای بالاتر (5/1 لیتر در دقیقه) حدود 45 درصد بهتر است و افت فشار در طول لوله برای جریانهای آشفته (رینولدز 6000) حدود 40 درصد بالاتر خواهد بود. این روند در دبیهای پایینتر برعکس خواهد بود، به این صورت که میزان انتقال حرارت برای لولههای مسطح در دبیهای پایین (25/0 لیتر بر دقیقه) حدود 9 درصد بهتر است.
<br clear="all" />
[i]. Shell and tube heat exchangers
[ii]. Plain tubes
[iii]. Twisted tubehttps://mmep.isme.ir/article_22503_1eb6dbc35ab8112d1cf18455daa796a1.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971922620140121مدیریت و تجارت الکترونیک656822504FAامیر نجفزادهamirali.najafzadeh@hotmail.comJournal Article20131105در این یادداشت ضمن تعریفی از مفهوم تجارت الکترونیکی، مزایای استفاده از آن در تجارت جهانی و فرآیند کاربرد آن در معاملات تجاری توضیح داده خواهد شد و علل عدم گسترش این پدیده در کشورمان و راهکارهای پیشرفت در این زمینه ارائه خواهد شد. همچنین تجارت الکترونیک و شاخههای متعدد آن در قرن حاضر از ضروریات چشم ناپوشیدنی میباشد، بنابراین لازم است نخست موانع محیطی شناخته و اولویتبندی شوند سپس ضریب اهمیت هر کدام را معین کنیم و با ارائه راه حل در نهایت الگویی جهت پیادهسازی مناسب تجارت الکترونیک ارائه نماییم.https://mmep.isme.ir/article_22504_346896893ec54b79a0b3bfd529286cbc.pdf