انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924220150522مروری بر خرابیهای رایج و روشهای عیبیـابی در آسـانسورهای مسـافربر162621776FAمهشاد عطاییدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایرانمحمد ریاحیدانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20150215آسانسورها نقش مهمی در نقل و انتقال افراد و اشیاء در ساختمانها دارند. از همین رو، شناخت انواع خرابی و روشهای عیبیابی این تجهیزات در جای خود امری مهم و ضروری محسوب میشود. در این مقاله، انواع خرابیهای رایج در آسانسورها، همچون خرابی سازوکار دربها، ترمز، الکتروموتور، مدارهای ایمنی، تابلوی برق و جز اینها معرفی میشود. سپس روشهای متنوع دادهکاوی، همچون شبکههای عصبی و سیستم چندعامله که بهمنظور تشخیص عیوب گوناگون در آسانسورها مورد استفاده قرار میگیرند، بررسی میگردد. در ادامه، سیستمهای نظارت و کنترل از راه دور، که امروزه در کانون توجه متخصصان قرار گرفته است و از جمله موارد کارآمد در عیبیابی آسانسورها میباشد، تشریح میگردد. روشهای مذکور میتوانند علاوه بر پیشگری از خرابی و از کار افتادگی آسانسورها، سبب صرفهجویی در هزینههای نگهداری و تعمیرات این دسته از تجهیزات شوند و میزان دقت و کیفیت شناسایی خرابیها را بهبود ببخشند.https://mmep.isme.ir/article_21776_71067e1698b931a76d4d8efdff4b4cc2.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924220150522تأثیر نانوسیالات در بهبود فرایند جوشش استخری274121777FAامیر میرزا قیطاقیدانشجوی دکتری، دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایرانحمید صفاریدانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20150215طی سالیان اخیر، افزودن نانوذرات معلق در سیالات خنککننده بهعنوان راهکاری برای بهبود خواص حرارتی سیستمها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هرچند هنوز هم نظری قطعی دربارة ساوکار بهبود انتقال حرارت برای نانوذرات داخل سیال ارائه نشده است، اما پژوهشگران آزمایشات متعددی دربارة قابلیت کاربرد آنها انجام دادهاند و نانوسیالات را نسل آیندة سیالات خنککننده میدانند. از جمله زمینههای مهم انتقال حرارت که با نرخهای بالای شار سروکار دارد، جوشش است. علاوه بر پیچیدگیهای رفتار نانوسیال، سازوکار فرایند جوشش نیز هنوز بهدرستی درک نشده است. طی یک دهة گذشته، مطالعات آزمایشگاهی گستردهای دربارة جوشش نانوسیالات با تغییر پارامترهای جنس و زبری و ترشوندگی سطح گرمکن، جنس و اندازه و شکل نانوذرات، نوع سیال پایه و شرایط فشار و دما، زمان و روند انجام آزمایش و جز اینها انجام شده است. در این مقاله، ابتدا مفهوم بهبود جوشش استخری و نتایج حاصل از تأثیر نانوسیالات بر شار حرارتی بحرانی و انتقال حرارت جوششی مرور میشود. سپس، دلائل افزایش قطعی شار حرارتی بحرانی (البته با مقادیر متفاوت) و نتایج متناقض انتقال حرارت جوششی با توجه به پارامترهای زیاد دخیل در فرایند مانند تغییر در خواص سطح گرمکن و خواص فیزیکی سیال پایه بررسی میشود. در پایان، مسیر آیندة تحقیقات در این زمینه با توجه به ابهامات موجود و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای بررسی دقیقتر فرایند جوشش نانوسیالات ارائه میگردد.https://mmep.isme.ir/article_21777_9be334710ee0bf6079c2d99927eb5bcb.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924220150522نقش فرایند برنشینگ در تولید قطعات با کیفیت سطح بالا425021778FAمحمد خورانکارشناس ارشد مهندسی مکانیک
عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراینمحمد حسین صادقیعضو هیئت علمی دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرسعیسی خورانکارشناسی ارشد مهندسی مواد
دانشکدة فنی دانشگاه شهید باهنرJournal Article20150307کیفیت سطح پایانی، مخصوصاً زبری سطح، از جمله مهمترین پارامترهایی است که بهدلیل اهمیت بالا در کارایی محصول نهایی بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و مقالات متعددی در مورد بهینهسازی آن منتشر شده است. برنشینگ از جمله روشهایی است که علاوه بر مزایای گوناگون، تأثیر زیادی بر زبری سطح محصول نهایی دارد. این فرایند یک روش عملیات سطحی مکانیکی بدون برادهبرداری است که با تغییر شکل پلاستیکی سطح قطعه، بهوسیلة کارسختی و فشردگی در لایههای سطحی قطعهکار در کاهش زبری سطح قطعه مؤثر است. این روش بهدلیل صرفة اقتصادی و قیمت تمامشدة پایین، منجر به تولید محصول با کیفیت و ارزان شده و توان رقابتی کالا را در بازار بالا میبرد. در این مقاله اصول عملکرد فرایند، پارامترهای ورودی و خروجی و آخرین پیشرفتهای این حوزه از دانش معرفی شده و تأثیر فرایند بر جنسهای مختلف و چالشهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در پایان، فرصتها و موقعیتهای موجود در بهکارگیری فرایند ذکر شده است.https://mmep.isme.ir/article_21778_99b5fba3b2dae1da91a90c97c553c530.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924220150522بهینهسازی سیستمهای برداشت، خرمنکوبی و جداسازی کمباین برای کاهش تلفات ذرت دانهای516121779FAروحالله محمد سنابادیکارشناسی ارشد مکانیک ماشینهای کشاورزی
مربی پژوهشی، پژوهشکدة مهندسی جهادمحمدرضا مستوفی سرکاریاستادیار بخش مکانیک ماشینهای کشاورزی
مؤسسة تحقیقات فنی و مهندسیJournal Article20150113معمولا ًفرایند برداشت ذرت با کمباین با تلفاتی همراه است. این تلفات منجر به کاهش سود میشود و اگرچه نمیتوان مقدار آن را به صفر رساند، اما میتوان آن را در حد قابل قبولی کنترل کرد. اصولاً کمباین را با ایجاد تغییراتی چون تعویض هد برداشت، تعویض ضدکوبنده و قراردادن صفحات پوششی روی استوانة کوبنده برای برداشت ذرت دانهای آماده میکنند. از جمله مهمترین مسائل موجود دربارة برداشت ذرت دانهای، جلوگیری از تلفات این محصول است که بخش قابل ملاحظهای از تلفات دانه در زمان اجرای عملیات برداشت در هد کمباین (هنگام جداسازی بلال از ساقه) و در بخش کوبنده و ضدکوبنده (بهدلیل شکستهشدن بلالها) رخ میدهد. شرایط اولیه اجرای پروژة تحقیقاتی در مزرعة 400 هکتاری مؤسسة تحقیقات اصلاح و تهیة نهال و بذر[i]، بخش تحقیقات ذرت دانهای و گیاهان علوفهای، عبارت است از سرعت کوبنده برابر با 750 دور بر دقیقه و رطوبت محصول 6/11 درصد بر پایة خشک. نتایج حاصل از برداشت محصول و میزان تلفات دانه و اندازهگیری آن نشان میدهد که در دماغههای معمولی، که نیروی وارده برای جداسازی ساقه بهصورت عمودی وارد میشود، تلفات زیادی در هنگام برداشت محصول بهوجود میآید و سبب ریزش بیش از اندازه میشود. با مشاهدة نتایج طرح و معنادار شدن نتایج بر صفحات جداکننده و بهمنظور کاهش تلفات برداشت محصول در دماغة کمباین، الزامی است نسبت به تغییرات لازم روی دماغههای ساخت داخل کشور اقدام اساسی صورت گیرد.
<br clear="all" />
[i]. Seed and Plant Improvement Institute, http://www.spii.ir (accessed June 26, 2015)https://mmep.isme.ir/article_21779_56c01335b96782f353bb084c23f9310c.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924220150522استفاده از جاذبهای انرژی بیضوی در خودروها جهت حفاظت از عابران پیاده627221780FAعباس نیکنژاداستادیار بخش مهندسی مکانیک
دانشگاه یاسوجعلیرضا جهانگیریاندانشیار بخش مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی امیرکبیرعلیرضا شامیریدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی امیرکبیرحسام آسیائیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی شیرازJournal Article20150516از جمله پرمخاطرهترین اتفاقات ممکن در جریان تصادف یک خودرو با عابر پیاده، برخورد سر عابر با درب موتور و قطعات سخت زیرین آن است. بهمنظور کاهش آسیبهای وارده بر عابران پیاده در برخورد از روبرو، تاکنون راهحلهای متنوعی بررسی و پیشنهاد شده است. بسیاری از این راهحلها نیازمند نصب حسگر در جلوی خودرو جهت تشخیص اولیة برخورد است. نحوة عملکرد بیشتر این سیستمهای ایمنی، افزایش فاصلة میان درب موتور و قطعات سخت زیرین آن و ایجاد سطحی انعطافپذیر و نرم در محل برخورد سر عابر با خودرو است که با بالابردن درب موتور به روشهای گوناگون صورت میگیرد. راهحل دیگر، نصب درب موتور و سپر با قابلیت جذب مقدار زیادی انرژی است. در این مقاله، انواع سیستمهای ایمنی تعبیهشده جهت حفاظت از عابران پیاده در برخورد از جلو و طرز کار آنها بررسی شده است. در پایان نیز نوعی جاذب انرژی فلزی با سطح مقطع بیضوی، با هدف افزایش ایمنی عابران پیاده در برخورد با بخش جلویی خودرو معرفی شده است.https://mmep.isme.ir/article_21780_db2fb7605c963c9f6b18927d1338b31e.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924220150522ژنراتورهای مگنتوهیدرودینامیک و چالشهای استفادة از آنها برای کاهش هزینة تولید برق738821781FAمحمد پورجعفرقلیدانشجوی دکتری مهندسی مکانیک
دانشگاه کاشان0000-0001-8859-6838قنبرعلی شیخزادهدانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه کاشانJournal Article20150520از چند دهة پیش تاکنون، تقاضا برای برق به اندازة هشداردهندهای بیشتر از میزان برق تولیدی افزایش یافته است. روشهای فعلی تولید برق چندان کارآمد نیست و حتی ممکن است برای همگامشدن با افزایش میزان تقاضا، کافی یا مناسب نباشد. از جمله روشهای نوین تبدیل انرژی، تولید انرژی الکتریکی از انرژی جنبشی پلاسما (گاز یونیزهشده) در ژنراتورهای مگنتوهیدرودینامیک یا ام. اچ. دی. میباشد. در این مقاله، با بررسی مطالعات انجامشده در این حوزه، ضمن معرفی ژنراتورهای هیدرودینامیک مغناطیسی، چالشهای استفاده از آنها برای کاهش هزینة تولید برق مورد بررسی قرار میگیرد. در این ژنراتورها، با جریانیافتن پلاسما در راستای عمود بر یک میدان مغناطیسی، مطابق پدیدهای به نام فارادی، میدانی الکتریکی در جهت عمود بر دو جهت بردار جریان سیال و بردار میدان مغناطیسی القا میشود. تنها تفاوت بین ژنراتورهای ام. اچ. دی. و چرخنده، استفاده از پلاسما بهجای قطعات متحرک است. مزیت اصلی ژنرتورهای ام. اچ. دی. نیز وزن نسبتاً اندک آنها در مقایسه با ژنراتورهای متعارف است که موجب استقبال از آنها در صنایع هوایی و دریایی شده است. بازدة عملی تولید برق با استفاده از این ژنراتورها کمتر از 60 درصد نیست. از اینرو، اهمیت تولید برق با این روش در آینده بیشتر مشخص خواهد بود.https://mmep.isme.ir/article_21781_62aaa82747977c3df80225ebf561712f.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924220150522توربین گاز خورشیدی و نقش آن در آیندة نیروگاههای حرارتی899721782FAجاماسب پیرکندیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترمهران نصرتالهیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20150505در میان انرژیهای تجدیدپذیر، خورشید بهعنوان منبع بیپایان انرژی، همواره در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. استفاده از انرژی تابشی خورشید در سیستمهای تولید توان رایج مانند توربینهای گاز میتواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی محیط زیست داشته باشد. از طرفی، این مسئله سبب میشود بازده سیکلهای مورد نظر افزایش و عملکردشان بهبود یابد. کشور جمهوری اسلامی ایران بهلحاظ دارابودن مناطق آفتابخیز فراوان از قابلیت بالایی بهمنظور استفاده از انرژی خورشیدی در سیستمهای تولید توان برخوردار است. توربین گاز خورشیدی از جمله سیستمهای تولید توان است که طی سالیان اخیر بهشدت مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی عملکرد سیکل توربین گاز خورشیدی و معرفی انواع پیکربندیهای آن میباشد. در این سیستمها، از انرژی حرارتی خورشید جهت پیشگرم کردن هوا و سوخت ورودی به محفظة احتراق سیکل توربین گاز استفاده میشود. نتایج نشان میدهد که استفاده از این سیستمها میتواند سبب افزایش بازده، صرفهجویی در مصرف انرژی، کاهش آلودگی ناشی از سوختهای فسیلی و نهایتاً کاهش هزینههای مرتبط با تولید انرژی شود.https://mmep.isme.ir/article_21782_69062e0e8cf5a2063e6aeb14d03fe993.pdf