انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219بررسی مقایسهای حل عددی رفتار ذوب ماده تغییرفازدهنده از حالت 4 فین طولی به 8 فین طولی جهت بهبود عملکرد در سیستم ذخیرهساز انرژی3114673610.30506/mmep.2020.120967.1800FAاکبر جعفریدانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانعبدالسلام ابراهیم پوراستادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20200502فناوریهای ذخیره انرژی حرارتی رویکردی نسبتاً جدید در کاهش مصرف انرژی است، ایجاد تعادل در اوج مصرف و همچنین استفاده تا حد زیادی از منابع انرژیهای تجدیدپذیر بهمنظور صرفهجویی در انرژی با وجود محاسن زیاد، هنوز چالشهایی در مسیر توسعه ذخیرهساز انرژی حرارتی وجود دارد. در این مقاله به حل عددی به صورت سه بعدی در نرمافزار انسیس فلوئنت بهمنظور نشان دادن اینکه چطور رفتار ذوب ماده تغییر فاز دهنده تغییر میکند، با تبدیل 4 فین طولی به 8 فین طولی در پوسته ولوله مبدلهای حرارتی بهمنظور بهبود عملکرد سیستم ذخیرهساز انرژی پرداخته شده است. در پایان، نتایج با رفتار ذوب ماده تغییرفازدهنده بدون فین مقایسه و آب به عنوان سیال گرم در لوله داخلی جریان داشته و فضای پوسته با پارافین RT50 بهعنوان ماده تغییرفازدهنده پر شده است. با توجه به اینکه با انجام این کار حجم مواد تغییرفازدهنده مورد نظر کاهش مییابد و برای جلوگیری از کاهش حجم مواد تغییرفازدهنده با کاهش ضخامت پرهها از 1.2 میلیمتر به 1.05 میلیمتر و قطر داخلی از 13.5 میلیمتر به 13 میلیمتر لوله سیال انتقال حرارت، حجم مواد تغییرفازدهنده ثابت نگه داشته و نتایج نشان میدهد که استفاده از 8 فین طولی نسبت به 4 فین طولی و بدون فین، به ترتیب 2.31% و 13.6598%، که سبب بهبود زمان شارژ شده و همچنین استفاده از 8 فین طولی سبب بهبود کاهش زمان انجماد (دشارژ) در مقایسه با 4 فین طولی به 33.95% و بدون فین 54.83% شدهاست.https://mmep.isme.ir/article_46736_75acac54f3092176b8a9bf3bf361c425.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219بررسی عددی و تحلیلی نفوذ پرتابه میله بلند صلب در اهداف فولادی12254669210.30506/mmep.2020.136415.1852FAامین مسلمی پطرودیکارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهرانمحمد حسن کامیابکارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهرانJournal Article20200921پیشرفت سریع علوم دریایی و فناوری نظامی در زمینه تولید انواع سلاحهای آفندی توسط کشورهای پیشرفته و توان همپایی سایر کشورها موجب شد تا بحث پدافند توسط کشورهای پیشرفته مورد توجه جدی قرار گیرد. اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺎذبﻫﺎی ﺿﺮﺑﻪ در ﺑﺪﻧﻪ کشتیها، ﻣﻘﺎومﺳﺎزی ﺑﺪﻧﻪ کشتی در ﺑﺮاﺑﺮ ﮔﻠﻮﻟﻪ، ﺳﭙﺮ ﺧﻮدرو نظامی، ﻣﻘﺎومﺳﺎزی راﮐﺘﻮرﻫﺎی اﺗﻤﯽ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣﻤﻼت و ﺑﺮﺧﻮرد ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ و ﻣﻮﺷﮏ، این موارد از ﮐﺎرﺑﺮدهای ﻋﻠﻢ ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ ﺿﺮﺑﻪ اﺳﺖ. عملکرد نفوذ بالستیکی یک پرتابه دارای انرژی جنبشی، بیشتر تحتتاثیر تغییرشکل پرتابه در طول فرآیند ضربه قرار خواهد گرفت؛ از جمله عوامل مؤثر رفتار سازه در برابر نفوذ پرتابهها، چگالی و مقاومت آنها است؛ بطوریکه با افزایش این مشخصهها، مقاومت در برابر نفوذ نیز افزایش مییابد. در این مقاله، با استفاده از تئوری اصلاح شده معادله برنولی و انبساط حفره کروی در هدف، معادله مومنتوم محوری، مدل تحلیلی نفوذ والکر و اندرسون ارائه شدهاست. مدل تحلیلی ارائهشده با توجه به فرضیات حاکم بر آن، توافق کاملاً مناسبی با مقادیر تجربی مختلف دارد.https://mmep.isme.ir/article_46692_23d1a8ebb51ac36806651d28044f5022.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219شبیهسازی و بررسی بازده واقعی کمپرسور C-661 شرکت پالایش نفت آبادان263524391410.30506/mmep.2021.118634.1792FAمحمدرضا عصاریدانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دزفول، ایرانآرش مرادیانکارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دزفول، ایرانموسی قاسمیکارشناسی ارشد، نگهداری و تعمیرات ماشینآلات دوار، شرکت پالایش نفت آبادان، آبادان، ایرانJournal Article20191230عوامل متعددی مانند رسوبگرفتگی مجراها، خوردگی و سایش پرهها و جریانهای برگشتی درونی بر کیفیت عملکرد و بازدهی کمپرسور سانتریفیوژ تأثیرگذار است و میتواند متغیرهای حیاتی مانند نسبت فشار و دبی جرمی عبوری و انرژی مصرفی دستگاه را تغییر داده و در سوددهی و ایمنی واحد عملیاتی مؤثر باشد. در این تحقیق، عملکرد کمپرسور C-661 شرکت پالایش نفت آبادان، از نوع گریز از مرکز با دومرحله عملیاتی و یک خنککننده میانی، با هدف بررسی میزان انحراف آن از شرایط پیشبینی شده سازنده، مورد پژوهش قرار گرفته است. مؤلفههای نشاندهنده کیفیت عملکرد کمپرسور مانند نسبت فشار، دبی جرمی، بازده و توان مصرفی ارزیابی شدهاست. نتایج نشان داد که این کمپرسور پس از هشت سال کارکرد مستمر، با افت کمتر از 1% بازدهی پلیتروپیک در مرحله اول و افت نزدیک به 4% بازدهی پلیتروپیک در مرحله دوم روبرو است. نسبت فشار میانگین دستگاه نزدیک به 9% و دبی جرمی میانگین حدود 14% نسبت به نقطه طراحی کاهش داشتهاست. عامل اصلی این کاهش عملکرد رسوبگرفتگی دستگاه است. میزان افت بازدهی مکانیکی کمپرسور نزدیک به 25% بودهاست که میتواند حاصل افت بازدهی توربین بخار باشد. بنابراین با بهکارگیری ضرایب سلامت، نمودار عملکرد این کمپرسور برای شرایط عملیاتی کنونی اصلاح شد و ضریب اثربخشی کلی کمپرسور با روش جدید محاسبه شد. همچنین بررسی اقتصادی، افت بهرهوری 18% را برای دستگاه نشان داد.https://mmep.isme.ir/article_243914_4309a6bf65c16076f03ed5ba132d325b.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219مقایسه تجربی مصرف انرژی فریزر خانگی با کمپرسور سرعت ثابت و کمپرسور سرعت متغیر36434667410.30506/mmep.2020.127658.1827FAنادر علی حسینیکارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانغلامرضا صالحیاستادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانحسین فلاحسهیاستادیار گروه مهندسی سیستمهای انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20200620در این مقاله مصرف انرژی فریزر خانگی با کمپرسور سرعت ثابت و کمپرسور سرعت متغیر به صورت تجربی مقایسه میشود. بالاترین گرید مصرف انرژی در فریزرهای خانگی مربوط به فریزر خانگی با کمپرسورهای سرعت متغیر است. برای مقایسه مصرف انرژی در فریزرهای خانگی از کمپرسور تکسرعته با ظرفیت سرمایشی 185 وات و ضریب عملکرد 1.92 و کمپرسور چندسرعته با سرعتهای مختلف بر حسب دور بر دقیقه: 1300، 1600، 2000، 3000، 4500 و با ظرفیت سرمایشی به ترتیب: 85، 108، 130، 200، 260 وات و ضریب عملکرد به ترتیب: 1.80، 1.88، 1.90، 1.80، 1.60 استفاده شده است. در هر دو کمپرسور از یک نوع گاز هیدروکربنی استفاده شده و میزان مبرد در هر دو نوع تقریبا برابر است. نتایج آزمایشها نشان داد که سیستمهای سرعت متغیر علاوه بر دمای پایدارتر و کاهش مصرف انرژی، به علت داشتن سرعتهای مختلف باعث انجماد سریع نیز میشوند. کمپرسور با سرعت متغیر در مقایسه با کمپرسور سرعت ثابت میزان مصرف انرژی را 24 درصد در روز کاهش میدهد.https://mmep.isme.ir/article_46674_55a74db9f2e21887bf0ee9363d138ae8.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219مروری بر روشهای مدیریت هوشمند تقاطعها به صورت همکارانه44554669310.30506/mmep.2020.130471.1832FAمحمدحسن شجاعی فرداستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانمرتضی ملاجعفریاستادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-2717-6335مجید طالبی لیاسیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20200722تقاطعها دارای نقش اساسی در ازدحام و ترافیک جادهها هستند و مرکز ثقل عبور و مرور در معابر شهری را تشکیل میدهند. ظرفیت تقاطعها، کنترلکننده حجم عبور وسایل نقلیه در کل شبکه است و پیشگیری از هرگونه خللی در تردد خودروها، مانند ایجاد گرههای ترافیکی و تصادفها، ضروری است. لذا با توجه به این تحقیقات در این مقاله سعی بر این شده است که ابتدا در مقدمه ای در مورد اهمیت موضوع مدیریت تقاطع بیان گردد و سپس یک دستهبندی کلی در مورد انواع روشهای مدیریت تقاطع صورت گیرد. روشهای مرسوم و قدیمی بر پایه استفاده از چراغ راهنمایی بودند که کنترل چراغ راهنمایی براساس بررسی شرایط تقاطع و اعمال دستور مناسب به چراغ صورت میگرفت. با پیشرفت فناوریهای ارتباطی روش کنترل تقاطع همکارانه که بدون استفاده از چراغ راهنما انجام میشوند مورد توجه قرار گرفته است که ضمن کاهش تأخیر در عبور از تقاطع، امنیت عبور و مرور را نیز بهبود میبخشد.https://mmep.isme.ir/article_46693_ed81d6c26a5d1e9c7f9e44566864e01a.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219بررسی انواع توابع کنترلی در سامانههای کروز کنترل تطبیقی56644673210.30506/mmep.2020.130477.1834FAمحمدحسن شجاعی فرداستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانمرتضی ملاجعفریاستادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-2717-6335مسعود مسیح تهرانیاستادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-2936-7565سعید طیبیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20200719بکارگیری سامانههای کمکراننده در خودروها به منظور کاهش حجم کارهای راننده و به تبع آن کاهش خستگی راننده در حال گسترش روز افزون است. از جمله این سامانهها، سامانه کروز کنترل تطبیقی (ACC) با قابلیت کنترل خودکار دینامیک طولی از جایگاه ویژهای برخوردار است. با این خودکارسازی نقش راننده از اپراتوری به ناظر تغییر میکند. از اینرو فراهم نمودن شرایط ایمنی و آسایش سفر در این سامانهها از اهمیت ویژهای برخوردار است. لازم به ذکر است که ACC بهشدت میتواند بر جریان ترافیکی تأثیرگذار بوده و نسبت به راننده انسانی عملکرد بهتری داشتهاست. در این مقاله انواع توابع کنترلی با تمرکز بر کاربرد آنها در کروز کنترلهای تطبیقی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با تحلیل مزایا و معایب هر یک از توابع بررسیشده، اثرات آنها بر روی مؤلفههای مختلفی همچون ایمنی و راحتی سرنشینان خودرو و همچنین حساسیت آنها از جانب مؤلفههای مختلفی مثل شرایط جاده و شرایط جوی بررسی و با یکدیگر مقایسه میشوند. در پایان افقهای پیش رو برای بهبود هرچه بیشتر کارهای گذشته ارائه خواهد شد.https://mmep.isme.ir/article_46732_307a0a09ab09a1f4f5e927e33bebff95.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219بررسی ایده پرتابگرهای دوطبقه تا مدار (TSTO)65774669110.30506/mmep.2020.134941.1849FAحانیه اسحاق نیاکارشناسی ارشد، گروه مهندسی سیستمهای فضایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانمهران نصرتالهیدانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانامیرحسین آدمیاستادیار، گروه مهندسی سیستمهای فضایی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20200915به منظور تحقق توسعه و بهرهبرداری از فضا، نیاز است که سیستمهای حمل و نقل فضایی کمهزینه توسعه یابند. توسعه سیستمهایی که به طور کامل قابلیت استفاده مجدد یا تا حدی دارای این قابلیت باشند، از دهه 1960 تاکنون حوزه مطالعاتی گستردهای را در برداشته است. این نوع سامانهها در دو گروه عمده SSTO و TSTO جای میگیرند. پرتابگر TSTO نسبت به SSTO الزامات کمتری دارد، به دلیل آنکه مسئولیت دستیابی به مأموریتی موفقیتآمیز در هر دو طبقه تقسیم خواهد شد و لذا جرم خشک مداری طبقه دوم TSTO در مقایسه با SSTO برای رساندن محمولهای با وزن مشابه کاهش یافته است. در این مقاله، ابتدا پرتابگر TSTO معرفی میشود؛ سپس نحوه اجرای مأموریت توسط این پرتابگر شرح میگردد. در ادامه زیرسیستمهای پایه و اصولی این پرتابگر معرفی و توضیح مختصری در رابطه با هریک داده میشود. نهایتاً برخی از اصلیترین نمونههای طراحیشده این نوع پرتابگر را نام برده و مشخصهای در رابطه با هر یک ارائه میگردد.https://mmep.isme.ir/article_46691_a2af50ce976e487ee8e79c80d3a09ddd.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929620210219بررسی عددی انتقال حرارت و جریان سیال در پیل سوختی غشای پلیمری و کانالهای خنککاری788623941810.30506/mmep.2020.138709.1867FAرضا اورکیگروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانمجتبی مروجگروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایراناستادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20201026در این مقاله، به روش عددی انتقال حرارت و جریان سیال در پیل سوختی غشای پلیمری و کانالهای خنککاری، با الگوی کانال موازی و استفاده از آب مایع در کانالهای مجزای تعبیهشده در صفحه دو قطبی، بررسی گردیده و عملکرد چهار طرح مختلف میدان جریان گاز و خنککاری، براساس عدم نیاز به شرط مرزی حرارتی بیرونی، یکنواختی دما با استفاده از نرمافزار انسیس-فلوئنت شبیهسازی و با یکدیگر مقایسه گردیده است. نتایج نشان داد که با افزایش عدد رینولدز جریان خنککاری از 40 به 800، افت فشار در مسیر کانال جریان خنککاری از 40 به 640 پاسکال میرسد. از طرفی عدد ناسلت جریان خنککاری با تغییر عدد رینولدز جریان خنککاری از 40 تا 400 به صورت نمایی از 350 تا حدود 700 رشد میکند و پس از آن ثابت میشود. همچنین نتایج نشان داد که بهترین عملکرد پیل در عدد رینولدز 60 بدست آمده است، زیرا با افزایش عدد رینولدز جریان خنککاری و افزایش افت فشار توان پارازیتی سیستم بالا میرود.https://mmep.isme.ir/article_239418_5a55f90936fc9d80bd55f540430c0d23.pdf