TY - JOUR ID - 46693 TI - مروری بر روش‌های مدیریت هوشمند تقاطع‌ها به صورت همکارانه JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - شجاعی فرد, محمدحسن AU - ملاجعفری, مرتضی AU - طالبی لیاسی, مجید AD - استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 29 IS - 6 SP - 44 EP - 55 KW - شبکه‌های بین خودرویی KW - تخصیص زمان-مکان KW - تخصیص دنباله KW - شبکه حمل‌ونقل هوشمند DO - 10.30506/mmep.2020.130471.1832 N2 - تقاطع‌ها دارای نقش اساسی در ازدحام و ترافیک جاده‌ها هستند و مرکز ثقل عبور و مرور در معابر شهری را تشکیل می‌دهند. ظرفیت تقاطع‌ها، کنترل‌کننده حجم عبور وسایل نقلیه در کل شبکه است و پیشگیری از هرگونه خللی در تردد خودروها، مانند ایجاد گره‌های ترافیکی و تصادف‌ها، ضروری است. لذا با توجه به این تحقیقات در این مقاله سعی بر این شده است که ابتدا در مقدمه ای در مورد اهمیت موضوع مدیریت تقاطع بیان گردد و سپس یک دسته‌بندی کلی در مورد انواع روش‌های مدیریت تقاطع صورت گیرد. روش‌های مرسوم و قدیمی بر پایه استفاده از چراغ راهنمایی بودند که کنترل چراغ راهنمایی براساس بررسی شرایط تقاطع و اعمال دستور مناسب به چراغ صورت می‌گرفت. با پیشرفت فناوری‌‌های ارتباطی روش کنترل تقاطع همکارانه که بدون استفاده از چراغ راهنما انجام می‌شوند مورد توجه قرار گرفته است که ضمن کاهش تأخیر در عبور از تقاطع، امنیت عبور و مرور را نیز بهبود می‌بخشد. UR - https://mmep.isme.ir/article_46693.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_46693_ed81d6c26a5d1e9c7f9e44566864e01a.pdf ER -