TY - JOUR ID - 39232 TI - بررسی عددی و بهینه‌سازی رفتار مکانیکی تقویت‌کننده‌های داکت بخار کندانسور هوا خنک JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - میری, عالیه AU - جعفری, سامان AU - حدیدی مود, سعید AU - رهنما, سعید AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران AD - استادیار، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 29 IS - 1 SP - 51 EP - 58 KW - بهینه‌سازی فراابتکاری KW - رینگ‌های تقویت‌کننده KW - داکت بخار هوا خنک KW - کمانش KW - المان محدود DO - N2 - امروزه بهینه‌سازی هندسه، وزن و مشخصات مکانیکی، در فرآیند طراحی و ساخت سازه‌ها، به‌منظور بهبود کارایی و افزایش بازده اقتصادی به‌عنوان یک مرحله مهم در فرآیند طراحی مطرح است. پوسته‌های استوانه‌ای از چنین سازه‌هایی هستند. این پوسته‌ها در شرایط کاری تحت اثر نیروهای مختلفی قرار می‌گیرند که به علت داشتن ضخامت کم نسبت به شعاع و طول، مستعد کمانش هستند. از این‌رو مهم‌ترین پارامتر در طراحی و ساخت این پوسته‌ها، فشار کمانشی بحرانی است و بهترین روش برای بالا بردن مقاومت کمانشی ‌آن‌ها، استفاده از تقویت‌کننده‌ است. در این پژوهش تعداد، فاصله و ضخامت رینگ‌های تقویت بر اساس استاندارد  ASME محاسبه شده سپس، تحلیل در نرم‌افزار اجزاء محدود انسیس انجام ‌شده است. درنهایت بهینه‌سازی با استفاده از یکی از روش‌های بهینه‌سازی فرا‌ ابتکاری در ترکیب با روش اجزاء محدود، با تغییر ضخامت و عرض 9 رینگ تقویتی، به‌عنوان متغیرهای طراحی مسئله بهینه‌سازی رینگ‌های تقویت داکت بخار کندانسور هوا خنک انجام گرفته است. نتیجهٔ بهینه‌‌سازی، با کاهش 5 درصدی جرم کل داکت بخار همراه بوده است. این در حالی است که افزایش تنش فون‌میزز 5، غشایی 14 و خمشی 3 مگاپاسگال در مدل بهینهٔ نهایی نسبت به مدل ورودی به فرآیند بهینه‌سازی بوده است. UR - https://mmep.isme.ir/article_39232.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_39232_ae25ab8da01bf3477868a0c8c8c3db98.pdf ER -