TY - JOUR ID - 33137 TI - بررسی کاربرد روش جوشکاری التراسونیک در فرایند تولید باتری خودروهای الکتریکی JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - آقامحمدپور, محسن AU - اسماعیل زاده, پیمان AU - عبدی بهنق, رضا AU - کرمی, بشری AD - 1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران AD - استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران AD - کارشناس مطالعات سیستم و تحلیل حوادث، شرکت برق منطقه ای آذربایجان، ارومیه، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 27 IS - 2 SP - 13 EP - 18 KW - باتری لیتیوم-یون KW - جوشکاری التراسونیک KW - تب باتری KW - خودرو الکتریکی DO - N2 - در سال های اخیر، استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین قسمت های این خودروها باتری های لیتیوم-یونی آنها می باشد که از اتصال تعداد قابل توجهی از تب های الکترود به یکدیگر بدست می آیند. لذا تولید این باتری ها مستلزم استفاده از میزان قابل توجهی از اتصال از قبیل اتصال جوشی می باشد تا ظرفیت و توان مورد نیاز را پاسخگو باشد. این در حالیست که همواره استفاده از روش های جوشکاری ذوبی از قبیل جوشکاری نقطه ای مقاومتی و جوشکاری لیزر برای اتصال مواد ناهمسان با ضریب هدایت حرارتی بالا با مشکلاتی روبرو بوده است. جوشکاری التراسونیک یک روش جوشکاری نیمه جامد می باشد که در دهه های گذشته به طور گسترده در صنایع ساخت نیمه هادی ها مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز در صنعت خودروسازی در تولید باتری های لیتیوم-یونی بکار گرفته می شود. در این مقاله به بررسی زوایای مختلف استفاده از فرایند جوشکاری التراسونیک در فرایند تولید این باتری ها پرداخته شده است. UR - https://mmep.isme.ir/article_33137.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_33137_ba3ac4db242517f3bc9a9ebc9332bdcd.pdf ER -