TY - JOUR ID - 27349 TI - مطالعه و مقایسة رویکردهای مدلسازی سیستم‌های پیل سوختی پلیمری در خودرو JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - قریب, شریف AU - حسن زاده, حسن AU - مازوجی, رامیار AD - دفتر مهندسی و نظارت ناوگان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تهران AD - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، بیرجند AD - کارشناس ارشد، اداره کل راه آهن آذربایجان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تبریز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 3 SP - 93 EP - 104 KW - سیستم پیل سوختی پلیمری KW - مدلسازی استاتیکی KW - مدلسازی دینامیکی KW - خودرو KW - پاسخ سیستم DO - N2 - مدلسازی نقش مهمی در توسعة پیل سوختی و شناخت پارامترهای مؤثر بر عملکرد سیستم‌های پیل سوختی به‌کار رفته در خودرو دارد. قبل از انتخاب یک مدل پیل سوختی، آشنایی با خصوصیات کلی سیستم و احتیاجات آن ضروری است و این نخستین شرط در مدلسازی می­باشد. مدل­ها را از لحاظ دیدگاه می­توان به‌صورت تجربی، نیمه­تجربی، نظری و از لحاظ حالت به‌صورت استاتیکی و دینامیکی تقسیم­بندی کرد. هدف این مقاله بررسی و مقایسة دو نوع مدلسازی استاتیکی و دینامیکی صورت‌گرفته روی یک سیستم پیل سوختی پلیمری برای کاربرد در خودرو می­باشد. نتایج نشان می­دهد که پاسخ سیستم به تغییرات جریان الکتریکی در حالت دینامیکی نسبت به حالت استاتیکی با تأخیر زمانی همراه است و هرچه مقدار جریان الکتریکی بیشتر باشد، دمای بدنة پیل سوختی، میزان مصرف واکنش­گرها و گازهای ورودی به کانال­های آند و کاتد افزایش می­یابد. UR - https://mmep.isme.ir/article_27349.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_27349_6bc25157cbcef40e09c5cd82f2ddcb32.pdf ER -