TY - JOUR ID - 22844 TI - اهمیت بهینه‌سازی سیستم تهویه در پارکینگ‌های بسته JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - امنیان, جواد AU - معرفت, مهدی AD - دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران AD - استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 25 IS - 3 SP - 53 EP - 60 KW - جریان تهویه KW - مونو اکسید کربن KW - دریچه‌های خروجی آلودگی KW - حد مجاز آلاینده KW - جریان پیستونی DO - N2 - استانداردهای موجود در طراحی سیستم تهویه، حد مجاز آلاینده‌ها و میزان هوای تهویه در پارکینگ‌های بسته را ارائه می‌کنند. علاوه بر دمش هوای تهویه باید بهبودهایی هم در هندسه و نوع چیدمان دریچه‌های ورودی هوا و خروجی آلاینده ایجاد کرد تا بهترین شرایط کیفیت هوای داخلی در پارکینگ‌های بسته ایجاد شود. بدین منظور، در این مقاله نخست انواع پارکینگ‌ها و الزامات مورد نیاز آن جهت تهویه معرفی و روش محاسبة میزان هوای لازم تهویه بیان شده است. در ادامه، انواع الگوهای جریان هوا در پارکینگ‌های بسته و بهترین الگوی جریان معرفی شده است. بهترین الگوی جریان در پارکینگ‌های بسته در صورتی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های تأمین هوا و خروجی آلاینده در دورترین فاصله از هم قرار داشته باشند و جریان پیستونی در پارکینگ ایجاد شود. تولید این الگوی جریان به بهبودهای هندسی در پارکینگ نیاز دارد و با استفاده از تغییرات لازم در موقعیت دریچه‌های ورودی هوا و دریچه‌های خروجی آلودگی می‌توان این الگوی جریان را ایجاد نمود. UR - https://mmep.isme.ir/article_22844.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_22844_0dfada3fc45e661726e40ad6c0ee03ba.pdf ER -