TY - JOUR ID - 21794 TI - بررسی و تحلیل قابلیت جذب انرژی در مقاطع جدارنازک چنـدسلولی دایره و مربعی جهت استفاده در سپر خودرو JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - علایی, غلامعلی AU - شهرام‌یار, مجتبی AU - دهقان طرزجانی, حمید AD - کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند AD - استادیار دانشکدة مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند AD - مربی دانشکدة مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 23 IS - 6 SP - 51 EP - 61 KW - جاذب‌های انرژی KW - سپر خودرو KW - مقاطع دایره و مربع KW - نیروی متوسط لهیدگی DO - N2 - براساس نظرسنجی انجام‌شده در دوازده کشور اروپایی، ایمنی مهمترین عامل اثرگذار در انتخاب و خرید خودرو است. استفاده از جاذب‌های انرژی راه‌حلی مناسب برای به حداقل رساندن ضربة وارده و ایجاد ایمنی است. خودروسازان برای رسیدن به این هدف، اقدام به کاهش وزن خودرو با جایگزینی آلومینیوم و مواد کامپوزیتی به‌جای فولاد نموده‌اند. از طرفی، لوله‌های جدارنازک به‌دلیل سبکی، ظرفیت بالای جذب انرژی، طول لهیدگی زیاد و نسبت بالای جذب انرژی به وزن به‌عنوان یکی از کارآمدترین سیستم‌های جذب انرژی مطرح است. طی سه دهة گذشته، آزمایش‌های متعددی به‌منظور ایجاد درکی بهتر از سازوکار له‌شدگی سازه‌های جدارنازک در قالب کمانش، نیروی متوسط له‌شدگی، نوع تاخوردگی و مقدار انرژی جذب‌شده توسط چین‌خوردگی‌ها برای برخی از مقاطع صورت گرفته است. در این مقاله برای مقاطع دایره و مربع چندسلولی از جنس آلومینیوم در هشت مقطع گوناگون شبیه‌سازی و تحلیل عددی انجام شده است. از نتایج این مقاله می‌توان به مقدار حداکثری جذب انرژی توسط مقطع دایرة چهارسلولی اشاره کرد. به‌دست آوردن ابعاد و ضخامت بهینة بررسی مقاطع چندسلولی هندسه‌های مخروطی و هرمی به‌همراه فوم‌های پلیمری و ترکیب چندسلولی مربعی و استوانه‌ای در مرکز پیشنهاد می‌شود. UR - https://mmep.isme.ir/article_21794.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_21794_4cd4d774a37c280af2d7c171aa06319c.pdf ER -