%0 Journal Article %T استفاده از آزمون های استاندارد جهت بررسی واژگونی خودرو در Adams/car، مطالعه موردی: بررسی تاثیر بار در واژگونی و پایداری یک کامیون سه محوره %J مجله مهندسی مکانیک %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 1605-9719 %A رحمانی هنزکی, علی %A فیض اله زاده, مهدی %D 2018 %\ 07/23/2018 %V 27 %N 3 %P 7-15 %! استفاده از آزمون های استاندارد جهت بررسی واژگونی خودرو در Adams/car، مطالعه موردی: بررسی تاثیر بار در واژگونی و پایداری یک کامیون سه محوره %K واژگونی %K نرم افزار adams/car %K آزمون مانور واحد %K آزمون فرمان پله %K آزمون رانش %R %X در این مقاله با استفاده از نرم‌افزار adams و آزمون‌های استاندارد در آن به تحلیل واژگونی در خودرو پرداخته می‌شود. برای این منظور ابتدا به بررسی عوامل واژگونی در خودرو پرداخته شده و سپس به معرفی آزمون‌های استاندارد مانور واحد ، فرمان پله و رانش در نرم‌افزار adams/car پرداخته می‌شود. پس از آن به بررسی یک مطالعه موردی پرداخته شده و در آن تاثیر بار بر میزان پایداری با استفاده از آزمون‌های فوق در adams/car بررسی می‌گردد. نتایج مطالعه‌ی موردی نشان می‌دهد که حداکثر سرعت برای خودرو مورد مطالعه برای ارضاء نمودن استانداردهای ISO سرعت 60 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. هرچند در سرعت‌های بالاتر (تا سرعت 90 کیلومتر بر ساعت) خودروی فوق دچار واژگونی نمی‌شود اما در سرعت-های بالاتر از 60 کیلومتر بر ساعت مقادیر حداکثر شتاب جانبی و یا حداکثر زاویه غلت از مقدار استاندارد ISO تجاوز نموده و لذا حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت برای خودرو شامل بار درنظر گرفته می‌شود. %U https://mmep.isme.ir/article_35385_ebd818f3b1bcb3d9f2848b61e2454380.pdf