%0 Journal Article %T مروری بر سیستم‌ رواداری خطا برای فرمان سیمی خودرو %J مجله مهندسی مکانیک %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 1605-9719 %A صیاد کشوری, حسین %A ابراهیمی نژاد رفسنجانی, سلمان %A مسیح طهرانی, مسعود %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 31 %N 2 %P 60-67 %! مروری بر سیستم‌ رواداری خطا برای فرمان سیمی خودرو %K فرمان با سیم %K کنترل رواداری خطا %K خطای محرک %K خطای میکروکنترلر %K خطای سنسور %R 10.30506/mmep.2022.552508.2013 %X سیستم فرمان سیمی شامل واحد کنترل الکترونیکی، موتور کمکی فرمان و سنسورهایی است که می ‌توانند با جایگزینی قطعات مکانیکی، سر و صدا، لرزش و وزن خودرو را کاهش دهند. این نوع فرمان بدلیل دارا بودن قطعات الکترونیکی شرایط حساس‌ تری را نسبت به فرمان مکانیکی دارند و این بدان معناست که باید این سیستم‌ ها تحمل ‌پذیر خطا باشند. از اجزای مهم سیستم ‌های کنترل فرمان سیمی می ‌توان به محرک‌ ها، سنسورها و میکروکنترلرها اشاره کرد. از چالش‌ های این نوع سیستم حساس بودن به عملکرد نادرست اجزای الکترونیکی (سنسورها، سیم‌کشی، برقراری جریان برق، و میکرو‌کنترلرها) می ‌باشد. هدف این مقاله، معرفی سیستم‌ های کنترل تحمل‌پذیر خطا برای جبران خطاها در سیستم فرمان سیمی می ‌باشد. از این رو ساختار کنترل تطبیقی، پیش ‌بینی مدل، کنترل دو طرفه، فرمان کمکی دیفرانسیل، تخصیص کنترل مجدد، کنترل مقاوم و ساختار متغیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنترل های مذکور می ‌توانند پایداری و مقاوم بودن سیستم را نسبت به عدم قطعیت و آشفتگی ها تضمین کنند.  %U https://mmep.isme.ir/article_254643_7246bf48439be53bc57d7c4eca41e6b0.pdf