%0 Journal Article %T بهینه‌سازی یک نمونة واقعی سکان شناور 800 تنی به‌کمک تغییر مکانیزم سیستم هیدرولیکی فرمان %J مجله مهندسی مکانیک %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 1605-9719 %A مقومی, محمد رضا %A کلاه‌دوز, امین %D 2017 %\ 03/21/2017 %V 26 %N 1 %P 5-12 %! بهینه‌سازی یک نمونة واقعی سکان شناور 800 تنی به‌کمک تغییر مکانیزم سیستم هیدرولیکی فرمان %K شناورهای دریایی %K سکان شناور %K هیدروموتور پیستونی %K بهبود سکان %R %X سیستم سکان، مسئولیت مهمی در هدایت و کنترل شناورها و کشتی ها برعهده دارد. این امر در زمان دور زدن یا انحراف شناور می‌تواند حساسیت بیشتری در زمان طراحی داشته باشد. با توجه به پیشرفت چشمگیری که در حوزة معماری کشتی و دانش سیالات به‌وجود آمده، این مهم در دو بخش قابل تأمل است: طراحی هیدرودینامیکی بال (تیغه) سکان و طراحی سیستم فرمان و تجهیزات انتقال دستور به مکانیزم بال شناور. در این مقاله، که به‌صورت عملی و آزمایشگاهی روی شناور 800 تنی اجرا شده است، از هیدروموتور پیستونی در محل سکان شناور استفاده و نتایج حاصل تحلیل شده است. نتایج نشان‌دهندة این است که با نصب پمپ روتوری هیدروموتور روی سکان، کنترل تیغة شناور برای فرمان‌دادن از توان 6/165 تا 13800 کیلووات قابل اعمال است که بیانگر محدودة وسیعی از اعمال نیرو بر تیغة سکان است. %U https://mmep.isme.ir/article_25332_567510daf4110a7ab1fcf624c6661e6c.pdf