%0 Journal Article %T مدیریت الکترونیک کلاچ راه‌حلی برای افزایش راحتی در وسیله نقلیه %J مجله مهندسی مکانیک %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 1605-9719 %A بیگ زاده عباسی, مجتبی %A بیگ زاده عباسی, راضیه %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 30 %N 3 %P 63-70 %! مدیریت الکترونیک کلاچ راه‌حلی برای افزایش راحتی در وسیله نقلیه %K موتور احتراق داخلی %K مدیریت الکترونیکی کلاچ %K لغزش محدود %K سکوی آزمایش اونیورسال %R 10.30506/mmep.2021.527817.1911 %X سیستم انتقال قدرت وسایل نقلیه به دلیل غیر یکنواختی فرایندهای احتراق به نوسانات پیچشی واداشته می­شود که باید آن را کاهش داد و از انتشار آن به تمامی واحدهای خط انتقال قدرت جلوگیری کرد. جعبه دنده‌های دستی در خودشان سیستم کاهش ارتعاش ندارند، لذا باید منشأ ارتعاش را قبل از ورود به جعبه دنده کاهش داد. خودروسازان تا کنون توانسته اند این غیر یکنواختی­ها را به طور نسبی در کلاچ کاهش داده و از انتقال آن به جعبه دنده و دیگر اجزای خط انتقال قدرت جلوگیری کنند. یکی از روش‌های جدیدی که این عیب را تا حد بسیار زیادی برطرف می‌کند، مدیریت الکترونیکی کلاچ با لغزش محدود است که حاصل تفکر و ارائه طرحی نوین توسط پژوهشگران این مقاله می باشد و می‌تواند پایه بسیاری از کارهای تحلیلی نیز قرار گیرد. راه‌حل مطرح‌شده که اساس آن ایجاد لغزش محدود بر پایه سیستم الکترونیکی کلاچ است، مانع ورود غیر یکنواختی به جعبه دنده و در نتیجه عدم انتقال آن به سازه و بدنه خودرو می‌گردد که باعث افزایش راحتی و آرامش راننده و سرنشینان می‌شود. قابل ذکر است که تمامی نتایج درج شده با آزمایشات و تحقیقات انجام گرفته در مرکز تحقیقات و توسعه کارخانه فولکس واگن آلمان غربی توسط نگارنده صحه گذاری شده‌اند. %U https://mmep.isme.ir/article_246798_81257cef57e758716841a93f6ced3e2c.pdf