@article { author = {شجاعی فرد, محمدحسن and ملاجعفری, مرتضی and مسیح تهرانی, مسعود and طیبی, سعید}, title = {بررسی انواع توابع کنترلی در سامانه‌های کروز کنترل تطبیقی}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {29}, number = {6}, pages = {56-64}, year = {2021}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {10.30506/mmep.2020.130477.1834}, abstract = {بکارگیری سامانه‌های کمک‌راننده در خودروها به منظور کاهش حجم کارهای راننده و به تبع آن کاهش خستگی راننده در حال گسترش روز افزون است. از جمله این سامانه‌ها، سامانه کروز کنترل تطبیقی (ACC) با قابلیت کنترل خودکار دینامیک طولی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با این خودکارسازی نقش راننده از اپراتوری به ناظر تغییر می‌کند. از اینرو فراهم نمودن شرایط ایمنی و آسایش سفر در این سامانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لازم به ذکر است که ACC به‌شدت می‌تواند بر جریان ترافیکی تأثیرگذار بوده و نسبت به راننده انسانی عملکرد بهتری داشته‌است. در این مقاله انواع توابع کنترلی با تمرکز بر کاربرد آنها در کروز کنترل‌های تطبیقی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با تحلیل مزایا و معایب هر یک از توابع بررسی‌شده، اثرات آن‌ها بر روی مؤلفه‌های مختلفی همچون ایمنی و راحتی سرنشینان خودرو و همچنین حساسیت آن‌ها از جانب مؤلفه‌های مختلفی مثل شرایط جاده و شرایط جوی بررسی و با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در پایان افق‌های پیش رو برای بهبود هرچه بیشتر کارهای گذشته ارائه خواهد شد.}, keywords = {کروزکنترل تطبیقی,کنترل‌کننده,سیگنال‌های مرجع,حلقه‌های کنترلی,ایمنی,راحتی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_46732.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_46732_307a0a09ab09a1f4f5e927e33bebff95.pdf} }