@article { author = {قریب, شریف and حسن زاده, حسن and مازوجی, رامیار}, title = {مطالعه و مقایسة رویکردهای مدلسازی سیستم‌های پیل سوختی پلیمری در خودرو}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {3}, pages = {93-104}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مدلسازی نقش مهمی در توسعة پیل سوختی و شناخت پارامترهای مؤثر بر عملکرد سیستم‌های پیل سوختی به‌کار رفته در خودرو دارد. قبل از انتخاب یک مدل پیل سوختی، آشنایی با خصوصیات کلی سیستم و احتیاجات آن ضروری است و این نخستین شرط در مدلسازی می­باشد. مدل­ها را از لحاظ دیدگاه می­توان به‌صورت تجربی، نیمه­تجربی، نظری و از لحاظ حالت به‌صورت استاتیکی و دینامیکی تقسیم­بندی کرد. هدف این مقاله بررسی و مقایسة دو نوع مدلسازی استاتیکی و دینامیکی صورت‌گرفته روی یک سیستم پیل سوختی پلیمری برای کاربرد در خودرو می­باشد. نتایج نشان می­دهد که پاسخ سیستم به تغییرات جریان الکتریکی در حالت دینامیکی نسبت به حالت استاتیکی با تأخیر زمانی همراه است و هرچه مقدار جریان الکتریکی بیشتر باشد، دمای بدنة پیل سوختی، میزان مصرف واکنش­گرها و گازهای ورودی به کانال­های آند و کاتد افزایش می­یابد.}, keywords = {سیستم پیل سوختی پلیمری,مدلسازی استاتیکی,مدلسازی دینامیکی,خودرو,پاسخ سیستم}, url = {https://mmep.isme.ir/article_27349.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_27349_6bc25157cbcef40e09c5cd82f2ddcb32.pdf} }