@article { author = {مسیح طهرانی, مسعود and عجمی, مهدی}, title = {حلقة مفقودة درکارآمدی فرایند معاینة فنی خودرو در ایران}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {26}, number = {2}, pages = {44-52}, year = {2017}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه انجام معاینة فنی به‌عنوان مؤثرترین اهرم جهت افزایش ایمنی خودرو و کاهش آلودگی هوا، جایگاه خود را در قوانین ترافیکی کشورهای مختلف حفظ و ارتقاء بخشیده است. اهمیت موضوع این مطالعه در آن است که با وجود کارکردهای یادشده، این فرایند در نظر برخی از شهروندان به پدیده‌ای ناخوشایند همراه با نارضایتی تبدیل شده و در موارد بسیاری به مشاجرة لفظی و حتی درگیری فیزیکی با کارکنان مرکز معاینة فنی انجامیده است. این مطالعه با هدف بررسی دلائل ایجاد این نارضایتی، براساس اطلاعات 10 هزار خودروی مراجعه‌کننده در مرکز مکانیزة معاینة فنی باران ساوه و به روش ارزشیابی انجام شده است. گروهی از این خودروها، به‌دلیل برطرف نشدن عیوب و عدم صدور برگ معاینة فنی از ادامة کار منصرف و گروهی دیگر پس از مراجعة مکرر و خسته‌کننده، موفق به رفع عیوب و دریافت برگ معاینه فنی شده‌اند. نارضایتی مالکان این دو گروه، که 17 درصد کل خودروهای مراجعه‌کننده را تشکیل می‌دهند، ناشی از دو عامل مهم است: تعمیرکاران کم‌مهارت در تعمیرگاه‌های متفرقه و حتی مجاز؛ لوازم یدکی بی‌کیفیت. نتایج مهم به‌دست آمده در این مطالعه لزوم توجه و نظارت بیش از پیش بر نحوة اعطای مجوز تعمیرگاه‌های متفرقه و مجاز، جلوگیری از تولید لوازم یدکی بی‌کیفیت در داخل کشور و نیز واردات این دسته از لوازم یدکی از خارج کشور را نمایان می‌سازد.}, keywords = {معاینة فنی خودرو,تعمیرکاران کم‌مهارت,لوازم یدکی بی‌کیفیت,عدم صدور برگ معاینة فنی,نارضایتی شهروندان}, url = {https://mmep.isme.ir/article_26388.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_26388_427e17efb0ebb213cf4ec056bf6464ad.pdf} }