@article { author = {دهمرده, مسعود and کورانی, پژمان}, title = {آشنایی با مدار خنک‌کاری هوشمند خودرو}, journal = {مجله مهندسی مکانیک}, volume = {25}, number = {5}, pages = {13-21}, year = {2016}, publisher = {انجمن مهندسان مکانیک ایران}, issn = {1605-9719}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {روزبه‌روز قدرت موتور‌های احتراق داخلی رو‌به پیشرفت می‌نهد و درپی آن، گرمای تولیدشده در موتور بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه بیش از 30 درصد از این اتلافات باید به‌صورت گرما به محیط منتقل شود، مدیریت حرارتی در موتور از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی ناشی از موتورهای احتراق داخلی هم اهرم فشاری است تا سیستم‌های خنک‌کاری خودرو متناسب با پیشرفت موتور‌های احتراق داخلی، هوشمند شوند تا بتوانند در مواقع مورد نیاز گرما را انتقال دهند. مهم‌ترین وظیفة سیستم مدار خنک‌کاری جلوگیری از گرم‌شدن بیش‌ازحد موتور در شرایط مختلف و گرم‌کردن سریع موتور در هنگام شروع به کار موتور است. از جمله مهم‌ترین قسمت‌هایی که در انجام وظیفة مدار خنک‌کاری کارآمد است، واترپمپ مدار خنک‌کاری است که به‌عنوان قلب تپندة مدار به‌کار می‌رود. با پیشرفت دانش الکترونیک و برق و با توجه به مزایایی که واتر‌پمپ‌های الکتریکی نسبت به نوع مکانیکی دارند، محققان در‌صدد جایگزینی آنها با انواع مکانیکی رایج هستند. کاهش زمان گرم‌شدن موتور، کاهش حجم رادیاتور تا 27 درصد، کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده از مزایای جایگزینی واترپمپ الکتریکی نسبت به مکانیکی می‌باشد. هدف این مقاله، بررسی انواع واتر‌پمپ الکتریکی برای مدار خنک‌کاری و طراحی آن به‌منظور ارتقای بازده مدار و کاهش مصرف سوخت است. درنهایت مشخص می‌شود که استفاده از واترپمپ الکتریکی و سیستم خنک‌کاری هوشمند می‌تواند مصرف سوخت را به‌میزان 2/1 درصد کاهش دهد.}, keywords = {واترپمپ الکتریکی,مدار خنک‌کاری هوشمند,کاهش مصرف سوخت,موتور الکتریکی}, url = {https://mmep.isme.ir/article_23985.html}, eprint = {https://mmep.isme.ir/article_23985_9ef09b39543a3e498be0676b46dda096.pdf} }