انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924520151122استفاده از موتورهای استرلینگ جهت تولید همزمان برق و حرارت در مصارف خانگی162719346FAمصطفی محمودیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترجاماسب پیرکندیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20151122طی سالیای اخیر، استفاده از نیروگاههای کوچک خانگی جهت تولید همزمان برق و حرارت افزایش چشمگیری داشته است. در میان فناوریهای مطرح در این حوزه، استفاده از موتورهای استرلینگ مقیاسکوچک از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این مقاله، شناسایی فنارویهای موجود و روشهای تجاریسازی این فناوری در بازار مصرف انرژی خانگی است. برای این منظور لازم است مطالعة دقیقی درخصوص مزایا و معایب استفاده از موتورهای استرلینگ، جهت تولید همزمان، انجام شود. در این مقاله برخی از انواع موفق موتور استرلینگ و برنامههای توسعة آنها درخصوص تولید همزمان تشریح شده است. موتورهای استرلینگ با توجه به مزایای بالایی چون بازده بالا، آلودگی کم، سطح تولید سروصدای پایین و انعطافپذیری درخصوص استفاده از انواع منابع سوختی اعم از فسیلی، خورشیدی، بیوگاز و اتمی، بهعنوان یک فناوری امیدبخش برای تولید همزمان برق و حرارت شناخته میشوند. براساس نتایج بهدست آمده، آلایندگی مشعل یک موتور استرلینگ 10 برابر کمتر از آلایندگی یک موتور احتراق داخلی سیکل اتو با مبدل مجهز به کاتالیست است. در حال حاضر، واحدهای تولید همزمان برق و حرارت بر پایة موتورهای استرلینگ، بازده الکتریکی در حدود 30 درصد و بازده کل 85 تا 98 درصد دارند.انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924520151122جداسازی ذرات میکرونی در جریان گاز به روش اینرسی283819347FAسعید خردمنداستادیار مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترسید مهدی رمضانیکارشناس ارشد مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20151122ذرات معلق در هوا عامل بسیاری از پدیدهها و رخدادهای طبیعیاند. لذا همواره سعی میشود این مواد شناسایی شوند؛ گاهی نیز سعی میشود تا از جریان حذف شوند. از جمله روشهای شناسایی و جداسازی ذرات در مقیاس میکرو، روش مبتنی بر اینرسی ذرات است. برای این منظور ابزارهای متنوعی نیز وجود دارد که با کمک اینرسی ذرات این جداسازی را انجام میدهند. مهمترین این ابزارها ایمپکتور صفحهای، ایمپکتور صفحهای همراه با نازل، ایمپکتور مجازی و سیکلون است. ایمپکتورها بیشتر برای نمونهبرداری و شناسایی ذرات و سیکلونها در دبی بالاتر از گاز، بیشتر برای فیلتر و حذفکردن ذرات در اندازههای بالاتر از 5 میکرومتر، بهکار میروند. در ایمپکتورهای صفحهای، ذرات با لختی بالا بر صفحة روبروی جریان رسوب میکند و با برداشتن آنها از صفحه، ذرات شناسایی میشوند. در ایمپکتور مجازی اما ذرات در مجرایی که روبروی مجرای ورودی قرار دارد تلغیظ میشوند. در این مقاله این چهار ابزار معرفی و دربارة نحوة کارکرد و تفاوتهای آنها بحث میشود.انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924520151122آزمون فراصوت آرایة فازی در بازرسی جوش مخازن تحت فشار364319348FAجهان تقیزادهاستادیار گروه مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی قمجواد راستیاستادیار گروه مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی قمعطا شاکریدانشآموختة کارشناسی مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی قمJournal Article20151122طراحی و تولید مخازن تحت فشار، که امروزه در صنایع بهوفور مورد استفاده قرار میگیرند، استانداردها و بازرسیهای سختگیرانهای دارند. در این میان، بررسی و رصد انواع جوش مخازن از اهمیت ویژهای برخوردار است. روش فراصوت، بهخصوص فراصوت آرایة فازی، بهدلیل دقت، کیفیت و توانایی نمایش طیف وسیعی از عیوب، گزینة مناسبی برای بازرسی جوشهای مخازن است. در این مقاله سعی شده است تا علاوه بر معرفی اجمالی روش آرایة فازی، مزایای این روش در بازرسیهای غیرمخرب بیان شود. سپس قابلیتها و روشهایی که بهمنظور مناسبسازی و بهینهسازی بازرسی مخازن تحت فشار در کنار روش آرایة فازی وجود دارند معرفی گردد. بیان مزایا و معایب این روش و امکانات الحاقی از دیگر مطالب بررسی شده در این مقاله است. در پایان، روش آرایة فازی بهعنوان راهکاری مناسب و قابل اجرا برای بازرسی غیرمخرب معرفی میشود؛ روشی که میتواند پاسخگوی دقت و نیاز بازرسی طیف وسیعی از صنایع حساس، بهویژه مخازن تحت فشار باشد.انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924520151122استفاده از آلیاژهای حافظهدار در طراحی بال هواپیما445319350FAسروش قلیزادهدانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحدپردیسمهدی منصوریدانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیسامین عقیلهدانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک
دانشگاه ازاد اسلامی، واحد پردیسJournal Article20151122آشفتگی جریان سیال در اطراف بال و وجود ارتعاشات در اثر حرکت فلپها، از جمله مشکلاتی است که در عملکرد هواپیماها بهوجود میآید. از عوامل بروز این مشکلات میتوان به عدم یکپارچگی قسمتهای ثابت و متحرک بال و عدم کنترل کامل حرکت سازوکار فلپ بال اشاره کرد. طی سالیان اخیر یکی از راههای اصلاح و بهبود این مشکلات استفاده از خواص آلیاژهای حافظهدار در ساخت بالهاست. با استفاده از آلیاژهای حافظهدار بالهایی ساخته میشود که متناسب با شرایط هواپیما، توانایی تغییر حالت را دارند. در اینصورت عملکرد پرواز هواپیما بهبود مییابد و ضمناً وزن سازهها و سازوکارهای مورد استفاده و مصرف انرژی بهطور قابل ملاحظهای کم میشود. در این مقاله به چگونگی استفاده از آلیاژهای حافظهدار در سازوکار فلپ بال مورفینگ، در کلاس پروازی هواپیمای بدون سرنشین، پرداخته میشود. در ادامه روند طراحی و تحلیل ائرودینامیکی پروفیل مقطع بال با استفاده از خواص آلیاژهای حافظهدار ارائه شده است. ابتدا طراحی ایرفویل در محیط نرمافزار کتیا ارائه شده، سپس تحلیل نیروهای ائرودینامیکی در نرمافزار XFLR5 بیان شده است. در پایان بال طراحیشده با استفاده از آلیاژهای حافظهدار ساخته و ارائه شده است.انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924520151122معرفی توربین بادی ساوونیوس545919351FAغیاثالدین رحیمیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه محقق اردبیلیصادق احمدیدانشجوی دکترای مهندسی مکانیک
دانشگاه تهرانJournal Article20150923با توجه به کاهش منابع انرژی فسیلی و بالابودن هزینههای آن طی دهههای اخیر، توجه به یافتن جایگزینی برای منابع فسیلی افزایش چشمگیری داشته است. انرژی باد از جمله منابع تجدیدپذیر مورد توجه برای تولید انرژی است. برای بهرهگیری از انرژی باد توربینهایی استفاده میشوند که بالاتر از سطح زمین نصب شده، انرژی جریان باد را به انرژی دورانی و سپس انرژی الکتریکی مبدل میکنند. توربینهای متداول مورد استفاده دارای محوری افقیاند که پرهها حول آن دوران مییابند. نوع دیگر این توربینها محوری عمودی دارند که طی سالیان اخیر مطالعات متعددی برای کاربرد آنها انجام شده است. معروفترین توربینهای محور عمودی ساوونیوس و داریوس نام دارند. در این مقاله به معرفی توربینهای بادی ساوونیوس پرداخته شده است. این توربینها مزایای متعددی در نوع افقی دارند و اگر بتوانند توان تولیدی مناسبی بهدست دهند جایگزین مناسبی برای نوع محور افقی خواهند بود. در این مقاله به معرفی توربین ساوونیوس و مطالعات انجامشده دربارة آنها بهمنظور افزایش بازده پرداخته شده است.انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924520151122سیستمهای تبرید اجکتوری بدون پمپ606819352FAابراهیم افشاریاستادیار گروه مهندسی مکانیک
دانشگاه اصفهانJournal Article20151122سیکل تبرید اجکتوری، نسبت به سیکل تراکمی، دارای مزایایی چون قابلیت استفاده از منابع گرمایی با کیفیت پایین (مانند حرارت بازیافتی در فرایندهای صنعتی، انرژی خورشیدی)، کاهش انتشار آلایندهها، نداشتن قسمت متحرک (به جز یک پمپ)، عمر طولانی، قابلیت اعتماد بالا، هزینة تعمیر و نگهداری کم، کاستهشدن صدا و ارتعاشات ناشی از حذف کمپرسور و صرفهجویی در مصرف انرژی الکتریکی، میباشد. اما ضریب عملکرد این سیستم پایین است و از یک پمپ نیز استفاده میکند. میتوان با بهینهسازی ابعاد اجکتور و استفاده از مبرد مناسب، ضریب عملکرد سیکل را افزایش داد. اما، پمپ که وظیفة انتقال مایع از کندانسور به ژنراتور را دارد، تنها تجهیز با بخش متحرک در این سیستم است. پمپ نهتنها به انرژی الکتریکی، بلکه به تعمیر و نگهداری دائم نیز نیاز دارد. در کاربردهای واقعی قیمت این پمپ بالاست و ممکن است بهدلیل عدم سازگاری متریال پمپ با سیال کاری سیکل، پمپ دچار آسیب شود. از اینرو، در این مطالعه به بررسی راهکارهایی برای حذف پمپ در سیستم تبرید اجکتوری پرداخته میشود. این راهکارها شامل استفاده از اجکتورهای گرانشی، سیستم تبرید با دو اجکتور، سیستم تبرید با اثر پمپاژ حرارتی و سیستم تبرید همراه با لوله حرارتی میباشد. با حذف پمپ از سیستم هیچ یک از اجزای سیستم تبرید اجکتوری قسمت متحرک نداشته و به برق نیاز ندارند.انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971924520151122بررسی سوراخکاری کامپوزیتها با دریل697819353FAمحمد خورانمربی مجتمع آموزش عالی اسفراینحسین امیرآبادیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجندحبیبالله صفریاستادیار مجتمع آموزش عالی اسفراین، اسفراینJournal Article20151122استفادة روزافزون کامپوزیتها و مزایای فراوانی چون نسبت استحکام به وزن بالا، مقاومت بالا نسبت به خوردگی و خستگی، عدم رسانایی الکتریکی، وجود روشهای متنوع ساخت و امکان تولید شکلهای پیچیده و متنوع باعث شده است تا تحقیقات زیادی دربارة این دسته از موادانجام شود. معمولاً قطعات کامپوزیتی برای اتصالات مکانیکی به سوراخکاری نیاز دارند. ماشینکاری کامپوزیتها بهدلیل ناهمسانگردی، غیرهمگنی و ذرات مقاومتدهندة کامپوزیت، که سایندة ابزار میباشند، سخت است. عملیات سوراخکاری یکی از فرایندهای سنتی ماشینکاری مواد است که معمولاً عیوبی چون تورق، ترکخوردگی زمینه (ماتریس)، الیاف برش نخورده و جز اینها را بههنگام ماشینکاری کامپوزیتها بههمراه دارد. این معایب تأثیر بسزایی بر کیفیت و استحکام قطعة نهایی دارند؛ بنابراین لزوم پژوهش بیشتر در اینباره بیش از پیش احساس میشود. در این مقاله سوراخکاری کامپوزیتها و پارامترهای تأثیرگذار و آخرین پیشرفتهای این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در خلال مقاله نیز فرصتها و موقعیتهای بهکارگیری فرایند ذکر میگردد.