انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200430شناسایی غیرمستقیم خصوصیات دینامیکی پل با استفاده از پاسخ وسیله نقلیه عبوری31039208FAسید مازیار مرعشیدانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلمحمد هادی پاشاییدانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلمحمد مهدی خطیبیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنانJournal Article20180314در این مقاله، روشهای شناسایی غیرمستقیم خصوصیات دینامیکی پل به طور اجمالی بررسی خواهد شد. در روشهای شناسایی غیرمستقیم، بر خلاف روشهای مستقیم، حسگر بر روی وسیله نقلیه متحرک قرار گرفته و بدون استفاده از حسگر های روی پل و یا بدون نیاز به متوقف نمودن وسیله نقلیه، شناسایی خصوصیات پل میسر میگردد. در ابتدا روشهای مختلفی که تاکنون برای شناسایی غیرمستقیم فرکانس طبیعی پل ارائه شده است، بیان خواهند شد. در ادامه، روشهای شناسایی غیرمستقیم میرایی پل بررسی شدهاند. سپس ضمن طرح روشهای شناسایی غیرمستقیم شکل مود، مزایا و معایب آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پس از آن، به منظور بررسی عددی شناسایی غیرمستقیم فرکانسهای طبیعی پل، از مدل عددی یک سازه پل مانند که یک وسیله نقلیه از آن عبور می کند، استفاده شده است. نتایج حاصل، نشاندهنده دقت و کارایی روش مذکور است. در پایان، به بحث و بررسی و بیان معایب و مزایای روشهای مختلف و نیز نتایج حاصل از شبیهسازی صورت گرفته پرداخته میشود.https://mmep.isme.ir/article_39208_a069e8a119c2a79f277856ed08c9f009.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200430لزوم بومیسازی دانش بهسازی ماشینهای حفار تیبیام در شرایط متنوع زمینشناسی ایران112439212FAوحید جودکیکارشناسی ارشد، گروه سازههای زیرزمینی، شرکت مهندسین مشاور ساحل امید ایرانیانجعفر حسن پوردانشیار، گروه زمینشناسی مهندسی، دانشگاه تهرانرسول اجل لوئیاناستاد، گروه زمینشناسی مهندسی، دانشگاه اصفهانمسعود مسیح طهرانیاستادیار، گروه مهندسی مکانیک خودرو، دانشگاه علم و صنعت0000-0002-2936-7565Journal Article20181114پیشینه حوزههای مطالعاتی مشترک مابین مهندسین مکانیک با متخصصین علوم زمین را میتوان در شروع مباحث ترامکانیک دانست. مطالعات ترامکانیک در حیطه علوم زمین، بیشتر بر حوزه زمینشناسیِ نظامی (توسعه صنعت ماشینآلاتِ جنگی بر پایه شناخت مورفولوژی عوارض زمین و نیز مباحث مکانیک خاک و سنگ) متمرکز بوده است. اما یکی از حوزههای صنعتیِ مشترک میان مهندسین مکانیک و زمینشناسان در کشور ما، فناوری تونلسازی مکانیزه است. طراحی و ساخت ماشینهای حفار تیبیام (در شرکتهای سازنده خارجی)، بر اساس نتایج مطالعات زمینشناسی انجام میگیرد. شرایط خاص زمینشناسی ایران موجب شده استفاده از ماشینهای حفار وارداتی، در پروژههای تونلسازی با چالشهای فراوانی مواجه باشد. نقصهای فنی و عملکرد قطعات مختلف دستگاه (و حتی میزان مواد مصرفی دستگاه: انواع روغن، گریس و...) نیز بهطور مستقیم مرتبط با تغییرات شرایط زمینشناسی سازندهای مسیر پیشروی است. گاهی در حین حفاری، تغییرات ناگهانی شرایط زمینشناسی (وقوع مخاطراتِ پیشبینی نشده)، موجب میشود که اعضای تیم راهبری دستگاه برای ادامه روند پیشروی، ناگزیر به اِعمال تغییراتی در ساختار مکانیکی تیبیام گردند. در این مقاله ضمن پرداختن به تجارب راهبری ماشینهای تیبیام در پروژههای «قمرود، چمشیر، بازیدراز و کرمان»، به ضرورت بومیسازی دانش در زمینه تأمین قطعات یدکی و بهسازی ماشینهای تیبیام پرداخته شده است.https://mmep.isme.ir/article_39212_260fed1c001dbd2609bcfb88df6d333b.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200501تخمین عمر خستگی در اتصالات مکانیکی بال هواپیما با استفاده از روش اجزا محدود253039226FAسعید ایزدیکارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایراناحسان سلاحیاستادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانJournal Article20181111در این مقاله با بهرهگیری از نرمافزار اجزا محدود آباکوس، به تحلیل خستگی اتصالات مکانیکی بکار رفته در سازه و پوسته آلومینیومی بال هواپیمای مسافربری ایرباس A320، پرداخته میشود. بدین منظور در ابتدا مدل سهبعدی بال هواپیما در نرم افزار کتیا ترسیم شده و سپس با انتقال آن به نرمافزار آباکوس، مدل اجزا محدود بال هواپیما تهیه گردید. در این مدل در پوسته بال از المان پوسته و در سازه داخلی بال از المان جامد سهبعدی استفاده شده است. با بررسی اندازه المان، تعداد المان مناسب جهت مدلسازی سازه و پوسته بال، انتخاب گردید. در نهایت، تحلیل دینامیکی گذرا و به دنبال آن تحلیل خستگی بر روی بال و اتصالات مکانیکی سازه انجام گردید. با انجام شبیهسازی خستگی، تعداد سیکلهای بارگذاری منجر به شکست در اجزای سازه و پوسته بال تخمین زده شد. با مقایسه نتایج حاصل از شبیهسازی با تحقیقات تجربی و شبیهسازیهای انجام گرفته توسط سایر محققین، اعتبار روش شبیهسازی ارائه شده مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که اجزای سازهای بال، اولین عضوی است که دچار گسیختگی ناشی از خستگی میشود.https://mmep.isme.ir/article_39226_c13d88b2dbb05966edb924aec854d5b7.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200501میکروفلوییدیک بر پایه کاغذ با کاربردهای تشخیصی314239227FAمهدی مهریکارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، ایرانعلی ابوئی مهریزیاستادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران،ایرانJournal Article20190127دور بودن از آزمایشگاهها، هزینهٔ زیاد آزمایشها، زمانبر بودن و نیاز به مهارت در انجام آزمایشها و تشخیص سریع بهویژه در بیماریها از جمله مشکلاتی است که باعث توجه پژوهشگران به دستگاههایی ارزان، قابلحمل، بدون نیاز به منبعهای خارجی، کوچک، در دسترس و همراه با استفادهٔ آسان در زمینهٔ تشخیص شده است. در این زمینه دستگاههای میکروفلوییدیک بر پایهٔ کاغذ تا حد زیادی نیازهای مذکور را برآورده میکنند. کاغذ مادهای زیستسازگار، کمهزینه همراه با فرایند ساخت آسان است. همچنین امحای آن نیز راحت است. کاغذ از فیبرهای سلولزی تشکیل شده است که حرکت سیال در بستر این فیبرها با پدیده مویینگی و بدون دخالت نیروی خارجی صورت میگیرد. در این مقاله در مورد فیزیک میکروفلوییدیک بر پایهٔ کاغذ و معادلات حاکم بر آن، روشهای تولید و آشکارسازی در میکروفلوییدیک بر پایهٔ کاغذ برای کاربردهای تشخیصی در حوزه زیستی و پزشکی بحث میشود. همچنین جدیدترین کاربردهای میکروفلوییدیک بر پایهٔ کاغذ در تشخیصهای ادراری، اجزای خون، سرطان و بهداشت آب و غذا آورده شده است.https://mmep.isme.ir/article_39227_cf934b644e6211f0454a1994bf529b46.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200502موقعیتیابی پروانه قایق موتوری روی ماشین کنترل عددی سهمحوره با استفاده از ماشین بینایی435039231FAحسین امیرآبادیدانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند، بیرجندامیر بشارتی نیادانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجندبابک هوشمنددانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجندخلیل خلیلیاستاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجندJournal Article20190315اغلب قطعات ریختهگری شده برای اینکه بهدقت ابعادی و صافی سطح مطلوب برسند، نیاز به عملیات ماشینکاری دارند. به منظور کاهش هزینه مواد و همچنین هزینههای ماشینکاری تلاش میشود که مقدار اضافه ماده لحاظ شده در فرآیند ریختهگری تا حد امکان کم باشد و درنتیجه ماشینکاری این نوع قطعات با حجم باربرداری بسیار کم (اصطلاحاً عمل سفیدکاری) به صورت اقتصادی صورت میپذیرد. تنظیم این نوع قطعات اغلب به صورت سعی و خطا صورت میگیرد که علاوه بر زمانبر بودن، خطا در تنظیم قطعه کار موجب معیوب شدن قطعه یا دوبارهکاری میشود. در این پژوهش جهت کاهش زمان تنظیم قطعهکار روی ماشینابزار؛ استفاده از ماشین بینایی و روش بینایی استریو پیشنهاد گردیده است. بدین منظور در ابتدا فرایند کالیبراسیون دوربینها و سپس استخراج دادههای سه بعدی از تصاویر ضبط شده صورت گرفته و پس از آن با تحلیل دادهها، پارامترهای مورد نیاز جهت موقعیتیابی قطعه کار از داخل نرمافزار استخراج شده است. در ادامه از آنجا که تنظیم قطعات بافرم آزاد روی ماشین های کنترل عددی (CNC) مشکل و زمان بر است لذا موقعیتیابی پیش از شروع عملیات ماشینکاری یک پروانه قایق موتوری که جزء قطعات غیر منشوری و دارای فرم آزاد است مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت زمان و دقت تنظیم قطعه مذکور با روش ماشین بینایی با حالت تنظیم دستی مقایسه شد.https://mmep.isme.ir/article_39231_4c0c2ee9dad8c708896d5931ca10f7b2.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200502بررسی عددی و بهینهسازی رفتار مکانیکی تقویتکنندههای داکت بخار کندانسور هوا خنک515839232FAعالیه میریدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانسامان جعفریدانشجوی دکتری، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانسعید حدیدی موداستادیار، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانسعید رهنمااستادیار، گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20190604امروزه بهینهسازی هندسه، وزن و مشخصات مکانیکی، در فرآیند طراحی و ساخت سازهها، بهمنظور بهبود کارایی و افزایش بازده اقتصادی بهعنوان یک مرحله مهم در فرآیند طراحی مطرح است. پوستههای استوانهای از چنین سازههایی هستند. این پوستهها در شرایط کاری تحت اثر نیروهای مختلفی قرار میگیرند که به علت داشتن ضخامت کم نسبت به شعاع و طول، مستعد کمانش هستند. از اینرو مهمترین پارامتر در طراحی و ساخت این پوستهها، فشار کمانشی بحرانی است و بهترین روش برای بالا بردن مقاومت کمانشی آنها، استفاده از تقویتکننده است. در این پژوهش تعداد، فاصله و ضخامت رینگهای تقویت بر اساس استاندارد ASME محاسبه شده سپس، تحلیل در نرمافزار اجزاء محدود انسیس انجام شده است. درنهایت بهینهسازی با استفاده از یکی از روشهای بهینهسازی فرا ابتکاری در ترکیب با روش اجزاء محدود، با تغییر ضخامت و عرض 9 رینگ تقویتی، بهعنوان متغیرهای طراحی مسئله بهینهسازی رینگهای تقویت داکت بخار کندانسور هوا خنک انجام گرفته است. نتیجهٔ بهینهسازی، با کاهش 5 درصدی جرم کل داکت بخار همراه بوده است. این در حالی است که افزایش تنش فونمیزز 5، غشایی 14 و خمشی 3 مگاپاسگال در مدل بهینهٔ نهایی نسبت به مدل ورودی به فرآیند بهینهسازی بوده است.https://mmep.isme.ir/article_39232_ae25ab8da01bf3477868a0c8c8c3db98.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200503بررسی عددی میدان جریان و دما جهت بهبود انتقال حرارت نانوسیال تحت تأثیر میدان مغناطیسی596539276FAمحمدرضا نجفیمربی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهرانعلیرضا شاطریاستادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکردJournal Article20190614در این مقاله انتقال گرمای جابجایی توأم آزاد و اجباری در یک محفظه C-شکل حاوی نانوسیال به روش عددی بررسی شده است. این جریان از پایین محفظه وارد شده و از بالا خارج شده و دیوارهٔ در ارتباط با سیال در دمای T<sub>h</sub> در نظر گرفته شد. محفظه تحت اثر میدان مغناطیسی یکنواختی قرار دارد. معادلات حاکم بر جریان از روش حجم کنترل و استفاده از الگوریتم سیمپل حل شدهاند و میدانهای جریان، دما و میزان انتقال گرما پیش بینی شد. بررسیها به ازای تغییر اعداد ریچاردسون (Ri)، رایلی (Re)، هارتمن (Ha) و درصد حجمی نانوذرات در حالت دائم انجام شده است. نتایج این بررسی حاکی نشان داد با افزایش عدد رایلی از 10<sup>3</sup> به 10<sup>5</sup>، بیشترین مقدار افزایش انتقال حرارت (افزایش مقدار تایع جریان) از 0.9 به 16.06 m<sup>2</sup>/s است ولی با افزایش عدد ریچاردسون از 0.1 به 10، بیشترین کاهش انتقال حرارت از 11.02 به 5.58 m<sup>2</sup>/s اندازهگیری شد. مؤلفههای مورد بررسی در پژوهش حاضر به صورت همزمان، در کارهای دیگر مورد توجه قرار نگرفته است.https://mmep.isme.ir/article_39276_6c63df035d166726431209c443b6344f.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971929120200503نقش دستگاههای کنترل عددی رایانهای در طراحی وسایل نقلیه667139277FAرضا محمدی کیاگروه مهندسی برق، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران0000-0002-1937-2651مرتضی علی اصغریاستادیار، گروه مهندسی برق، دانشگاه صنعتی ارومیه، آذربایجان غربی، ایران0000-0002-2638-8643Journal Article20190627طراحی وسایل نقلیه از جمله مهمترین مراحل تولید محصول در صنایع خودروسازی است. امروزه پیشرفت تکنولوژی موجب افزایش تقاضا برای دسترسی به وسایل نقلیه مدرن شده است. در این راستا، طراحی وسایل نقلیه در بهروزرسانی ویژگیهای بصری و تجهیزات محصول، به منظور افزایش راحتی و ایمنی سرنشینان، نقش بسزایی دارد. کیفیت و ظاهر مطلوب از جمله عوامل تأثیرگذار در فروش موفق محصولات هستند. به همین دلیل شرکتهای تولیدکننده وسایل نقلیه توجه ویژهای به مقولهٔ طراحی میکنند. در این مقاله به چالشهای موجود در روند طراحی وسایل نقلیه پرداخته شده که چگونه تعامل بین رشتههای مختلف میتواند محدودیتهای طراحی موجود را برطرف نماید. سطوح بهکار رفته در وسایل نقلیه از دقت و ظرافت طراحی مطلوبی برخوردار هستند و موضوع استفاده از دستگاههای کنترل عددی رایانهای پنج محور در تحقق این امر تأثیرگذار است. با استفاده از نتایج بدست آمده میتوان گفت که کاهش مدت زمان فرآیند طراحی و افزایش کیفیت سطوح بهکار رفته دو عامل مهم در بهرهوری طرح هستند. در پایان مشخص میشود که توسعهٔ ابزار مورد نیاز میتواند مدت زمان فرآیند طراحی را بهینه و محدودیتهای ناشی از قابل ساخت بودن طرح را حذف کند.https://mmep.isme.ir/article_39277_5179c0659aefdc854c1aa63375ca4454.pdf