انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723نگاهͬ مختصر بر ناپایداری هیدرودینامی ͬͺانگشتͬ شدن لزج3635417FAمحمدرضا شاهنظریدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیعلی صابریدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20190530فرایند جابجایی سیال ی ͬͺاز مسائل بسیار مهمͬ است که همواره مورد توجه بسیاری از پژوهشͽران بوده است. علت <br />اهمیت این فرایند را مͬ توان در مصداق هایی که از آن در فرایندهای طبیعͬ و صنعتͬ وجود دارد جستجو کرد. در این <br />فرایندها سیالͬ با ویژگͬ های مختص خود وارد شده و باعث جابجایی یا تغییر وضعیت سیال دومͬ مͬ شود که با توجه <br />به نوع محیط و سیال، ناپایداری هیدرودینامی ͬͺدر مرز مشترک دو سیال رخ مͬ دهد. از جمله مثال هایی که مͬ توان <br />به آن اشاره کرد شامل استخراج نفت، هیدرولوژی آب های زیرزمین،ͬ دفع ضایعات معمولͬ و هسته ای و نشت آنها به <br />سفره های زیر زمینͬ و بسیاری از فرایندهای طبیعͬ )حرکت ابرها و غیره( است. در این یادداشت سعͬ شده است تا به <br />صورت مختصر ابتدا این نوع ناپایداری بررسͬ شود و سپس در مورد ناپایداری انگشتͬ شدن لزج که ی ͬͺاز مهمترین این <br />نوع ناپایداری محسوب مͬ شود بحث شودhttps://mmep.isme.ir/article_35417_9f2561b940f8aeebe21f14e94df43c5d.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723استفاده از آزمون های استاندارد جهت بررسی واژگونی خودرو در Adams/car، مطالعه موردی: بررسی تاثیر بار در واژگونی و پایداری یک کامیون سه محوره71535385FAعلی رحمانی هنزکیدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییمهدی فیض اله زادهدانشگاه شهید رجاییJournal Article20170605در این مقاله با استفاده از نرمافزار adams و آزمونهای استاندارد در آن به تحلیل واژگونی در خودرو پرداخته میشود. برای این منظور ابتدا به بررسی عوامل واژگونی در خودرو پرداخته شده و سپس به معرفی آزمونهای استاندارد مانور واحد ، فرمان پله و رانش در نرمافزار adams/car پرداخته میشود. پس از آن به بررسی یک مطالعه موردی پرداخته شده و در آن تاثیر بار بر میزان پایداری با استفاده از آزمونهای فوق در adams/car بررسی میگردد. نتایج مطالعهی موردی نشان میدهد که حداکثر سرعت برای خودرو مورد مطالعه برای ارضاء نمودن استانداردهای ISO سرعت 60 کیلومتر بر ساعت میباشد. هرچند در سرعتهای بالاتر (تا سرعت 90 کیلومتر بر ساعت) خودروی فوق دچار واژگونی نمیشود اما در سرعت-های بالاتر از 60 کیلومتر بر ساعت مقادیر حداکثر شتاب جانبی و یا حداکثر زاویه غلت از مقدار استاندارد ISO تجاوز نموده و لذا حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت برای خودرو شامل بار درنظر گرفته میشود.https://mmep.isme.ir/article_35385_ebd818f3b1bcb3d9f2848b61e2454380.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723نقش روشهای الکتروهیدرودینامیک و مگنتوهیدرودینامیک در صنایع هوافضا162435416FAمحمد پورجعفرقلیدانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا (ص)0000-0001-8859-6838Journal Article20180409الکترو هیدرودینامیک (ای.اچ.دی) مطالعه میدان جریان ناشی از میدان الکتریکی و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی است. این انرژی جنبشی برای بسیاری از برنامههای کاربردی مانند خنککاری تراشه یکپارچه، کاهش پسا در هواپیما، اسپری کردن مواد دیالکتریک برای چاپ و همچنین موتورهای ای.اچ.دی و پمپاژ استفاده میشود. مگنتوهیدرودینامیک (ام.اچ.دی) نیز مطالعه دینامیک سیالات رسانای الکتریکی مانند پلاسما، فلزات مذاب و آب نمک میباشد. طبق اثر فارادی اگر یک سیال رسانای الکتریسیته درون یک میدان مغناطیسی حرکت کند در اثر اندرکنش سیال متحرک و میدان مغناطیسی، انرژی جنبشی سیال به انرژی الکتریکی تبدیل میشود. محرکهای پلاسما بر اساس اثرات متقابل ام.اچ.دی و ای.اچ.دی به طور بالقوه میتوانند ویژگیهای دینامیکی سیالات را در اطراف یک جسم پرنده بدون قطعات متحرک تغییر دهند. این امر میتواند به کنترل یک هواپیما با زمان پاسخ ناچیز، قابلیت اطمینان بیشتر و پیشرفتهای بزرگی در عملکرد پرنده منجر شود. در این مقاله ضمن معرفی روشهای ای.اچ.دی و ام.اچ.دی، به نحوه استفاده از آنها در تولید برق برای صنایع بویژه هوافضا پرداخته میشود.https://mmep.isme.ir/article_35416_2685a7214a5b0dcc16e6aecea6d3f279.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723مروری بر مدلهای آسایش حرارتی253335414FAنگین معلمی خیاویدانشگاه تربیت مدرسسیدعلیرضا ذوالفقاریدانشگاه بیرجندمهدی معرفتدانشگاه تربیت مدرس0000-0003-4473-1561Journal Article20180520آسایش حرارتی حالتی ذهنی است که میزان رضایت فرد از شرایط حرارتی محیط را بیان میکند. قضاوت دربارة آسایش حرارتی فرایند پیچیدهای است که تحت تأثیر عوامل فیزیکی، فیزیولوژیکی و روانشناختی قرار دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه بررسی احساس و آسایش حرارتی، شامل مطالعات تحلیلی، مطالعات آزمایشگاهی و تدوین استانداردها میباشد. در رویکرد تحلیلی از طریق معادلات موازنه انرژی برای بدن و یا ارزیابی پاسخ حسگرهای پوستی و نیز شبیهسازی فرایندهای فیزیولوژیکی، انتقال حرارت، پاسخ فیزیولوژیکی و توزیع دمای بافتهای بدن پیشبینی میشود. مطالعات آزمایشگاهی نیز اغلب به صورت انجام آزمایش روی افراد مختلف در اتاقکهای کنترل شده به منظور ارزیابی دمای پوست/هسته بدن و در نهایت ارائه شاخص ارزیابی احساس حرارتی موضعی و کلی میباشد. در این مقاله به دسته بندی، مرور کلی و ارزیابی مزایا و محدودیتهای مدلهای آسایش حرارتی پرداخته شده است. <br /> واژگان کلیدی: آسایش حرارتی، مدلهای ترموفیزیولوژیکی، مدلهای مبتنی بر پاسخ حسگرهای حرارتی پوستی، احساس حرارتی موضعی و کلی، رویکرد تحلیلی و آزمایشگاهیhttps://mmep.isme.ir/article_35414_cb799929975ea0b82d04764c24659abd.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723مروری بر روشهای مدلسازی اتصالات پیچی در تحلیلهای ارتعاشی344735415FAفرهاد عادلدانشگاه صنعتی مالک اشترسعید شکراللهیدانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20180110مدلسازی دقیق برای پیشبینی رفتار دینامیکی سازهها یک ابزار ضروری در هر دو مرحله طراحی و عملیات است. مدلسازی خواص اتصال مشکل بزرگی در تحلیلهای ارتعاشی بوده و یکی از موانع کلیدی برای پیشبینی دینامیک سازهها، عدم توانایی برای دخیل کردن اثر اتصالات مکانیکی بر روی پاسخهای سازهای است. هدف از این مقاله بررسی و مطالعه روشهای مختلف مدلسازی اتصالات مکانیکی جهت استفاده در تحلیلهای ارتعاشی است. در این راستا تلاشهای محققین مختلف در خلال سالهای گذشته مرور شده است. عملکرد و کارآیی هر روش به همراه نقاط ضعف و قوت مورد بررسی و بحث قرار گرفته است تا جایگاه و پتانسیل هر یک جهت استفاده در سازههای بزرگ صنعتی مورد ارزیابی قرار گیرد. با ارزیابی روشهای مرسوم برای مدلسازی اتصالات، این نتیجه حاصل گردید که روشهای مدلسازی سطوح نقطه-به-نقطه نظیر المانهای فنر پتانسیل استفاده در سازههای بزرگ را ندارند و باید به سمت روشهای مدلسازی پیوسته سطح-به-سطح با دیدگاه ماکرو نظیر لایه واسط و لایه رابط رفت.https://mmep.isme.ir/article_35415_f29529a39582137e2f30484ae412b0e9.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723بررسی سیستم های گرمایش کابین خودروهای هیبرید و الکتریکی485235413FAمسغود دهمردهدانشگاه علم و صنعت ایرانغلامرضا مولایی منشدانشگاه علم و صنعت ایران0000-0002-2292-7830محمد سلیمیدانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20171122گرمایش کابین در خودروهای هیبرید و الکتریکی از اهمیت فراوانی برخوردار است. این خودروها بر خلاف خودروهای احتراق داخلی از منبع گرمایی مانند موتور احتراق داخلی برخوردار نمیباشند. بنابراین تامین انرژی مورد نیاز جهت گرمایش در کابین سرنشین برای این نوع از خودروها دارای دشواریهایی میباشد. تحقیقات علمی و عملی پیرامون این موضوع صورت گرفته است ولی هنوز این مساله جزو مهمترین دغدغههای تولید کنندگان این نوع از خودروها میباشد. هدف از این مقاله بررسی انواع روشهای گرمایش کابین خودرو و کارهای صورت گرفته در این خصوص میباشد. در این راستا، به بررسی روشهای گرمایش با مواد دارای ضریب دمایی مثبت، سیستم پمپ حرارتی، مواد مگنتوکالریک، ترموالکتریک، مادون قرمز پرداخته شده است. در ادامه به نتیجهگیری و بیان پیشنهادات جهت ادامه کار پرداخته شده است. با توجه به مزایا و معایب هر روش، استفاده از ترکیب و هیبرید روشهای مختلف نظیر پمپ حرارتی و گرمایش موضعی به منظور جبران نواقص هر روش پیشنهاد میباشد.https://mmep.isme.ir/article_35413_e2ef48621411522166db68fa3a8a44a6.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723مدلسازی دینامیک پرواز 6 درجه آزادی یک هواپیما با استفاده از ضرایب آیرودینامیکی تونل باد536135412FAرامین مهدیپوردانشگاه تفرشمهدی افشاریاندانشگاه تفرشعلی غفاریدانشگاه علم و صنعت ایرانسلمان اخوتسازمان پژوهشهای ایرانJournal Article20180107در این مقاله با استفاده از معادلات حاکم بر وسایل پرنده درون جوی ، نتایج آزمایشات تونل باد برای هواپیمای مدل ، و شرایط تشابه پارامتر های مختلف هواپیما با مدل آن ، به ارائه الگوریتم مناسب برای حل عددی معادلات دینامیک پرواز 6 درجه آزادی پرداخته شده است. سپس با به کار گیری روابط برای هواپیمای F-16 ، نتایج تحلیل پرواز هواپیما به فرم نمودارهای ارتفاع پرواز، زاویه حمله، عدد ماخ، زاویه سرش جانبی و مسیر پرواز بر حسب زمان برای دو مورد حالت پایه و تغییر زاویه 10 درجهای سکان بالادهنده ارائه شده و تغییرات نسبت به مورد پایه گزارش شده است. تغییر زاویه سکان موجب افزایش 80 متری ارتفاع، کاهش 1 درصدی زاویه حمله، کاهش 0.02 عدد ماخ و عدم تغییر زاویه سرش و مسیر پرواز هواپیما میشود. با استفاده از روش ارائه شده در این مقاله، علاوه بر بررسی پارامترهای پرواز هواپیما به قابلیت مانورپذیری هواپیما و کنترل پرواز نیز پرداخته شده است. به این صورت که زوایای سکان بالادهنده، سکان عقب و یا شهپرهای چپ و راست، تغییر داده شده و تاثیر آن بر دینامیک پرواز مشاهده و جهت کنترل پارامترهای پرواز و مانورپذیری هواپیما استفاده میشود.https://mmep.isme.ir/article_35412_7859017881775978396261ee042ce021.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723تعیین نوسان های گشتاور اینرسی و سیالاتی و طراحی فلایویل برای دیسک فیلتر کارخانه هماتیت مجتمع گل گهر626835411FAمهدی آخوندزادهدانشگاه صنعتی سیرجانمیثم آتشافروزدانشگاه صنعتی سیرجانJournal Article20180410کوپلینگ دیسکی سیستم انتقال قدرت پاروی یک مخلوطکن در کارخانه هماتیت مجتمع گل گهر سیرجان در بازههای زمانی کوتاه مدت دچار ترکخوردگی میشود. گزینههای مختلفی میتواند عامل ایجاد این ترک باشد. یکی از دلائل میتواند تغییرهای بار در اثر نوسانهای گشتاور ناشی از نیروهای اینرسی و مقاومت دوغاب باشد. در کار حاضر، با تحلیل دینامیکی، نمودارهای تغییر موقعیت، سرعت و شتاب پارو و عضوهای مکانیزم، در یک سیکل حرکت، نحوه تغییرات استخراج میگردد. نیروی ناشی از مقاومت دوغاب با مدلسازی در نرم-افزار انسیس فلوئنت تعیین میشود. با استفاده از رابطه کار مجازی، گشتاور مصرفی مجموعه شامل مقاومتهای اینرسی و سیالاتی در یک سیکل حرکت استخراج میگردد. نوسانهای گشتاور در یک سیکل مشاهده میشود. برای متعادل کردن این نوسانها، اینرسی مناسب برای فلایویل محاسبه میشود و گشتاور مصرفی متعادل میگردد. هندسه مناسب در قالب یک چرخ استاندارد در نرمافزار سالیدورکس طراحی و اینرسی مطلوب ایجاد میشود و به عنوان فلایویل پیشنهاد میگردد. جهت برآورد تنش، فلایویل در نرمافزار انسیس تحلیل دینامیکی میشود تا از استحکام آن اطمینان حاصل شود.https://mmep.isme.ir/article_35411_0e2b9d9394b307aa291269040abc6b16.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971927320180723نسل جدید پیشرانهای الکتریکی اثر- هال با کاربری موثر در صنعت فضایی697535410FAخشایار جمال آشتیانیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانعلیداد قاصردانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی، تهراناحمد سلیمانیدانشجوی دکتری مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهرانJournal Article20180502یکی از مهمترین چالشهای ماموریتهای فضایی طراحی و استفاده از مناسبترین سامانه پیشران فضایی با توجه به مشخصات ماموریت سامانه (فضاپیما یا ماهواره) میباشد. سامانه پیشرانش، وظیفه تامین تراست مورد نیاز برای انجام یک ماموریت فضایی را بر عهده دارد. برخلاف پیشرانهای شیمیایی، پیشرانهای الکتریکی از گازهای ایمنی مانند کریپتون و زنون استفاده میکند. اگرچه پیشرانهای شیمیایی قادر به تولید تراست بیشتری هستند اما تراسترهای الکتریکی ایمپالس ویژهی بالاتری را دارا میباشند.بنابراین با وجود مقدار یکسان پیشران، فضاپیمای با تراستر الکتریکی میتواند به سرعتهای بسیار بالایی برسد یا بالعکس میتواند با مصرف پیشران کمتر به همان سرعتی برسد که با پیشران شیمیایی به آن خواهد رسید. امروزه با توجه به هزینههای زیاد ماموریتهای فضایی و نیاز به حمل بار مفید بیشتر و لزوم بهینه سازی این دو عامل، استفاده از پیشرانشهای غیرشیمیایی به ویژه پیشرانهای الکتریکی را بیش از گذشته حائز اهمیت نموده است. در این مقاله ضمن معرفی پیشرانهای الکتریکی، به آخرین فناوری دست یافته در پرکاربردترین نوع این پیشران یعنی "تراسترهای اثر-هال" و بررسی و تحلیل مشخصه عملکردی آن پرداخته شده است.https://mmep.isme.ir/article_35410_d9d8027ecd250c2e5458e7f6911c0b11.pdf