انجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971923620150121کمینهسازی ابعاد بدنة خودروی نیسان از طریق بهینهسازی چیدمان بلنک قطعات162221791FAمرتضی قائم ملکیکارشناس ویژة امور تحقیقات و مهندسی محصول
شرکت سازهگستر سایپاعلی منصورزادهمدیر امور تحقیقات و مهندسی محصول
شرکت سازهگستر سایپاسید احمد بابک سلیمانیکارشناس امور تحقیقات و مهندسی محصول
شرکت سازهگستر سایپاJournal Article20140710ورقهای فولادی نقش قابل توجهی در تولید بدنة خودرو دارند. طی سالیان اخیر، افزایش قیمت تمامشدة ورقهای فولادی از یکسو و مشکلات ناشی از تحریمها از سویی دیگر، تأمین ورقهای فلزی را با چالشهایی جدی مواجه کرده است. از اینرو لازم است تا سازندگان و تولیدکنندگان جهت صرفهجویی در مصرف مواد اولیه، کاهش ضایعات و مدیریت مصرف ورق، روشهای نوینی بهکار گیرند. در این مقاله، ابتدا روشهای کاهش موادبری و ضایعات قطعات فلزی پرسی با بهرهگیری از شیوههای تغییر در چیدمان قطعات، بهکارگیری یا اصلاح قرار قالب، استفاده از ورق کویل بهجای ورق شیت و تغییر در نحوة تولید، عرض نوار ورق و نوع قالب و پرس بررسی و در ادامه، موادبری روشهای جدید با روشهای قدیم مقایسه شده است. سپس، سود سالیانهای که از اعمال این تغییرات در مدلهای مختلف خودروی نیسان عائد گروه خودروسازی سایپا میشود محاسبه میشود. اجرای این روشها علاوه بر صرفهجویی در مواد اولیة فلزی و کاهش ضایعات، نهتنها از هدررفت انرژی و سرمایة ملی جلوگیری میکند، که براساس قاعدة برد برد به افزایش حاشیة سود برای تولیدکننده و خودروساز نیز میانجامد.https://mmep.isme.ir/article_21791_cb635279df80b9bafec1f6dc43344cef.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971923620150121طراحی و ساخت خودرو پاک مجهز به پیل سوختی پلیمری دمابالا و پنلهای خورشیدی233221792FAسید محمدباقر مرعشیعضو گروه فیزیک و گروه پژوهشی پیل سوختی حرارت بالا، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجانسوده جمالی پاقلعهعضو گروه پژوهشی پیل سوختی حرارت بالا
دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجانمجتبی رحیمیاستادیار گروه فیزیک و عضو گروه پژوهشی پیل سوختی حرارت بالا، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجانJournal Article20141012خودرو یکی از مهمترین منابع مصرف انرژی، خصوصاً انرژی حاصل از سوختهای فسیلی است. امروزه، با توجه به تولید روزافزون خودرو و گسترش سیستمهای حملونقل درونشهری، خودرو مهمترین منبع آلودگی شهرها محسوب میشود. با توجه به محدودبودن منابع انرژی، تغییر رویة استفاده از سوختهای فسیلی نهتنها در کاهش آلایندگی، که در رشد اقتصادی کشور و کاهش تأثیر نوسانات نرخ نفت در بازار جهانی بر اقتصاد داخلی مؤثر میباشد. در این مقاله، پس از مروری بر منابع انرژی پاک، انواع خودرو و زیرساختهای موجود در ایران، خودروهای هیبریدی پیل سوختی[i] دمابالا بهعنوان جایگزینی مناسب برای سیستم حملونقل کنونی پیشنهاد میشود. در پایان، مینیبوس تشریفاتی چهاردهنفرة هیبرید پیل سوختی - خورشیدی دانشگاه ولیعصر <sup>(عج)</sup> رفسنجان، بهعنوان نمونهای موفق از یک خودرو پاک معرفی و سیستمهای توان، گازرسانی و کنترل آن تشریح میشود.
<br clear="all" />
[i]. Fuel cellhttps://mmep.isme.ir/article_21792_99c01674e9ccb7b6a928832385ce0ef9.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971923620150121موتورهای رمجت ، توربو رمجت و نقش آنها در بهبود فناوری سیستمهای پیشران335021793FAاحسان بهزاددانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترجاماسب پیرکندیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترمهدی جهرمیاستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20141122موتورهای رمجت بهدلیل مزایای خاص خود همواره مورد توجه بودهاند. طی سالیان گذشته، تلاشهای گستردهای دربارة موضوع بهبود عملکرد این دسته از موتورها انجام و نتایج درخور توجهی حاصل شده است. از جمله راهکارهای ارائهشده برای بهبود عملکرد این نوع موتورها، ترکیب آن با موتورهای توربینی است. موتورهای توربوجت با پسسوز میتوانند تا بازة 2 الی3 ماخ بهخوبی عمل کنند. در سرعتهای حدود 5 ماخ هم میتوان گفت که موتورهای رمجت بهترین عملکرد و بازده را دارند. این ویژگیها در کنار هم سبب ایجاد موتوری با بازده بالا شده است. این موتور، که از آن برای پروازهای فراصوت استفاده می شود، موتور توربو رمجت[i] نامیده میشود و از مزیتهای هر دو نوع موتور رمجت و توربوجت بهره میبرد. از جمله این نوع موتورها میتوان به موتور توربو رمجت جی. 58[ii]اشاره کرد که در پرندة اس. آر. 71[iii] مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله سعی شده است تا نخست انواع موتورهای رمجت، مزایا و معایب آنها مورد بررسی قرار گیرد؛ سپس دربارة پارامترهایی از موتورهای ترکیبی توربو رمجت در مقایسه با موتورهای غیرترکیبی بهبودیافته بحث شود. این مقایسه بهوسیلة بررسی اجزای یکی از بهترین نمونههای این نوع موتور؛ یعنی جی. 58 انجام میشود.
<br clear="all" />
[i]. Turbo-Ramjet
[ii]. Pratt & Whitney J58
[iii]. لاکهید اس. آر. ۷۱ بلکبرد نوعی هواپیمای شناسایی دوربرد است که نخستین فروند آن در سال ۱۹۶۴ م به پرواز درآمد و از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۸ م در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده بود. بلکبرد یا پرندة سیاه با بیشینة سرعتی بالای ۳ ماخ همچنان با اختلاف قابل توجه، رکورددار سریعترین هواپیمای سرنشیندار تاریخ است. در مجموع ۳۲ فروند از این هواپیما ساخته شد که ۱۲ فروند آن بر اثر سوانح مختلف از دست رفت؛ اما هیچیک مورد اصابت آتش دشمن قرار نگرفت. سرعت پرواز عادی این هواپیما 3/3 ماخ در ارتفاع 24000 متری بود. سرعت و ارتفاع پروازی بسیار بالای این هواپیما سبب میشد تا در مقابل هر تهدیدی چه از ناحیة پدافند موشکی زمینی و چه از ناحیة جنگندههای رهگیر دشمن ایمن باشد [ویراستار].https://mmep.isme.ir/article_21793_c78b47e2d507143bf43d58252bce8304.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971923620150121بررسی و تحلیل قابلیت جذب انرژی در مقاطع جدارنازک چنـدسلولی دایره و مربعی جهت استفاده در سپر خودرو516121794FAغلامعلی علاییکارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرندمجتبی شهرامیاراستادیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرندحمید دهقان طرزجانیمربی دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرندJournal Article20141115براساس نظرسنجی انجامشده در دوازده کشور اروپایی، ایمنی مهمترین عامل اثرگذار در انتخاب و خرید خودرو است. استفاده از جاذبهای انرژی راهحلی مناسب برای به حداقل رساندن ضربة وارده و ایجاد ایمنی است. خودروسازان برای رسیدن به این هدف، اقدام به کاهش وزن خودرو با جایگزینی آلومینیوم و مواد کامپوزیتی بهجای فولاد نمودهاند. از طرفی، لولههای جدارنازک بهدلیل سبکی، ظرفیت بالای جذب انرژی، طول لهیدگی زیاد و نسبت بالای جذب انرژی به وزن بهعنوان یکی از کارآمدترین سیستمهای جذب انرژی مطرح است. طی سه دهة گذشته، آزمایشهای متعددی بهمنظور ایجاد درکی بهتر از سازوکار لهشدگی سازههای جدارنازک در قالب کمانش، نیروی متوسط لهشدگی، نوع تاخوردگی و مقدار انرژی جذبشده توسط چینخوردگیها برای برخی از مقاطع صورت گرفته است. در این مقاله برای مقاطع دایره و مربع چندسلولی از جنس آلومینیوم در هشت مقطع گوناگون شبیهسازی و تحلیل عددی انجام شده است. از نتایج این مقاله میتوان به مقدار حداکثری جذب انرژی توسط مقطع دایرة چهارسلولی اشاره کرد. بهدست آوردن ابعاد و ضخامت بهینة بررسی مقاطع چندسلولی هندسههای مخروطی و هرمی بههمراه فومهای پلیمری و ترکیب چندسلولی مربعی و استوانهای در مرکز پیشنهاد میشود.https://mmep.isme.ir/article_21794_4cd4d774a37c280af2d7c171aa06319c.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971923620150121بررسی خواص مکانیکی و بالستیکی نانوزرهها627321795FAمهران پرهیزکارکارشناس ارشد مهندسی مکانیک
مرکز تحقیقات بالستیک، ضربه و انفجار
دانشگاه جامع امام حسین (ع)سید عباس وزیریاستادیار دانشکدة مهندسی مواد
مرکز تحقیقات بالستیک، ضربه و انفجار
دانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20141125از جمله کاربردهای نانو مواد، که امروزه در صنایع نظامی بهشدت مورد توجه قرار گرفته است، استفاده بهعنوان مواد زره است؛ موادیکه باید خواص بالستیک و مکانیکی مناسب و توانایی مقاومت در برابر تهدیدهای بالستیک را داشته باشند. در این مقاله، نانوزرههای مناسب برای تجهیزات نظامی بررسی شده است. این نانوزرهها شامل نانوکامپوزیتها و موادی با ساختار نانو میباشند. در زمینة مواد با ساختار نانو، فولادهای با ساختار نانوکریستال در کنار یک لایة کامپوزیتی پلاستیکی، خواص بالستیکی و مکانیکی قابل قبولی از خود نشان دادهاند. در حوزة نانوکامپوزیتها نیز مشاهده شده است که نانوکامپوزیتهای منیزیوم - آلومینا و آلومینیوم - کاربید بور، در نرخهای بالای کرنش، خواص مکانیکی قابل توجهی از خود نشان دادهاند که این امر با کاهش چشمگیر وزن در مقایسه با فولادهای زرهی همراه بوده است. همچنین نتایج مطالعات تجربی نشان داده است که مواد مدرج تابعی[i] محتوی ذرات فلزی (تیتانیوم) و نانوذرات سرامیکی (تیتانیوم دیبورید) استحکام بالایی دارند که به افزایش مقاومت در برابر نفوذ گلوله میانجامد.
<br clear="all" />
[i]. Functionaly Graded Materials (FGM)https://mmep.isme.ir/article_21795_661ae70a1c6229de536b23c2651de1ec.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971923620150121طراحی و ساخت ترمز اختلافی قابل برنامهریزی برای سیستمهای رباتیک و هپتیک غیرفعال748021796FAساناز جباریدانشجوی کارشناسی ارشد مکاترونیک
دانشگاه اراکمهدی مدبریفراستادیار گروه مهندسی مکانیک
دانشگاه اراک000-0003-0912-079XJournal Article20140920این مقاله یک سیستم جدید ترمز اختلافی قابل برنامهریزی با طراحی ساده را معرفی می کند؛ سیستمی که بهطور گستردهای بر روی سیستمهای رباتیک و هپتیکی غیر فعال قابل استفاده است. این ترمز توانایی ایجاد نیروهای برخورد با سفتی بالا را بدون نیاز به اندازهگیری نیرو دارد. این سیستم براساس یک بازوی مکانیکی[i] دو درجه آزادی چرخشی است که از ترمزهای قابل برنامهریزی مغناطیسی استفاده میکند. در این مقاله ابتدا مفهوم ترمز اختلافی قابل برنامهریزی بیان و سپس کاربرد آن در سیستمهای رباتیک و هپتیکی بررسی میشود. در ادامه، نمونهای از ترمز پیشنهادی ساخته و عملکرد آن بررسی میشود. نتایج آزمایشها نشان میدهند که این ترمز پیشنهادی با دقت قابل قبولی توانایی محدودسازی سیستمهای هپتیکی را در زوایای مورد نظر دارد.
<br clear="all" />
[i]. Manipulatorhttps://mmep.isme.ir/article_21796_01e9e3b9e402d6b4451982b697c50ea2.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایرانمجله مهندسی مکانیک1605-971923620150121کاربرد فناوری نانو در سامانههای تبدیل مستقیم انرژی819121797FAJournal Article20141215سوختهای فسیلی منابعی روبه زوالاند که جامعه و توسعة انسانی را در آیندهای نهچندان دور دچار کمبود سوخت خواهند ساخت. بنابراین رویآوردن به انرژیهای نو امری ضروری مینماید. سامانههای تبدیل مستقیم انرژی مانند فتوولتائیک، پیل سوختی و ترموالکتریک جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی میباشند. این سامانهها بهترتیب انرژیهای خورشیدی، شیمیایی و حرارتی را بهطور مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند. در همین راستا، با توجه به مزایای زیادی که در استفاده از این سامانهها وجود دارد، همواره چالشهایی نیز بر سر راه تولید و استفاده از آنها خودنمایی کرده است. با استفاده از فناوری نانو میتوان این سامانهها را با بازده بالاتر و قیمت کمتر تولید نمود و استفاده از آنها را گسترش داد.https://mmep.isme.ir/article_21797_7ce65db83d9c23e17376f44ab861315f.pdf