2024-03-28T18:08:45Z
https://mmep.isme.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6804
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
بررسی روشهای شبیهسازی CFD مخازن همزندار دوفازی گاز-مایع
امیر
حیدری
تعداد زیادی از واکنشهای موجود در صنایع شیمیایی مانند فرآیندهای اکسیداسیون، هیدروژناسیون و بیولوژیکی در محیطهای دو فازی گاز-مایع و توسط مخازن همزندار انجام میشوند. در این محیطها به کمک فرآیند اختلاط، فاز گاز به صورت حبابهایی در فاز مایع پراکنده میشود تا سطح انتقال جرم مواد بین فاز گاز و مایع برای انجام واکنشهای شیمیایی افزایش یافته و در نتیجه بازدهی راکتور افزایش پیدا کند. با توجه به اهمیت رفتار هیدرودینامیکی راکتورهای همزندار دوفازی گاز-مایع بر میزان پراکندگی فاز گاز در فاز مایع و تأثیر آن بر بازدهی فرآیند، شبیهسازی CFD به عنوان راهکاری مؤثر برای بررسی عملکرد مخازن همزندار به طور گسترده توسط محققین مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش، با بررسی مدلهای ارائهشده در زمینه شبیهسازی CFD مخزن همزندار، پرکاربردترین مدلهای مورد استفاده در شبیهسازی رفتار جریان مغشوش، نحوه مدلسازی پره در مخزن و همچنین مدلهای پیشبینی رفتار چند فازی در شبیهسازیهای CFD مخازن همزندار معرفی گردیده و ویژگیهای آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
مخازن همزندار
شبیهسازی CFD
جریان دوفازی گاز-مایع
2020
09
22
3
10
https://mmep.isme.ir/article_44898_11723651f88c4742c2f9bdaa9c9f9f57.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
شبیهسازی عددی احتراق پودر زغال در یک محفظه احتراق استوانهای
احمدرضا
رحمتی
بهروز
آقائی
در کار حاضر به بررسی عددی احتراق پودر زغال در یک محفظه احتراق استوانهای و تحلیل پارامترهای عملکرد آن در شرایط پایا و در حضور انتقال حرارت تشعشعی پرداخته شده است. استفاده از سوختهای کمکی مانند پودر زغال و غیره در محفظههای احتراق به منظور افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای تولید و بالا بردن راندمان در اکثر نقاط دنیا استفاده میشود. پارامترهای عملکرد شامل درصد اکسیژن موجود در هوای دم (هوا با دما و فشار بالا) از 21-35 درصد، دمای هوای دم از 1000-1400 درجه سانتیگراد و دبی جرمی پودر زغال از 0.01-0.1 کیلوگرم بر ثانیه میباشد که اثر آن روی دما و سرعت در خروجی محفظه احتراق بررسی شده است. مدل احتراق مورد استفاده، مدل احتراق اتلاف ادی میباشد، رژیم جریان مغشوش و مدل موردنظر k-ε استاندارد انتخاب گردیده است. همچنین برای شبیهسازی انتقال حرارت تشعشعی ناشی از گازهای داغ از مدل DO استفاده شده است. نتایج به صورت خطوط همدما، کانتورهای سرعت و نمودار تغییرات دما و سرعت در خروجی محفظه احتراق ارائه شدهاند. نتایج نشان میدهد که افزایش اکسیژن موجود در هوای دم و دمای هوای دم سبب افزایش دما و سرعت در خروجی محفظه احتراق میگردد و افزایش دبی جرمی پودر زغال کاهش دما و افزایش سرعت در خروجی را نتیجه میدهد.
احتراق اتلاف ادی
پودر زغال
انتقال حرارت تشعشعی
محفظه احتراق استوانهای
شبیهسازی عددی
2020
09
22
11
16
https://mmep.isme.ir/article_44893_ed7f2d2c49b4784a67695dc5a17cf406.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
ضریب ارتجاعی، عامل پنهان برگشت سفارشهای چند میلیونی چاپخانههای فلکسوگرافی
رسول
اخگری
کامیاب
کاویانی
در این مقاله نحوه محاسبه دقیق و درست ضریب ارتجاعی (ضریب کاهش) کلیشههای منعطف در چاپ فلکسوگرافی مورد بحث قرار میگیرد. ابتدا اشتباهات رایجی که بسیاری از چاپکاران در محاسبه این عدد مرتکب میشوند، مطرح میشود. سپس دلیل هر اشتباه و این که چرا نباید آن اشتباه را مرتکب شد، گفته میشود. روابط ریاضی که برای محاسبه ضریب ارتجاعی استفاده میشود با بیان مفهوم هر یک از پارامترهای موجود در روابط توضیح داده میشود. همچنین ساختار نوردهای چاپ استوانهای استاندارد (نوردهای چرخدندهدار) و تأثیر پارامترهای طراحی اجزای مکانیکی چرخدنده نورد چاپ در نحوه کارکرد دستگاه چاپ و محاسبه ضریب کاهش بیان میشود. علاوه بر این، میزان کشیدگی کلیشه با استفاده از تئوری خمش خالص در مکانیک مواد ارائه میشود. در آخر، با ذکر مثالی واقعی، نحوه درگیر شدن نوردهای چاپ، فشار و آنیلوکس و نحوه محاسبه درصد کاهش نشان داده میشود.
ضریب ارتجاعی
چاپ فلکسوگرافی
کلیشه
چرخدنده
برچسب
2020
09
22
17
20
https://mmep.isme.ir/article_44894_dca12a64cc346bb65c57ab4d892c0989.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
بررسی روش بینایی استریو به عنوان روشی برای دادهبرداری دوبعدی و سهبعدی از اهداف مورد نظر
بابک
هوشمند
حسین
امیرابادی
خلیل
خلیلی
از جمله فناوریهایی که امروزه به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است، روشهای منطبق بر بینایی است. این روشها، در بخشهای مختلفی از جمله خط تولید، کنترل و بازرسی و حتی کنترل ایمنی افراد به کار گرفته شده است. تصویر اصل اساسی ماشین بینایی است و در واقع بازنمایی است که از طریق دستگاههای تصویربرداری (دوربینها) به دست میآیند. در این بحث، روش بینایی استریو به طور گستردهای برای اندازهگیری و دادهبرداری دوبعدی و سهبعدی مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش، از دو دوربین در دو زاویه مختلف برای برداشت تصویر از یک منظره استفاده میشود. این مقاله ماهیت روش بینایی استریو و چالشهای موجود در استفاده از این روش شامل کالیبراسیون دوربینها، انطباق بین دو تصویر گرفتهشده توسط دو دوربین در دو زاویه مختلف و در نظر گرفتن اصل هندسه اپیپولار با هدف تسهیل در تطبیق بین دو تصور را مورد بررسی قرار داده است.
ماشین بینایی
بینایی استریو
کالیبراسیون
انطباق
هندسه اپیپولار
2020
09
22
21
30
https://mmep.isme.ir/article_44892_3f27fbce09df7ddd6e4b159cf0599d2d.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
مروری بر مشخصههای واماندگی در چرخدندههای پلیمری
رسول
محسنزاده سعدآبادی
کاربرد چرخدندههای پلیمری به دلیل برخورداری از امتیازهایی شامل پایین بودن وزن، عملکرد کمصدا، عدم نیاز به روانکاری، سهولت در تولید انبوه و همچنین هزینه ساخت کم، رو به افزایش است. با این وجود، چرخدندههای پلیمری، محدودیتهایی از جمله، مقاومت حرارتی پایین و استحکام مکانیکی نازل نسبت به چرخدندههای فلزی دارند. چرخدندههای پلیمری در طی انتقال قدرت در معرض شرایط پیچیدهای از بارگذاری، فرسایش و ترمودینامیکی قرار دارند. بنابراین، مطالعه عوامل واماندگی برای چرخدندههای پلیمری با توجه به شرایط محیطی و بارگذاری حائز اهمیت است. واماندگی در چرخدندههای پلیمری متفاوت از چرخدندههای فولادی است. یک نمونه از واماندگی در چرخدنده پلیمری، واماندگی حرارتی است که برای چرخدندههای فولادی رخ نمیدهد. این نوع از واماندگی میتواند تحت آسیبهای حرارتی طبقه بندی شود. این مقاله سه نوع از ویژگی واماندگی شامل: سایش، خستگی و آسیبهای حرارتی را مرور میکند. این ویژگیها اغلب با هم به عنوان مکمل یکدیگر مورد مطالعه قرار میگیرند.
پلیمر
چرخدنده
واماندگی
سایش
خستگی
آسیب حرارتی
2020
09
22
31
34
https://mmep.isme.ir/article_44899_c3e37e281a16dbd8ce98bd4b3ec6027d.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
مطالعهای بر تأثیر عناصر آلیاژی روی خواص مکانیکی و ریزساختاری فولادهای پیشرفته استحکام بالا
حامد
نامدار اصل
محمد
امامی
تحقیق حاضر، مروری بر مطالعات پیشین انجامشده بر تأثیر عناصر آلیاژی مختلف نظیر کربن، آلومینیم، سیلیسیم، منگنز، بور، مس،کروم، مولیبدن، هیدروژن، نیتروژن، تیتانیم، نیوبیوم، وانادیوم و نیکل روی خواص فولادهای پیشرفته استحکام بالا دارد. فولادهای پیشرفته استحکام بالا جزو جدیدترین نسل فولادها هستند که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. این فولادها بهواسطه داشتن ریزساختارهای پیچیده متشکل از فریت، مارتنزیت، بینیت و آستنیت باقیمانده دارای ترکیبی از استحکام بسیار بالا و ازدیاد طول نسبی زیاد هستند که این مهم با کنترل ریزساختار از طریق کنترل دقیق میزان و نوع عناصر آلیاژی و انجام عملیات حرارتی نظیر آنیل بین بحرانی و عملیات ترمومکانیکی مانند نورد گرم و نورد داغ قابل حصول است. تحقیقات گستردهای بر توسعه این آلیاژها و بررسی مکانیزمهای استحکامدهی و کرنشسختی این آلیاژها انجام شده است که درنهایت منجر به معرفی دو نوع از مهمترین این فولادها با عناوین TRIP و TWIP گشته است که در آنها عناصر آلیاژی نقشی تعیینکننده در ایجاد ریزساختار آستنیتی، تغییر انرژی نقص در چیدمان، تغییر چگالی نابجاییها و نرخ کرنشسختی دارند. خلاصهای از مطالعات پیشین به تفکیک عناصر آلیاژی و چگونگی تأثیر آنها بر خواص مختلف این فولادها در مقاله حاضر ارائه میگردد.
عناصر آلیاژی
فولادهای پیشرفته استحکام بالا
خواص مکانیکی
TWIP
TRIP
2020
09
22
35
42
https://mmep.isme.ir/article_44896_6fa2e5c7e15f9f85048db99880e748c3.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
مروری بر سیستمهای ترکیبی بادگیر با سیستمهای سرمایش و گرمایش جهت بهبود طراحی و افزایش بهرهوری انرژی
یوسف
گرجی مهلبانی
مریم
یعقوبی مقدم
محمد
حکیم آذری
فرشاد
ترابی
پژوهش پیش رو ضمن معرفی بادگیر و پارامترهای مؤثر بر آن، مروری بر سیستمهای ترکیبی شامل بادگیر و سیستمهای سرمایش و گرمایش غیرفعال جهت بهبود میزان مصرف انرژی و آسایش حرارتی دارد. تاکنون تحقیقات متنوع و گستردهای در خصوص بادگیر و افزایش عملکرد آن انجام شده که از مهمترین آنها تغییر در تناسبات موجود بوده است. هدف تحقیق پیش رو، بررسی و مرور پژوهشها و مطالعاتی است که عملکرد بادگیر را از طریق ترکیب با دیگر سیستمهای مکانیکی و یا ترکیب آن با مصالح مختلف، بهبود بخشیدهاند و با افزودن قابلیتی جدید، ایجاد عملکردی همچون عملکرد سیستم مکانیکی مورد نیاز امروز را سبب شدهاند. این بررسیها علاوه بر آشنایی با روشهای گوناگون کاربرد این سامانه در ترکیب آن با سیستمهای دیگر، تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها را به همراه دارد. دادهها و اطلاعات ارزشمند حاصل در به کارگیری بهینه سامانه مذکور در ترکیب با دیگر سیستمها مؤثر خواهد بود.
بادگیر
سیستم سرمایش
سیستم گرمایش
سیستمهای ترکیبی
مصرف انرژی
آسایش حرارتی
2020
09
22
43
53
https://mmep.isme.ir/article_44895_486623cf3befbfe759f34cb3a42b8447.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1399
29
4
طراحی و پیادهسازی سامانه روشنایی هوشمند چراغهای جلوی خودرو برای مسیر منحنی و پیچ جاده
علیرضا
خدایاری
مرتضی
طهماسبی
باتوجه به افزایش روز افزون تردد وسایل نقلیه، معیار ایمنی و کنترل حجم ترافیکی از سوی مجامع علمی و تحقیقاتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو برای کاهش تصادفات، خطاهای رانندگی و همچنین بهبود جریان ترافیکی فنآوری وسایل نقلیه رو به هوشمند شدن پیش میرود. محققان با طراحی سامانههای کنترلی و کمک راننده در وسایل نقلیه سعی در کاهش خطاهای انسانی در رانندگی، افزایش ایمنی و بهبود جریان ترافیکی دارند. در این پژوهش برای افزایش دید راننده در پیچ جادهها یک سامانه کمک راننده چراغ جلو تطبیقی خودرو طراحی و ساخته میشود. از آنجاییکه جهت تابش نور چراغ جلو خودرو بصورت مستقیم است، هنگامی که خودرویی وارد پیچ جاده میشود، نور چراغ جلو مسیر پیچ جاده را روشن نمیکند. سامانه چراغ جلو تطبیقی میتواند جهت تابش نور چراغ جلو خودرو را در جهت پیچ جاده تغییر دهد تا نقاط کور مسیر روشن شود. این سامانه منجر به افزایش دید راننده در پیچ جادهها مخصوصاً در شب شده و به دنبال آن منجر به کاهش خطاهای انسانی و نرخ تصادفها میشود.
سامانه کمک راننده
سامانه چراخ جلو تطبیقی
پیچ جاده
2020
09
22
54
58
https://mmep.isme.ir/article_44897_d088a8a9eab76a41764cadca39734d70.pdf