2024-03-29T11:19:10Z
https://mmep.isme.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3629
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
بررسی کاربرد توربینهای بادی در سیستمهای هیبریدی نوین
جاماسب
پیرکندی
رضا
حربی منفرد
افزایش روزافزون مصرف انرژی و محدودیتهای سوخت فسیلی جوامع گوناگون را بر آن داشته است تا در اندیشة منابع دیگری از انرژی باشند. از جمله مناسبترین و کارآمدترین منابع جایگزین برای سوختهای فسیلی انرژیهای تجدیدپذیر است؛ منابعی که طی سالیان اخیر بهطور فزایندهای مورد توجه خیل صنعتگران و پژوهشگران قرار گرفتهاند. انرژی باد بهعنوان یکی از منابع تجدیدپذیر انرژی از سالهای دور مورد توجه بوده است. در ایران نیز با توجه به وسعت مناطق بادخیز، بستر مناسبی جهت گسترش بهرهبرداری از توربینهای بادی[i] فراهم است. متغیر بودن سرعت باد و درپی آن نوسانات توان خروجی توربینهای بادی، متخصصان را بر آن داشته است که با ترکیب توربینهای بادی و صفحات خورشیدی، پیل سوختی یا باتری، توان تولیدی پایدار و دائمی ایجاد کنند. سیستمهای هیبریدی جدید بازده بالا و توان تولیدی پایدار جهت مصرف در بخشهای گوناگون دارند. هدف از ارائة این مقاله معرفی انواع سیستمهای هیبریدی جدید حاصل از ترکیب توربینهای بادی با سایر سیستمهای تولید توان، جهت ذخیرهسازی انرژی و ایجاد توانی پایدار است. برای این منظور، ابتدا سیستمهای هیبریدی متنوع که از ترکیب توربینهای بادی با انواع سیستمهای تولید توان و یا سیستمهای ذخیرهکنندة انرژی ایجاد میشود، معرفی شده و در ادامه عملکرد آنها مورد بررسی قرار میگیرد. معرفی اجزای تشکیلدهندة این دسته از سیستمهای هیبریدی و بررسی نحوة عملکرد آنها از دیگر مواردی است که در این مقاله تشریح خواهد شد.
[i]. Wind Turbine
انرژی تجدیدپذیر
توربین بادی
سیستمهای هیبریدی
2015
03
21
16
24
https://mmep.isme.ir/article_21783_53a090e70347e16142853b752b960333.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
بررسی رفتار و خواص مکانیکی آلیاژهای حافظهدار
سید روحالله
کاظمی بازاردهی
محمد
بیات
امروزه با گذشت بیش از شصت سال از نخستین پژوهشهای علمی انجامشده دربارة آلیاژهای حافظهدار[i]، شاهد کاربردهای بسیار وسیع این دسته از مواد در حوزههای گوناگون هستیم. اگرچه در ابتدا این کاربردها تنها به ساخت اتصالات و کوپلینگها، آنهم فقط در حوزههای نظامی منحصر میشد، اما امروزه در بسیاری از کاربردهای روزمره از جمله ساخت انواع قاب عینک، آنتن موبایل، شیر جلوگیری از سوختگی و دیگر کاربردهای صنعتی همچون شیرهای ایمنی اطفاء حریق و محافظ باتری لیتیومی از این آلیاژها استفاده میشود. در این مقاله آلیاژهای حافظهدار و خواص فیزیکی آنها معرفی و رفتار مکانیکی آنها مطالعه شده و در انتها برخی از مهمترین کاربردهای آنها بررسی شده است.
[i]. Shape Memory Alloys
آلیاژ حافظهدار
سوپرالاستیک
حافظة شکلی
آستنیت
مارتنزیت
عملگر
2015
03
21
25
34
https://mmep.isme.ir/article_21784_058f3e997c603b212b33dc1056085e89.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
آزمونهای محیطی مورد نیاز سامانه های فضایی و مقایسة دیدگاه استـانداردهای فضایی موجود
امیر
میرزا قیطاقی
بهنام
صبوری
منا
کارگر
اساساً لازم است تا سامانههای فضایی توانایی تحمل شرایط سخت محیطی را، از لحظة قرارگیری در سایت پرتاب تا اتمام مأموریت، داشته باشند. انجام آزمونهای محیطی میتواند ابزاری مؤثر در ارزیابی قابلیت اطمینان سامانه و کاهش ریسک شکست مأموریت آنها باشد. در این مقاله، شرایط محیطی که هر سامانة فضایی از ابتدای پرتاب تا پایان مأموریت با آن مواجه است، بررسی و فلسفة انجام آزمونهای محیطی مهم شامل اکوستیک، ارتعاش، شوک و حرارت ارائه میشود. سپس دیدگاه استانداردهای فضایی گوناگون در مورد لزوم انجام این آزمونها در سطح سامانه و واحدهای جزء مقایسه و در انتها پیشنهاد میشود تا با توجه به تجهیزات موجود در کشور، استاندارد آزمونها بومیسازی گردند.
آزمون محیطی
سامانة فضایی
استاندارد
قابلیت اطمینان
2015
03
21
35
46
https://mmep.isme.ir/article_21785_d9af7f0cb32efc0453c3cee90ed3e238.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
عملکرد پمپ حرارتی زمینگرمایی ترکیبی بههمراه برج خنککن در اقلیمهای آبوهوایی ایران
علیرضا
اکبری باصری
سیروس
آقانجفی
انرژی زمینگرمایی نوعی از انرژی تجدیدپذیر است که بهدلیل در دسترس بودن مورد توجه قرار رفته است. از جمله روشهای استفاده از این نوع انرژی، پمپهای حرارتی زمینگرمایی است که با دفن لولههایی از جنس پلیاتیلن درون زمین میتوان از آنها بهعنوان چاه یا منبع حرارتی استفاده کرد. با توجه به مقعیت جغرافیایی ایران بر روی کمربند خشکی، بیشتر شهرهای این کشور در طول سال به سرمایش بیش از گرمایش نیاز دارند، که این موضوع گرایشی را بهسمت سیستمهای ترکیبی با برج خنککن پدید میآورد. در این سیستمها تأمین بخشی از بار سرمایش برعهده برج است. در این مقاله سعی شده است تا با بیان روش مدلسازی اجزای سیستم ترکیبی و بهینهسازی آن، سیستم بهینة پمپ حرارتی زمینگرمایی و پمپ حرارتی زمینگرمایی ترکیبی برای یک نمونه ساختمان شبیهسازی شده با کاربری تجاری بهکمک نرمافزار دیزاین بیلدر[i]، در اقلیمهای متفاوت تحلیل شود و ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه، تغییرات دمای خروجی سیال از زمین در سیستم ترکیبی و پایه، ضریب عملکرد پمپ حرارتی در سرمایش و گرمایش در طی عمر سیستم و همچنین میزان اثرگذاری سیستم ترکیبی در کاهش هزینة عمر سیستم تحلیل شود. [i]. DesignBuilder ®
پمپ حرارتی
سیستم ترکیبی
برج خنککن
هزینة عمر
مبدل حرارتی
2015
03
21
46
57
https://mmep.isme.ir/article_21786_65f428adbc9e7e622a25e8952ed6a22e.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
بازرسی خطوط انتقال گاز بهکمک روش مغناطیسیکردن
علی
شیرافکن
اساساً ویژگیهای خطوط لولة هوایی همچون تنوع قطر لولهها و پیوستگی و چیدمان تنگاتنگ، معاینة آنها را بهکمک روشهای متداول نشت شار مغناطیسی[i] به امری سخت و گاه غیرممکن مبدل میکند. بهمنظور غلبه بر این مشکل، بر اساس نظریة نشت شار مغناطیسی، اخیراً روش جدیدی با عنوان روش مغناطیسیکردن و معاینة مقطعی[ii] مطرح شده است. تفاوت اساسی این روش با روش نشت شار مغناطیسی، در مغناطیسینمودن در راستای محیطی است؛ در این روش از مغناطیسیکردن موضعی استفاده میشود، حال آنکه در روش نشت شار مغناطیسی تمامی لوله را مغناطیسی میکنند. برای این منظور، تجهیزاتی خاص با قابلیتهای مونتاژ و تنظیم مجدد طراحی شدهاند تا مغناطیسیکردن و معاینه با کارایی بالا توسط روش مغناطیسیکردن را ممکن سازند.
[i]. Magnetic Flux Leakage (MFL)
[ii]. Local Area Magnetization and Inspection (LAMI)
نشت شار مغناطیسی
خطوط لولة هوایی
مغناطیسیکردن
معاینة مقطعی
2015
03
21
58
61
https://mmep.isme.ir/article_21787_1eed75cf275874d49ad7082230716c90.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
طراحی سازوکار تعلیق چرخهای تراکتور بهمنظور حرکت در مناطقی با شیب عرضی
روحالله
محمد سنابادی عزیز
تراکتور عامل اصلی نیروی محرک ادوات کشاورزی در عملیات کاشت، داشت و برداشت در حوزة کشاورزی محسوب میشود. وسعت اراضی شیبدار و کوهپایهای در ایران، نیاز طراحی سازوکاری با قابلیت کاربرد تراکتور بهصورت حرکت عرضی در شیبها را دو چندان میکند. در این مقاله، با نصب سازوکاری بازویی برای چرخهای عقب و استفاده از نیروی هیدرولیک سعی شده است تا اختلاف ارتفاع در دو سمت تراکتور با تغییر ارتفاع چرخها جبران شود. نتایج نظری و عملی این کار نیز در شیبهای عرضی تا 2/24 درجه موفقیتآمیز بوده است. با طرح چنین ایدهای، تراکتور توانایی بالا و پایینشـدن چرخها تا ارتفاع 48 سانتیمتر را در زمینهایی با شیبهای متفاوت بهدست میآورد. در سطوح شیبدار، فشار حداقل مورد نیاز برای برقراری تعادل محورها 50 بار محاسبه شده است که به پیستونی با قطر 63 میلیمتر نیاز دارد. حداکثر زاویهای که تراکتور با جابهجایی چرخهای عقب میتواند تغییر شیب دهد، 2/19 درجه است که در حالت کلی تراکتور مورد نظر تا 2/24 درجه تغییر زاویه پایدار میباشد. طراحی محور جلو این تراکتور نیز بهگونهای است که توانایی نوسان زاویهای از 15 تا 30 درجه را دارد.
تراکتور
شیبرو
حسگر شیب
واژگونی تراکتور
2015
03
21
62
70
https://mmep.isme.ir/article_21788_7f8c14c64c5e9772aa23b758b9c8e8be.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
اهمیت مدیریت زمان در استراتژی و مهندسی تولید
هادی
نجفیان
محسن
رسولیان
عباس
شفیعی
بدون شک موفقیت یا شکست هر سازمان در گرو توانایی آن در تعریف راهبردی اثربخش بهمنظور کسب مزیت رقابتی پایدار جهت خلق ارزشهای بلندمدت است. بهمنظور کسب قابلیت رقابتپذیری لازم است تا مدیران هر شرکت یا سازمان با اخذ تصمیمات مناسب در حوزههای تصمیم مهندسی تولید و عملیات، اهداف عملکردی مجموعة تحت اشراف خود همچون سرعت و انعطاف را تأمین کنند. شرکتهایی که روزگاری از طریق کاهش هزینه، تمایز، صرفهجویی و کیفیت رقابت میکردند، امروزه بهدنبال کسب مزیت رقابتی بهواسطة راهبردهای مبتنی بر زمان هستند. در این مقاله، ضمن تبیین مفهوم و اهمیت مدیریت زمان در فرایندهای تولید و ضرورت اولویتدادن تحلیلهای راهبردی بر فناوری، اهداف و راهبردهای سهگانه مبتنی بر زمان تشریح میشود. در ادامه، ساخت و تولید مبتنی بر زمان، بهعنوان راهبردی مبتنی بر زمان برای شرکتهای تولیدی معرفی میگردد. پس از تبیین راهبردهای بنیادین کاهش زمان چرخه؛ یعنی حذف و موازیسازی، چارچوبی متشکل از شش فعالیت اعم از سادهسازی، استانداردسازی، یکپارچهسازی، دسترسی و کنترل، در ساخت و تولید مبتنی بر زمان، بهعنوان ابزارهایی برای کاهش زمان تناوب ارائه میشود.
مدیریت تولید
مدیریت زمان
استراتژی تولید
مهندسی تولید
2015
03
21
71
76
https://mmep.isme.ir/article_21789_e32803fd77196fc45147026ab41853ad.pdf
مجله مهندسی مکانیک
MMEP
1605-9719
1605-9719
1394
24
1
مروری بر فناوری تولید تایر
مهدی
خاطر ویسی
محمد
اسدزاده
سید محسن
مسعود
بدون شک یکی از جالبترین صنایع وابسته به صنعت راهبردی خودروسازی، صنعت تولید تایر است. امروزه بهبود مستمر در عرصة صنعت لاستیک با آمیزههای جدید شیمیایی و طراحی براساس روشهای روزآمد مهندسی سبب شده است روزبهروز تایرهایی بادوامتر، با عملکردی بهتر در شرایط متنوع آبوهوایی روانة بازار شود. با توجه به گستردگی این صنعت و آثار زیست محیطی فراوان آن، که بهطور مستقیم ناشی از حجم مواد مصرفی برای تولید هر حلقه تایر و میزان پسماند ناشی از تایرهای فرسوده در طبیعت میشود و بهطور غیرمستقیم که ناشی از اثر تایر بر مصرف سوخت و میزان آلایندههای تولیدشده توسط خودرو میباشد، کنترل هر یک از ابعاد مذکور میتواند شاخص بسیار مهمی در جلوگیری از آلودگی هرچه بیشتر محیط زیست گردد. در این مقاله نخست گزیدهای از تاریخچة صنعت تولید تایر مطرح میشود. سپس مواد اولیة مورد استفاده در صنایع تولید تایر معرفی و بخشهای گوناگون هر تایر معرفی میشود. در ادامه فناوریهای جاری در عرصة تولید تایر مرعفی و روشهای ساخت و تولید تایرهای متداول تشریح میگردد.
صنعت تولید تایر
تایر سبز
مقاومت غلتشی
طول عمر
2015
03
21
77
86
https://mmep.isme.ir/article_21790_c9a3604b7d396bca9f5dec54449c203f.pdf