TY - JOUR ID - 701467 TI - بررسی تجربی ضریب درگ در سیلندرهای دایروی با چیدمان پشت سر هم در زوایای مختلف JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - حاتمی, سیامک AU - یادگاری, میترا AU - بک خوشنویس, عبدالامیر AD - کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار AD - دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار AD - استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 6 SP - 3 EP - 12 KW - سیلندر دایره ای KW - آرایش متناوب KW - زوایای مختلف KW - ضریب درگ KW - بررسی تجربی DO - 10.30506/mmep.2023.562121.2048 N2 -  آرایش های زیادی برای قرار دادن استوانه ها در مجاورت یکدیگر وجود دارد. چیدمان سیلندرهای دایروی اعم از آرایش مجاور هم، پشت سرهم و متناوب در زوایای مختلف اخیرا توسط محققین مورد توجه قرار گرفته است. لذا در پژوهش حاضر، تغییرات ضریب پسا در سه سیلندر A، B و C با قطرهای 5/15، 3/21 و 31 میلیمتر در زوایای°0، °5، °10، °5/22، °45، °5/67 و °90 در دو نسبت فاصله 2 و 4 برابر قطر سیلندر اصلی در اعداد رینولدز مختلف (48000>Re>14700) به صورت تجربی بررسی شده است. نتایج بیانگر آن است که تغییرات ضریب پسا کاملاً به قطر استوانه ها و نسبت فاصله وابسته می باشد. تغییرات ضریب درگ در نسبت فاصله 2 برابر قطر سیلندر اصلی در زوایای مختلف، وابستگی کمی به تغییرات عدد رینولدز دارد. همچنین با افزایش قطر سیلندر پایین دست از شدت تاثیر عدد رینولدز بر تغییرات افزایشی ضریب درگ کاسته می شود. در 4=L/D ضریب پسا، حساسیت کمتری نسبت به تغییرات زاویه، به جز زاویه صفر درجه از خود نشان می دهد. UR - https://mmep.isme.ir/article_701467.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_701467_15773bac8a7e8bac324f221d88ee2e27.pdf ER -