TY - JOUR ID - 696634 TI - طراحی صندلی چرخ‌دار تعاملی و ارگونومیک مجهز به سامانه خدمات بهداشتی JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - فرجی, علی AU - روفیگر اصفهانی, محمد رضا روفیگر اصفهانی AD - استادیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، گروه هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی‌، تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 31 IS - 4 SP - 11 EP - 21 KW - صندلی چرخ‌ دار KW - سامانه خدمات بهداشتی KW - طراحی تعامل KW - ارگونومیک KW - طراحی صنعتی DO - 10.30506/mmep.2022.553325.2017 N2 - صندلی چرخ‌ دار تعاملی و ارگونومیک مجهز به‌ سامانه خدمات بهداشتی طراحی‌ شده است. هدف آن علاوه بر رفع نیاز اساسی توان ‌خواه جسمی‌-حرکتی، که جابجایی است، ارائه نوآورانه هم ‌زمان سامانه خدمات بهداشتی قضای حاجت در یک فضای بهداشتی نیز هست. این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از دیدگاه ماهیت، کیفی-توصیفی است. به ‌صورت میدانی، به دو شیوه کلامی‌- تصویری (پرسش ‌نامه و مصاحبه) و غیرکلامی‌ (مشاهده)، به روش پیمایشی برای جمع ‌آوری داده‌ ها اقدام نموده و از واکاوی از متخصصین مربوطه (گروه دلفی) بهره برده است. روش طراحی محصول مبتنی بر طراحی ‌نامه بوده که بر پایه طراحی تعامل و کاربر محوری است. صندلی چرخ ‌دار مجهز به ‌سامانه خدمات بهداشتی با ویژگی‌ های تعاملی و ارگونومیک بودن تحت برند صابیتا دستاورد این پژوهش است. کاربر اصلی این محصول که توان ‌خواه جسمی‌-حرکتی است از یک‌ سو از یک وسیله جابجایی کارآمد، کارا و ایمن بهره می ‌برد و از سویی دیگر هم ‌زمان از سامانه خدمات بهداشتی قضای حاجت در محیطی بهداشتی به همراه شست‌ و‌ شو و تطهیر به ‌عنوان یافته ‌های پژوهش برخوردار می‌‌گردد. علاوه بر آن‌ ها، رضایت‌ مندی و خوشنودی کاربر را نیز به دنبال دارد. صندلی چرخ ‌دار صابیتا به‌ منظور ایجاد تعاملی سازنده، نه ‌تنها برای کاربر نقش بسزایی بازی می‌‌کند، بلکه باعث سهولت در کار همیاران توان‌خواه جسمی‌-حرکتی می‌‌شود. از یک ‌سو عناصر شش‌ گانه کاربردپذیری همچون کارآمدی، کارایی، ایمنی/راحتی، مطلوبیت، قابلیت یادگیری و یادآوری آسان را به ارمغان می‌‌آورد و از سویی دیگر اهداف طراحی تعامل همچون قابلیت رؤیت، بازخورد، محدودیت ‌ها، سازگاری و فراخوانی را محقق می‌‌سازد. در نهایت یک تجربه مطلوب کاربری را به نمایش می گذارد.  UR - https://mmep.isme.ir/article_696634.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_696634_4f8fe81a2be8e1263c3f7b675ac1e72d.pdf ER -