TY - JOUR ID - 38550 TI - انژکتورهای پیزوالکتریک در خودرو JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - محمودخانی, حمید AU - دهمرده, مسعود AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران AD - استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 28 IS - 6 SP - 32 EP - 39 KW - انژکتور پیزوالکتریک KW - مواد هوشمند KW - عملگر پیزوالکتریک KW - کاهش آلایندگی DO - N2 - انژکتورهای پیزوالکتریک به عنوان جایگزینی برای انژکتورهای سلونوئیدی شناخته می‌شوند. این انژکتورها به سبب وجود مادهٔ پیزوالکتریک در عملگر  آنها و خواص منحصربه‌فرد این دسته از مواد، دارای ویژگی‌هایی هستند که این انژکتورها را از بقیه نمونه‌های موجود متمایز می‌سازد. سرعت عمل بالاتر، اتمیزه شدن بیشتر سوخت و همچنین استفاده از تکنولوژی سیستم‌های ریل مشترک  باعث شده که این دسته از انژکتورها جایگاه ویژه ای در موتورهای دیزل داشته باشند. همچنین با استفاده از این نوع انژکتور میزان آلایندگی گازهای خروجی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که ناشی از پودر شدن بهتر سوخت به علت بالا رفتن فشار در سیستم تزریق سوخت تا 2000 bar و همچنین داشتن کنترل کامل بر روی فرآیند تزریق می‌باشد. در این نوع از انژکتورها می‌توان تعداد دفعات پاشش سوخت را در طی یک سیکل احتراقی تا پنج مرتبه افزایش داد. با این کار به علت پاشش‌های چندباره، تورک خروجی موتور افزایش می‌یابد، همچنین به علت احتراق یکنواخت‌تر و جلوگیری از انفجار یک دفعه‌ای میزان ضربه  در موتور کاهش می‌یابد. UR - https://mmep.isme.ir/article_38550.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_38550_0bd7e6d2327f31f7b53c77599b69e8b8.pdf ER -