TY - JOUR ID - 38548 TI - آنالیز مودال تجربی و تحلیلی پره و دیسک توربین گاز رولزرویس JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - خدابنده لو, بابک AU - عباسی, کاوه AU - صیامی, علی AU - آسایش, مسعود AD - گروه نفت و زمین‌شناسی، مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم و فنون نروژ، تورنهایم AD - گروه مکانیک، دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد غرب، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، ایران AD - گروه تجهیزات دوار، پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 28 IS - 6 SP - 18 EP - 24 KW - تحلیل مودال تجربی KW - آزمون چکش KW - فرکانس طبیعی KW - شکل مود KW - توربین DO - N2 - شناسایی فرکانس طبیعی‌های یک سیستم مکانیکی برای احتراز از رخداد پدیده تشدید همواره مورد توجه بوده است؛ روش‌های تجربی همواره برای تحلیل‌های مکانیکی قابل اعتمادتر و البته پرهزینه‌تر بوده‌اند. آنالیز مودال تجربی روشی معمول برای شناسایی پارامترهای ارتعاشی یک سیستم مکانیکی است. انجام موفق آزمون مودال سازه‌های پیچیده همواره با مشکلاتی روبرو است؛ به عنوان نمونه می‌بایست اندازه‌گیری‌های تجربی همواره در خارج از نقاط گره‌های مودهای ارتعاشی صورت گیرد. در این مقاله تلاش می‌گردد تا با استفاده از آزمون مودال چکش، فرکانس طبیعی و شکل مودهای دیسک و یک پره، توربین رولزرویس استخراج گردد. برای انجام موفق آزمون مودال تجربی، از تحلیل اجزا محدود مدل سیستم نیز استفاده شده است. نتایج تحلیل عددی در کنار نتایج تجربی مکمل یکدیگر بوده‌اند و می‌توان از نتایج عددی برای بهینه کردن فرآیند آزمون استفاده نمود و البته از نتایج تجربی برای اصلاح مدل تحلیلی نیز استفاده کرد. به طور کلی نتایج نشان می‌دهد که در انجام آزمون مودال تجربی چنین سازه‌ای تحلیل‌های عددی می‌تواند در موفقیت آزمون راهگشا باشد و به عنوان مکمل، در کنار نتایج تجربی مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://mmep.isme.ir/article_38548.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_38548_a8996a0357f7c171e0948003479869b5.pdf ER -