TY - JOUR ID - 35395 TI - محاسبه فشار‏بهینه بازگرمایش و خنک‏کن‏میانی در نیروگاه گازی JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - ادیبی, توحید AD - دانشگاه بناب Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 6 SP - 42 EP - 47 KW - نیروگاه گازی KW - بازگرمایش KW - فشار‏بهینه KW - بازده KW - خنک‏کن‏میانی DO - N2 - در این مقاله فشار‏بهینه بازگرمایش و فشار‏بهینه در خنک‏کن‏میانی در نیروگاه گاز (چرخه برایتون واقعی) شامل دو توربین، دو کمپرسور، محفظه احتراق، خنک‏کن‏میانی، بازگرمایش و بازیاب محاسبه شده است. منظور از فشاربهینه، فشاری است که در آن بازده چرخه برایتون حداکثر شود. با شبیه سازی حالت‏های مختلف چرخه برایتون واقعی با نرم‏افزارEES و به‏دست آوردن نمودار تغییرات بازده چرخه نسبت به فشار خنک‏کن‏میانی، در هر حالت فشار‏بهینه خنک‏کن‏میانی به‏دست آمده است و روند تغییرات این فشار نسبت به پارامترهای بازده توربینها، کمپرسورها، بازیاب و خنک‏کن‏میانی تعیین شده است. تمامی این مراحل برای فشار بازگرمایش نیز تکرار شده است. در تمامی حالات نتیجه با میانگین هندسی فشار بالا و پایین چرخه مقایسه شده است. نتایج نشان می‏دهد که در تمامی حالات فشار‏بهینه از میانگین هندسی فشار بالا و پایین چرخه کمتر و فشار‏بهینه بازگرمایش از میانگین هندسی فشار بالا و پایین چرخه بیشتر است. همچنین تاثیر تغییرات دمای بیشینه چرخه برایتون، روی فشار‏بهینه بازگرمایش بررسی و محاسبه شد. در این حالت نیز فشار‏بهینه بازگرمایش از میانگین هندسی فشار بالا و پایین چرخه بیشتر است. UR - https://mmep.isme.ir/article_35395.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_35395_ad852163fc783a036724a8fd3a28c78b.pdf ER -