TY - JOUR ID - 29741 TI - اهمیت ترامکانیک در طراحی خودرو‌های خارج جاده‌ای JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - نوربخش, سید وحید AU - مسیح طهرانی, مسعود AD - کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران AD - استادیار دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 5 SP - 5 EP - 12 KW - ترامکانیک KW - خودرو‌های خارج جاده‌ای KW - آفرود KW - عملکرد خودرو‌های خارج جاده‌ای KW - قابلیت تردد KW - یدک‌کشی KW - فرمان‌گیری KW - مکانیک خاک KW - خودرو‌های خودران KW - خودرو‌های بدون سرنشین KW - مریخ‌پیما DO - N2 - تلاش این مقاله بر تدوین اجمالی معرفی دانش ترامکانیک و اهمیت آن در طراحی خودروهای خارج‌ جاده‌ای است. این مقوله در سرفصل‌های درسی دانشکده‌های مهندسی مکانیک کشور مغفول مانده و منابع فارسی اندکی در این حوزه منتشر شده ‌است. از سویی، صنایع متعددی در کشور (مانند کشاورزی، راه‌سازی، نظامی، محیط زیست و امداد و نجات) نیازمند اطلاعات در این حوزه‌اند. مهندسان خودرو‌های خارج جاده‌ای در طراحی این دسته از خودرو‌ها با چالش‌هایی روبرو هستند که در طراحی خودرو‌های معمولی دیده نمی‌شود. چالش‌هایی از قبیل نیروی پیشران و ترمزی کافی، فرمان‌پذیری و قابلیت یدک‌کشی. خاک به‌عنوان یک محیط عملیات خارج جاده‌ای با تغییرات دما و رطوبت خواص متفاوتی دارد. داشتن دانش کافی از ویژگی‌های مکانیکی خاک و واکنش آن نسبت به بار خودرو برای تعیین عملکرد یک خودرو خارج جاده‌ای ضروری است. مطالعة عملکرد یک خودرو خارج جاده‌ای در ارتباط با محیط عملیاتی آن (مسیر حرکت)، در علمی با عنوان ترامکانیک بررسی می‌شود. از اینرو مهندسان برای محاسبة عملکرد خودرو خارج جاده‌ای از قبیل پیش‌بینی امکان تردد، قابلیت یدک‌کشی و فرمان‌گیری مناسب از ترامکانیک بهره می‌گیرند. امروزه محدودة وسیعی از تحقیقات و توسعة صنعت خودروسازی، در زمینه‌هایی چون کشاورزی، صنایع ساختمان‌سازی و معدن، اکتشافات سیاره‌های جدید (مریخ‌پیما)، عملیات نظامی، خودروهای نوین خودران و بدون سرنشین معطوف شده است. این نوع خودرو‌ها ممکن است با مسیر‌های متفاوت، از ماسة بیابانی گرفته تا گل نرم یا برف تازه، روبرو شوند. مهندسان با به‌کارگیری مدل‌های مختلف ترامکانیکی در راستای بهبود و توسعه خودروهای خارج جاده‌ای قدم بر‌می‌دارند. UR - https://mmep.isme.ir/article_29741.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_29741_50e9fa6b3c91484b31f5cccc56ed8c06.pdf ER -