TY - JOUR ID - 27346 TI - بررسی موضوعی ترکیب پیل سوختی اکسید جامد با یک نیروگاه 10 مگاواتی JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - امیان, محمد AU - کریمی, عرفان AD - دانشجوی دکتری، مجتمع دانشگاه هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران AD - کارشناس ارشد، دانشکدة فنی مهندسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب، تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 3 SP - 60 EP - 68 KW - توربین گاز KW - پیل سوختی اکسید جامد KW - سامانه هیبریدی KW - ترمواکونومیک DO - N2 - بهره‌برداری همه‌روزه از انرژی‌های تجدیدپذیر از یکسو سبب کاهش مصرف سوخت­های فسیلی و از سوی دیگر موجب کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می شود. از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر می­توان به پیل­های سوختی اشاره کرد که با به‌کارگیری فرایندهای الکتروشیمیایی توان تولید می­کند. در میان پیل­های سوختی، قابلیت پیل‌های سوختی اکسید جامد در ترکیب با نیروگاه‌های گازی سبب شده است که سامانة هیبریدی حاصل به‌عنوان یک سامانة تولید توان نوین معرفی شود. پیل سوختی اکسید جامد به سه روش مستقیم، غیرمستقیم و نیمه‌مستقیم با توربین گازی ترکیب می‌شود. هدف این مقاله مقایسة عملکردی و اقتصادی ترکیب سه روش اتصال پیل سوختی اکسید جامد با یک نیروگاه گازی 10 مگاواتی با راندمان 30 درصد است. نتایج نشان می­دهد خروجی نیروگاه با اتصال سامانة پیل سوختی اکسید جامد به‌صورت مستقیم به 37 مگاوات با راندمان 2/66 درصد، با اتصال نیمه­مستقیم به 6/21 مگاووات با راندمان 2/49 درصد و با اتصال غیرمستقیم به 6/20 مگاوات با راندمان 5/48 درصد خواهد رسید. این نتایج نویدبخش افزایش چشمگیری در بهبود عملکرد نیروگاه گازی است. تحلیل ترمواکونومیک این نوع پیکربندی­ها در نیروگاه مورد اشاره از دیگر موارد مورد بررسی می­باشد. UR - https://mmep.isme.ir/article_27346.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_27346_f0c09e2775e047522a87abefcc7f7434.pdf ER -