TY - JOUR ID - 249599 TI - بررسی روش های بهبود آیرودینامیک خودروها از طریق کنترل جریان انفعالی JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - باعصمت, سعید AU - پسندیده فرد, محمود AD - دانشجوی کارشناسی ارشد AD - استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 30 IS - 5 SP - 75 EP - 83 KW - آیرودینامیک KW - خودرو KW - نیروی پسا KW - نیروی برآ KW - کنترل جریان انفعالی DO - 10.30506/mmep.2022.535692.1938 N2 - بهبود عملکرد آیرودینامیکی وسایل نقلیه به علت تاثیر بر مصرف سوخت، پایداری و کنترل پذیری خودروها همواره مورد توجه مهندسان بوده است. در این پژوهش جهت دستیابی به دیدگاه اجمالی از تاثیرگذاری روش­های بهبود عملکرد آیرودینامیکی خودروها، مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه کاهش نیروهای آیرودینامیکی با استفاده از روش کنترل جریان انفعالی صورت گرفته است که می­تواند در بررسی، پیاده ­سازی و انتخاب روش مناسب تاثیرگذار باشد. نتایج حاصل نشان دهنده اهمیت بالای طراحی بدنه خودرو در کاهش نیروی پسا و نیروی برآاست به طوری که ایجاد کانال و انحنا در طرفین خودرو جهت انتقال جریان هوا از نواحی فشار بالا در جلوی بدنه به نواحی فشار پایین در پشت بدنه بیشترین میزان کاهش نیروی پسا را در پی دارد. همچنین استفاده از اسپویلر در انتهای بدنه به جهت تاخیر در جدایش و هدایت جریان هوا به سمت بالا، موجب کاهش نیروی برآ می­گردد. تاثیر این روش­ها بر کاهش نیروهای آیرودینامیکی بیش از سایر مکانیزم­ ها است، اما میزان دقیق تاثیرگذاری هر روش به نوع خودرو و نحوه پیاده­سازی آن بر روی بدنه بستگی دارد. UR - https://mmep.isme.ir/article_249599.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_249599_3a41c47b2276176c15ec99f69f6dd525.pdf ER -