TY - JOUR ID - 249015 TI - مروری بر پارامترهای موثر بر رزونانس حفره تایر و راهکارهای کنترل آن JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - مومن, مجتبی AU - ابراهیمی نژاد, سلمان AU - ملاجعفری, مرتضی AD - کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران AD - استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 30 IS - 4 SP - 81 EP - 92 KW - رزونانس حفره تایر KW - نویز تایر خودرو KW - پدیده رزونانس KW - راهکارهای کنترل نویز KW - تحریک تایر DO - 10.30506/mmep.2022.543418.1978 N2 - بحث نویز که منشا آن ارتعاش است، به دلیل تاثیرگذاشتن مستقیم بر کیفیت زندگی انسان‌ها، بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم ترین منابع نویز خودرو، نویز تایر است که با کاهش نویز موتور و اگزوز و برقی شدن خودروها اهمیت زیادی پیدا کرده و بخشی از آن، از رزونانس حفره تایر سرچشمه می گیرد. در این مقاله رزونانس حفره ی تایر مورد بررسی قرار گرفته که هدف اصلی آن، شناخت پارامترهای موثر بر رزونانس حفره تایر و راهکارهای کنترل منبع و مسیر انتقال آن به داخل کابین خودرو می باشد و براساس مطالعات صورت گرفته، در هیچ مقاله ای به طور همزمان به این دو موضوع پرداخته نشده است. همچنین، در این مقاله برای اولین بار راهکارهای کنترل رزونانس حفره تایر و مسیر انتقال آن به داخل کابین خودرو دسته بندی و مورد بررسی قرار گرفته و مزایا و معایب آن ها ارائه شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی است که پس از جمع آوری، مطالعه و تحلیل مقالات و پژوهش های منتشرشده در حوزه نویز حفره تایر، مفاهیم، اصول، فرآیند و دستاوردهای هر کدام از پژوهش ها، دسته بندی و تحلیل شده است. این مطالعات برای بررسی و کنترل تأثیر رزونانس حفره آکوستیکی تایر، بر محیط آکوستیکی داخل کابین خودرو ضروری هستند.  UR - https://mmep.isme.ir/article_249015.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_249015_7dad944d0be6f2d92946e391f073f010.pdf ER -