TY - JOUR ID - 23984 TI - مدلسازی فوم آلومینیومی به‌منظور استفاده در بدنة خودرو جهت جذب انرژی در تصادفات JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - حصاری, رضا AD - کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند، بیرجند Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 25 IS - 5 SP - 5 EP - 12 KW - فوم فلزی آلومینیومی KW - جذب انرژی KW - خودرو KW - فوم ضربه‌پذیر له‌شونده KW - المان محدود DO - N2 - امروزه با توجه به وقوع تصادفات رانندگی و تلفات مالی و جانی حاصل از آن، خودروسازان سعی دارند تا به روش‌های گوناگون میزان این خسارت‌ها را کاهش دهند. یکی از راه‌کارهای پیشنهادی، استفاده از فوم‌های فلزی در نقاط مختلف خودرو جهت جذب انرژی وارده در تصادفات است؛ زیرا این فوم‌ها نسبت استحکام به وزن بالا و قابلیت جذب ضربه و انرژی زیادی دارند. در مطالعة حاضر، برخورد قطعه‌ای فولادی به لایه‌ای از فوم آلومینیومی تولید داخل مدلسازی شده تا توانایی نمونه‌ای از این فوم‌ها در جذب انرژی حاصل از برخورد مورد بررسی قرار گیرد. این فوم به‌صورت فوم ضربه‌پذیر له‌شونده در نرم‌افزار تجاری آباکوس مدلسازی شده است. قطعة فولادی با سرعتی معادل 64 کیلومتر بر ساعت به فوم برخورد می‌کند. در پایان مشاهده می‌شود که لایة فوم آلومینیومی با جرمی حدود 1 کیلوگرم توانسته است بیش از 99/99 درصد از انرژی برخورد (86/3 کیلوژول) را جذب نماید. بنابراین انتظار می‌رود استفاده از این فوم‌ها در نقاط مختلف خودرو سبب کاهش خسارت‌های جانی و مالی در تصادفات شود. UR - https://mmep.isme.ir/article_23984.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_23984_b6fe4afc6afa450f6e596d0314f38c0a.pdf ER -