TY - JOUR ID - 239416 TI - تحلیل عددی فوم‌های فولادی و آلومینیومی تحت بارگذاری محوری ضربه‌ای JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - جبارزاده, سینا AU - نجیبی, امیر AU - عامری, حمید AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان AD - استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان AD - کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 30 IS - 1 SP - 24 EP - 29 KW - جاذب انرژی KW - ضربه KW - ایمنی سازه KW - فوم ترکیبی KW - تحلیل عددی KW - روش اجزا محدود DO - 10.30506/mmep.2020.116235.1777 N2 - جاذب‌های انرژی کاربرد‌‌های مختلفی در خودروها، صنایع نظامی، کشتی‌ها، قطارها، صنایع هوافضا و غیره دارند. در سال‌های اخیر، با توسعه علم و فناوری جاذب‌های مختلفی اختراع شده‌اند که برای تحمل ضربات و برای اطمینان از ایمنی سازه‌ها در مقابل ضربات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در میان جاذب‌ها، فوم‌ها دارای مزایای قابل توجهی از جمله وزن سبک و جذب انرژی بر واحد جرم بالا هستند. فوم‌های ترکیبی در مقایسه با فوم‌های فلزی معمولی دارای قابلیت جذب انرژی بالاتری هستند؛ به همین دلیل در این مطالعه به بررسی عددی میزان جذب انرژی فوم‌های ترکیبی در سرعت بالا با استفاده از نرم‌افزار المان محدود آباکوس پرداخته می‌شود. همچنین نمودار نیرو-جابه‌جایی، میزان جذب انرژی در واحد جرم، نیروی بیشینه اولیه و میانگین نیروی نمونه‌ها بررسی می‌شود. نمونه‌های مورد نظر از جنس فوم ترکیبی فولاد کم‌کربن، فوم  ترکیبی آلومینیوم-6061 و آلومینیوم-6063 هستند. با توجه به نتایج، مشاهده می‌شود که میزان جذب انرژی، نیروی بیشینه و نیروی میانگین فوم ترکیبی از جنس فولاد کم‌کربن از فوم‌های ترکیبی آلومینیومی بیشتر است اما مقدار جذب انرژی در واحد جرم فوم ترکیبی آلومینیوم-6063 از دو نمونه تست‌شده بیشتر است. UR - https://mmep.isme.ir/article_239416.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_239416_75452545b97b54e11269a9ebc15dafc4.pdf ER -