TY - JOUR ID - 21793 TI - موتورهای رم‌جت ، توربو رم‌جت و نقش آنها در بهبود فناوری سیستم‌های پیشران JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - بهزاد, احسان AU - پیرکندی, جاماسب AU - جهرمی, مهدی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - استادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 23 IS - 6 SP - 33 EP - 50 KW - موتور توربو رم‌جت KW - موتور رم‌جت KW - اجزای موتور جی. 58 DO - N2 - موتورهای رم‌جت به‌دلیل مزایای خاص خود همواره مورد توجه بوده‌اند. طی سالیان گذشته، تلاش‌های گسترده‌ای دربارة موضوع بهبود عملکرد این دسته از موتورها انجام و نتایج درخور توجهی حاصل شده است. از جمله راه‌کارهای ارائه‌شده برای بهبود عملکرد این نوع موتورها، ترکیب آن با موتورهای توربینی است. موتورهای توربوجت با پس‌سوز می‌توانند تا بازة 2 الی3 ماخ به‌خوبی عمل کنند. در سرعت‌های حدود 5 ماخ هم می‌توان گفت که موتورهای رم‌جت بهترین عملکرد و بازده را دارند. این ویژگی‌ها در کنار هم سبب ایجاد موتوری با بازده بالا شده است. این موتور، که از آن برای پروازهای فراصوت استفاده می شود، موتور توربو رم‌جت[i] نامیده می‌شود و از مزیت‌های هر دو نوع موتور رم‌جت و توربوجت بهره می‌برد. از جمله این نوع موتورها می‌توان به موتور توربو رم‌جت جی. 58[ii]اشاره کرد که در پرندة اس. آر. 71[iii] مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی شده است تا نخست انواع موتورهای رم‌جت، مزایا و معایب آنها مورد بررسی قرار گیرد؛ سپس دربارة پارامترهایی از موتورهای ترکیبی توربو رم‌جت در مقایسه با موتورهای غیرترکیبی بهبودیافته بحث شود. این مقایسه به‌وسیلة بررسی اجزای یکی از بهترین نمونه‌های این نوع موتور؛ یعنی جی. 58 انجام می‌شود. [i]. Turbo-Ramjet [ii]. Pratt & Whitney J58 [iii]. لاکهید اس‌. آر. ۷۱ بلک‌برد نوعی هواپیمای شناسایی دوربرد است که نخستین فروند آن در سال ۱۹۶۴ م به پرواز درآمد و از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۸ م در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده بود. بلک‌برد یا پرندة سیاه با بیشینة سرعتی بالای ۳ ماخ همچنان با اختلاف قابل توجه، رکورددار سریع‌ترین هواپیمای سرنشین‌دار تاریخ است. در مجموع ۳۲ فروند از این هواپیما ساخته شد که ۱۲ فروند آن بر اثر سوانح مختلف از دست رفت؛ اما هیچ‌یک مورد اصابت آتش دشمن قرار نگرفت. سرعت پرواز عادی این هواپیما 3/3 ماخ در ارتفاع 24000 متری بود. سرعت و ارتفاع پروازی بسیار بالای این هواپیما سبب می‌شد تا در مقابل هر تهدیدی چه از ناحیة پدافند موشکی زمینی و چه از ناحیة جنگنده‌های رهگیر دشمن ایمن باشد [ویراستار]. UR - https://mmep.isme.ir/article_21793.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_21793_c78b47e2d507143bf43d58252bce8304.pdf ER -