TY - JOUR ID - 21788 TI - طراحی سازوکار تعلیق چرخ‎های تراکتور به‎منظور حرکت در مناطقی با شیب‎ عرضی JO - مجله مهندسی مکانیک JA - MMEP LA - fa SN - 1605-9719 AU - محمد سنابادی عزیز, روح‌الله AD - مربی پژوهشی، پژوهشکدة فنی و مهندسی جهاد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 24 IS - 1 SP - 62 EP - 70 KW - تراکتور KW - شیب‌رو KW - حسگر شیب KW - واژگونی تراکتور DO - N2 - تراکتور عامل اصلی نیروی محرک ادوات کشاورزی در عملیات کاشت، داشت و برداشت در حوزة کشاورزی محسوب می‎شود. وسعت اراضی شیب‌دار و کوهپایه‌ای در ایران، نیاز طراحی سازوکاری با قابلیت کاربرد تراکتور به‌صورت حرکت عرضی در شیب‎ها را دو چندان می‌کند. در این مقاله، با نصب سازوکاری بازویی برای چرخ‌های عقب و استفاده از نیروی هیدرولیک سعی شده است تا اختلاف ارتفاع در دو سمت تراکتور با تغییر ارتفاع چرخ‎ها جبران شود. نتایج نظری و عملی این کار نیز در شیب‌های عرضی تا 2/24 درجه موفقیت‌آمیز بوده‎ است. با طرح چنین ایده‌ای، تراکتور توانایی بالا و پایین‌شـدن چرخ‌ها تا ارتفاع 48 سانتی‌متر را در زمین‌هایی با شیب‌های متفاوت به‌دست می‌آورد. در سطوح شیب‌دار، فشار حداقل مورد نیاز برای برقراری تعادل محورها 50 بار محاسبه شده است که به پیستونی با قطر 63 میلی‌متر نیاز دارد. حداکثر زاویه‌ای که تراکتور با جابه‌جایی چرخ‌های عقب می‌تواند تغییر شیب دهد، 2/19 درجه است که در حالت کلی تراکتور مورد نظر تا 2/24 درجه تغییر زاویه پایدار می‌باشد. طراحی محور جلو این تراکتور نیز به‌گونه‌ای است که توانایی نوسان زاویه‌ای از 15 تا 30 درجه را دارد. UR - https://mmep.isme.ir/article_21788.html L1 - https://mmep.isme.ir/article_21788_7f8c14c64c5e9772aa23b758b9c8e8be.pdf ER -