انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
23
رفتار سایشی فولادهای متخلخل تهیهشده از طریق فرایند متالورژی پودر
3
8
FA
حسن
عبدوس
دانشکده نانوفناوری، گروه مهندسی نانومواد، پردیس علوم و فناوری نوین، دانشگاه سمنان، سمنان
h.abdoos@semnan.ac.ir
کاربرد قطعات متالورژی پودر تفجوشیشده به ویژه در صنعت خودرو و سایر صنایع به دلایل تکنیکی و اقتصادی در حال گسترش است. امروزه بسیاری از اجزای اتومبیل، تجهیزات ماشینهای اداری، برخی از قطعات با کاربرد در صنایع هوایی و به طور کلی بسیاری از قطعات با شکلهای پیچیده و دقت ابعادی بالا، میتوانند به صورت اقتصادی و از طریق فرایند متالورژی پودر تهیه شوند. در شرایط واقعی و در حین سرویسدهی، بسیاری از این قطعات مانند چرخدندهها و یاتاقانها، حرکت نسبی در مقابل سایر اجزا را تجربه مینمایند. در مقاله حاضر، پاسخ فولادهای تفجوشیشده در مقابل بارگذاریهای سایشی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهند که رفتار سایشی این مواد بسیار پیچیده میباشد به گونهای که برای ارزیابی و پیشبینی رفتار سایشی این مواد، تسلط بر عوامل مؤثر و دخیل دانستن همه آنها نظیر چگالی، مشخصات حفرات، سختی، نیروی اعمالی، سرعت لغزش، ریزساختار و شرایط روانکاری ضروری است.
رفتار سایشی,فولادهای متالورژی پودر,تخلخل,ریزساختار,عملیات حرارتی
https://mmep.isme.ir/article_39847.html
https://mmep.isme.ir/article_39847_24b1c2eb7d8193dd232590caa5850cbf.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
23
مروری بر تحقیقات انجامشده در زمینه جریان در نازلهای آئرواسپایک
9
15
FA
روح الامین
درگاهی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هوافضا، دانشگاه سمنان، سمنان
roh.dargahi@semnan.ac.ir
روح اله
رفعی
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان
rafee@semnan.ac.ir
امروزه پراستفادهترین سیستم پیشرانش برای امور هوانوردی، سیستم پیشرانش جت میباشد. هر چند که موتورهای جت ساختار متفاوتی نسبت به هم دارند، ولی همه دارای خروجی گاز با سرعت زیاد میباشند که توسط نازل ایجاد میشود. نازل در سیستمهای پیشرانش جت چه در موتورهای جت هوا-تنفسی و چه راکتها، دارای اهمیت ویژهای میباشد. این قسمت در راکتها بر روی رابطه نیروی پیشران اثر مستقیم و مهمی دارد و تقریباً تمامی نیروی پیشران توسط جت خروجی از نازل تولید میشود. یکی از این نازلهای بسیار خوب با کارایی بالا خصوصاً در ارتفاع پایین، نازل آئرواسپایک میباشد. این نازل به دلیل ویژگیهای خاص با تغییر ارتفاع، بهترین کارایی را از خود نشان میدهد. در این مقاله سعی بر این است که مفاهیم اصلی، کاربردها، مطالعات تجربی و عددی انجامشده درباره این نازل بررسی شود. در پایان چالشهای موجود در توسعه این نوع نازل و نکات لازم برای مطالعات آینده ارائه خواهد شد.
هوافضا,نازل آئرواسپایک,پیشرانش,توزیع فشار,تراست
https://mmep.isme.ir/article_39848.html
https://mmep.isme.ir/article_39848_92d4f76196d0ca2b47135aeb4ae5b63a.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
23
بررسی عددی افزایش عملکرد برج خنککن (هلر) با استفاده از تزریق گازهای خروجی از سیکل در نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان
16
21
FA
مجتبی
اکبری فراهانی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
mojtaba.af@gmail.com
آرش
میر عبداله لواسانی
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران
arashlavasani@iauctb.ac.ir
در مطالعه حاضر به کمک روش عددی، مکش طبیعی برج خنککن با تزریق گازهای حاصل از احتراق از بخش سیکل ترکیبی در نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان بررسی شده است. این مدلسازی با نتایج واقعی و محاسبات ترمومکانیکی جهت بهبود عملکرد راندمان حرارتی برج خنککن در نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان مورد ارزیابی قرار گرفته است. سرعت باد منطقهای 3 متر بر ثانیه به عنوان مبنا قرارگرفته و تحلیل عددی در دو حالت برج بدون نازل تزریق دود و برج مجهز به نازل تزریق دود مورد بررسی قرار گرفته است و تأثیرات آن با توجه به مدلهای واقعی موردبررسی قرارگرفته است. نتایج حاصله در زمینه توزیع فشار و دما و میدان سرعت جریان و همچنین میزان حرارتی که در برج دفع میشود نشان میدهد که برآیند سه اثر مذکور، باعث افزایش دبی جرمی عبوری از برج میگردد که این افزایش باعث بهبود راندمان حرارتی برج به میزان 15 درصد و دبی جرمی هوای عبوری به میزان 16 درصد در شرایط طراحی خواهد شد. اما از طرفی بکارگیری این نازل تأثیر ناچیزی بر اختلاف دمای میانگین ایجادشده در دلتاها و سطوح حرارتی خواهد داشت. این امر بیانگر کارآمد بودن این روش در بهبود عملکرد برج خنککن و افزایش راندمان حرارتی برج خنککن در نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان میباشد.
برج خنککن خشک هلر,مبدل حرارتی فورگو,تزریق دود حاصل از احتراق,راندمان حرارتی,وزش باد
https://mmep.isme.ir/article_39850.html
https://mmep.isme.ir/article_39850_9fc16e3a16aba165bd2437ca423e61ee.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
26
طراحی و ساخت گریس پمپ دستی خودمغذی و دارای کمربند
22
25
FA
مصطفی
آشنا
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج
m_ashna@iausdj.ac.ir
ستار
مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج
sattar.m2014@gmail.com
گریس پمپها ابزارهایی برای گریسکاری قطعات متحرک در ماشینآلات صنعتی در دو نوع خودکار و دستی هستند. گریسپمپهای دستی به دلیل ارزانی، سادگی کار و سبکی، بسیار رایجاند. تجربه کار با گریسپمپهای دستی، وجود نواقصی را که باعث کاهش کارایی و سرعت عمل کاربر میشود، نشان داده است. در این پژوهش تعدادی از مهمترین این نواقص بررسی شده و نوآوریهایی شامل اضافه کردن مخزن شارژ گریسپمپ، کمربند نگهدارنده و دستگیره ارگونومیک پنجه بکسی، طراحی و اجرا گردیده است. طرح ساختهشده در عمل و توسط کاربران حرفهای در صنایع مختلف ارزیابی شده است. نتایج ارزیابی مؤثر بودن تغییرات و نوآوریها را در جهت آسان کردن کاربد و کاهش زمان عملیات گریسکاری نشان میدهند. از ویژگیهای این نوآوریها و اضافات اینست که بدون تغییر خط تولید میتوان آنها را به مراحل ساخت اضافه کرد. همچنین میتوان آنها را به عنوان قطعات جانبی به گریس پمپهای دستی موجود اضافه کرد.
گریس پمپ,تغذیه خودکار,کمربند,پنجه بوکسی
https://mmep.isme.ir/article_39877.html
https://mmep.isme.ir/article_39877_1ffe842e6120cca60e6421d8ca3d331b.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
28
بررسی عملکرد سامانه پشتیبانی حیات و تهویه مطبوع یک هواپیمای مسافربری
26
35
FA
یاسر
یزدانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
yazdaniyaser@gmail.com
جاماسب
پیرکندی
دانشیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
jamasb_p@yahoo.com
مهران
نصرتالهی
دانشیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
mnosratollahi@gmail.com
سامانه پشتیبانی حیات و تهویه مطبوع در هواپیما یکی از مهمترین سیستمهای جانبی آن بشمار میآید. عملکرد صحیح این سامانه باعث افزایش احساس آسایش و امنیت برای مسافرین و خدمه هواپیما در طول پرواز شده و از سوی دیگر عملکرد نادرست آن نیز باعث خرابیهای جبران ناپذیر و حتی باعث مرگ سرنشینان هواپیما میشود. طی سالیان گذشته تلاشهای گستردهای در خصوص بهبود عملکرد سیستمهای پشتیبانی حیات و تهویه مطبوع هواپیماهای مسافربری انجام شده است. از جمله راهکارهای ارائهشده برای بهبود عملکرد این سامانه، استفاده از سیکلهای هوایی در سیستم تهویه مطبوع هواپیما است. هدف عمده این مقاله بررسی عملکرد سامانه پشتیبانی حیات و تهویه مطبوع در یک هواپیمای مسافربری میباشد. در این مقاله ابتدا به معرفی سیستم کنترل محیطی هواپیما و اجزای آن پرداخته شده و سپس چهار سیکل هوایی که شامل سیکل هوایی سه چرخ ساده، سیکل هوایی چهار چرخ ساده، سیکل هوایی سه چرخ با سیستم جدایش آب در فشار بالا و سیکل هوایی چهار چرخ با سیستم جدایش آب در فشار بالا مورد بررسی قرار گرفتهاند. در کلیه سیکلها هوا به عنوان مبرد انتخاب شده است.
هواپیما,پشتیبانی حیات,تهویه مطبوع,سیکل هوایی
https://mmep.isme.ir/article_39889.html
https://mmep.isme.ir/article_39889_5c570bc55712b1eb4fd913827adc1c23.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
28
مدلسازی دادههای گرفتهشده از دستگاه سیتیاسکن به کمک نرمافزار مهندسی پزشکی اینوسالیوس
36
43
FA
صادق
رنجبر
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک و مواد، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند، ایران
s.ranjbar@birjandut.ac.ir
حسین
جمشیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک و مواد، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند، ایران
h.jamshidi@birjandut.ac.ir
مدلسازی هندسی در فرآیند طراحی و ساخت نقش مهمی دارد و بسیاری از پژوهشگران ایدههای خود را به صورت مدلهای هندسی مورد تحلیل و آزمایش قرار دادند. مدلسازی هندسی نقش بسزایی در پیشرفتهای صنعتی و علوم مهندسی دارد. در سالهای گذشته در زمینه مدلسازی اعضا بدن انسان فعالیتهای زیادی انجام شده است. در این پژوهش روشی برای مدلسازی استخوان از عکسهای سیتیاسکن ارائه شده است. در این روش پس از اسکن استخوان مورد نظر با دستگاه سیتیاسکن داده خام مربوط به هر استخوان که شامل تعدادی مقاطع در سه جهت کرنال، محوری و ساجیتال است، در حافظه دستگاه سیتیاسکن ذخیره شده و بعد از استخراج این دادهها با استفاده از نرمافزارMicro Dicom که یک نرمافزار تبدیلکننده است پسوند فایل را به Dicom تغییر داده تا بتوان در نرم افزار اینوسالیوس اجرا کرد. در نهایت با انجام عملیات سهبعدیسازی با این نرمافزار، مدل به دست آمده به صورت فایل stl ذخیره میشود تا با استفاده از روشهای نمونهسازی سریع مانند پرینتر سهبعدی مدل ایجادشده از استخوان ساخته شود.
مدلسازی,micro dicom,اینوسالیوس,دیتا خام سیتیاسکن,امآرآی,استخوان,نمونهسازی سریع
https://mmep.isme.ir/article_39890.html
https://mmep.isme.ir/article_39890_b8b99440dc5b599c9c3df0085f7d547d.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
28
بررسی کاربردی فرایند شکلدهی نموی تکنقطهای و چندنقطهای فلزات
44
55
FA
مجتبی
حسنلو
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، طراحی کاربردی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
hasanlumojtaba@gmail.com
سینا
مکاری
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، طراحی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، تاکستان، ایران
negarpajooh@gmail.com
اختصاصاً شکلدهی نموی ، فرآیندی نوین در زمینه شکلدهی ورق محسوب میشود، که نسبتاً کمهزینه، چابک و قابل اجرا با تجهیزات ساختوتولیدی به نسبت ساده و دسترس، مانند: یک ابزار سرکروی و یک دستگاه فرز CNC و یک نگهدارنده ساده به منظور مهار ورق، قابل انجام شده است؛ این روش ازانعطاف پذیری بالاتری نسبت به سایر روشهای نمونهسازی سریع برخوردار است. در این فرآیند برای شکلدهی ورق نیاز به ساخت قالب به شکل متداول نیست، همچنین نیاز به دستگاه پرس و از این قبیل تجهیزات، نیست؛ در نتیجه این شیوه فرمدهی ورق، بسیار روشی مناسب و اقتصادی به منظور تولید قطعات ورقگونه با تیراژ کم و یا آمادهسازی نمونههای سریع جهت ارائه به مشتری یا بازار شده است، زیرا با استفاده از این نوع شکلدهی میتوان از دو مقوله مهم در راستای تولید این چنین قطعات، که هزینه و زمان زیاد آمادهسازی تجهیزات لازم شده است، صرفهجویی کرد. شکلدهی ورق در این روش، نتیجه درکنار هم قرارگرفتن تغییر شکلهای پلاستیک موضعی، که درناحیه کوچکی زیر ابزارسرکروی با حرکت به نسبت آهسته ابزار بهوجود میآید، تشکیل میشود؛ همان طور که بیان شد حرکت ابزار و درنتیجه سرعت فرآیند آهسته شده است، بنابراین روش مناسبی، برای تولید انبوه نیست.
شکلدهی فلزات,نموی تک نقطهای و چند نقطهای,ابزار شکلدهی,سرعت پیشروی,اسپیندل
https://mmep.isme.ir/article_39891.html
https://mmep.isme.ir/article_39891_bb88ff04ca593f3c93494343d52c85cd.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
29
2
2020
05
28
مروری بر سیستم تعلیق هندسه متغیر فعال نوع سری
56
60
FA
شایان
ناظمی
آزمایشگاه تحقیقاتی سیستمهای دینامیکی خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
shayan.nazemi7@gmail.com
مسعود
مسیح طهرانی
0000-0002-2936-7565
آزمایشگاه تحقیقاتی سیستمهای دینامیکی خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
masih@iust.ac.ir
در این مقاله ابتدا اهمیت سیستم تعلیق فعال مورد بررسی قرار میگیرد و مزایا و معایب آن مورد مطالعه قرار میگیرند. در این موارد نیاز به داشتن سیستم تعلیق برای خودرو با قابلیت تغییر مشخصات دینامیکی آنها مورد بررسی قرار گرفته میشود و پس از آن مشکل هزینه بالای تولید سیستم تعلیق فعال و سنگینی و نیاز به انرژی زیاد آنها بررسی میشود و لزوم وجود این نوع سیستم تعلیق در خودروهای امروزی مطرح میشود. سپس تاریخچه کوتاهی از سیستمهای تعلیق هندسه متغیر مرور میشود. پس از آن سیستم تعلیق هندسه متغیر فعال به طور کامل معرفی میشود و انواع مختلف آن و همینطور نحوه کارکرد آن مورد بررسی قرار میگیرد. در این مورد به سیستمهای تعلیق هندسه متغیر فعال سری تکلینک و دولینک پرداخته میشود. در ادامه به نتایج استفاده از این سیستم تعلیق که تأثیر زیاد آن بر روی زاویه غلت از موارد مهم اثر این سیستم تعلیق است صحبت میشود. پس از آن به موارد پیشنهادی برای مطالعات آینده در زمینه سیستم تعلیق هندسه متغیر فعال پرداخته میشود.
سیستم تعلیق هندسه متغیر فعال نوع سری,سیستم تعلیق خودرو,دینامیک خودرو,جادهچسبی,راحتی سواری
https://mmep.isme.ir/article_39892.html
https://mmep.isme.ir/article_39892_b22925f60f1bce11b17a3e8b5d5c186a.pdf