انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
کاربرد پیلهای سوختی در سیستم پیشرانش هواپیماهای بدون سرنشین سبک
16
25
FA
جاماسب
پیرکندی
استادیار / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران
jamasb_p@yahoo.com
مهناز
ذاکری
استادیار مهندسی هوافضا، قطب علمی طراحی و شبیهسازی سامانههای فضایی،دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
m.zakeri@kntu.ac.ir
امروزه، با توجه به روند روبه رشد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در صنایع نظامی، استفاده از سیستمهای نوین تولید قدرت، که علاوه بر بازدهی بالا قدرت مناسبی جهت افزایش مداومت پروازی داشته باشند، در اولویت قرار گرفته است. هدف این مقاله، بررسی امکان بهکارگیری پیل سوختی پلیمری بهعنوان یک سیستم پیشرانش نوین در تأمین توان لازم برای هواپیماهای بدون سرنشین سبک است. برای این منظور، ابتدا کاربرد پیلهای سوختی در هواپیماهای بدون سرنشین مرور و، پس از آن، یک سیستم پیشرانش با حضور پیل سوختی پلیمری جهت تأمین توان الکتریکی هواپیمای بدون سرنشین سبک معرفی میشود. در ادامه، اجزای این سیستم از قبیل پیل سوختی، مخازن هیدروژن، موتور و ملخ بررسی و در نهایت پارامترهای مهم و اثرگذار در انتخاب و طراحی این دسته از سیستمهای پیشرانش معرفی میشود.
پیل سوختی پلیمری,سیستم پیشرانش,هواپیمای بدون سرنشین سبک,پهپاد
https://mmep.isme.ir/article_24109.html
https://mmep.isme.ir/article_24109_c98ff5d9c0682dfed7904e8ac79f3802.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
بهینهسازی فنهای مجرایی در پهپادها با اسـتفاده از کـنترل فـعال جـریان
26
35
FA
محسن
جهانمیری
دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه صنعتی شیراز
jahanmiri@sutech.ac.ir
امیرحسین
نیکسرشت
استادیار دانشکدة مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیراز
nikser@sutech.ac.ir
مهدی
نادرزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیراز
mehdi.naderzadeh89@gmail.com
امروزه پهپادهای فن مجرایی، با توانایی فرود و برخاست عمودی و بدون نیاز به باند، بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. افزایش نیروی پیشرانش بهعلت وجود مجرا، سبب پیچیدهتر شدن آئرودینامیک این وسائل در مقایسه با روتورهای بدون مجرا شده است. اما هنوز مسائل حلنشدهای نیز در رابطه با این سیستم وجود دارد. نشتی جریان نوک روتور و جدایش جریان درون و خارج از مجرا منابع مهمی از اتلاف آئرودینامیکی فنهای مجراییاند و اثری معکوس بر کارایی آئرودینامیکی این وسیله دارند. توانایی ادارهکردن جریان بهمنظور بهبود کارایی یا عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله زمینههای تحقیقاتی پیشرو در عرصة مکانیک سیالات، کنترل فعال جریان است. مزایای کنترل جریان شامل بهبود کارایی و مانورپذیری، بهرة اقتصادی، افزایش برد و محموله است. در این مقاله روشهای نوین تغییر آئرودینامیک فن مجرایی با استفاده از کنترل فعال جریان مطرح شده است.
فن مجرایی,پهپاد,کنترل فعال جریان,روشهای بهینهسازی
https://mmep.isme.ir/article_24110.html
https://mmep.isme.ir/article_24110_363ae528e3f8da89aa24e7484d08d474.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
بررسی عملکرد موتورهای درونسوز با تکیه بر مطالعة روشهای ترکیبی استفاده از هیدروژن با گاز طبیعی و تأثیر آن بر کارکرد موتور
36
43
FA
سیاوش
گرمسیرینژاد
کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دشتستان
sgarmsiry@gmail.com
نیما
غیاثـی طبـری
استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دشتستان
ghiasi@diau.ac.ir
در این مقاله پژوهشهایی که تاکنون دربارة ترکیب هیدروژن و گاز طبیعی انجام شده است بهطور جامع بازبینی میشود. یک روش مؤثر برای جبران نواقص سوختی و کند سوختن گاز طبیعی، مخلوطکردن آن با سوختهای دیگر است؛ سوختهایی که دارای حد اشتعالپذیری بالایی باشند. بهنظر میرسد که هیدروژن بهدلیل اشتعالپذیری بالا و سرعت زیاد سوختن، بهترین گزینة گازی است. ترکیب گاز طبیعی با هیدروژن، نسبت هوای اضافی مخلوط سوخت را افزایش میدهد و سبب کاهش فشار مؤثر متوسط ترمزی میشود. همچنین با توجه به قابلیت اشتعالپذیری زیاد هیدروژن، افزودن آن به گاز طبیعی میتواند سرعت سوختن مخلوط را افزایش دهد. بهطور کلی، افزودن هیدروژن به گاز طبیعی سبب کاهش آلایندههای منوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته میشود، از طرفی میزان اکسیدهای نیتروژن را نیز افزایش میدهد. از جمله دلائل افزایش اکسیدهای نیتروژن میتواند ناکارآمدی کاتالیزور باشد که اگر یک مبدل کاتالیستی سهراهه در شرایط کاری خوب؛ یعنی در دمای کاملاً گرم 400 درجة سانتیگراد یا بیشتر، کار کند، میتواند 98 تا 99 درصد از مونوکسید کربن، 95 درصد از اکسیدهای نیتروژن و بیش از 95 درصد از هیدروکربنها را ازآلایندههای گاز خروجی برطرف کند.
هایتن,گاز طبیعی فشرده,هیدروژن,موتور درونسوز,آلاینده
https://mmep.isme.ir/article_24111.html
https://mmep.isme.ir/article_24111_4b72b4e5e00c6857035f67549f977d4a.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
روش فراصوت لیرزی در ارزیابیهای غیرمخرب
44
62
FA
محمدرضا
چهرهزاد
دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، گرایش ساخت و تولید، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
chehrezad.mr@gmail.com
فرهنگ
هنرور
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
honarvar@kntu.ac.ir
با گسترش علوم، لیزر وارد زمینههایی گستردهتر از جمله دانش روبه رشد فراصوت[i] نیز شده است. امروزه روشهای بازرسی فراصوتی بهطور گستردهای جهت ارزیابیهای غیرمخرب مواد و قطعات گوناگون بهکار میرود. ترکیب دو روش لیزر و فراصوت منجر به کشف روشی متفاوت در ارزیابی غیرمخرب قطعات با کاربردهای جدید و سودمند شده است. تولید امواج فراصوت توسط لیزر بدون نیاز به مادة واسط میباشد و از طرف دیگر بهکمک این روش میتوان تمامی حالتهای موج شامل امواج ریلی[ii]، عرضی افقی، عرضی عمودی و طولی را تحریک کرد. لیزرهای پالسی میتوانند منابع خوبی در سیستم فراصوت لیزری باشند. نمایانسازی نوری امواج فراصوتی، بهطور کلی توسط تداخلسنجی و یا تجهیزات دیگر، جهت اندازهگیری جابهجایی سطح استفاده میشود.
<br clear="all" />
[i]. ultrasound
[ii]. Reyleigh
فراصوت,لیزر,ارزیابی غیرمخرب,تداخلسنجی
https://mmep.isme.ir/article_24112.html
https://mmep.isme.ir/article_24112_579865ba3b108b7a9f84ea02708665bc.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
رویکرد راهرفتن برای توانبخشی بیماران ناتوان حرکـتی با استفاده از الگوریتم یادگیری تکراری
63
73
FA
اسماعیل
پروری
دانشکدة فنی و مهندسی، گروه مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر
semko_61@yahoo.com
وهاب
امینی آذر
گروه مهندسی برق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
aminiazar@iau-mahabad.ac.ir
عادل
اکبری مجد
گروه مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی
akbarimajd@uma.ac.ir
فرید
نجفی
دانشگاه گیلان
fnajafi@guilan.ac.ir
عمولاً فیزیوتراپها با اعمال نیرو و گشتاور کمکی به مفاصل اندامها سعی میکنند که در بازیابی الگوی راهرفتن صحیح به بیماران کمک کنند و آنها را برای انجام تمرینهای فیزیوتراپی آموزش دهند. در این رهگذر، یکی از مشکلات موجود، احتمال اجرای نادرست حرکات بهوسیلة بیمار و در نتیجه صدمهرساندن مضاعف به مفاصل است. در این مقاله رویکرد راهرفتن توانبخشی از یک الگوریتم یادگیری تکراری الهام گرفته شده که در آن از ویژگیهای راهرفتن تکراری استفاده شده است. در این روش، گشتاور مورد نیاز در گام فعلی، براساس اطلاعات گرفتهشده از گامهای قبل محاسبه میشود.
رویکرد راهرفتن توانبخشی,الگوریتم یادگیری تکراری,دستگاههای توانبخشی روباتیکی
https://mmep.isme.ir/article_24113.html
https://mmep.isme.ir/article_24113_40e04efd008ed2db195515955ed8e344.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
تحلیل ترمودینامیکی سیکل ترکیبی تولید هیدروژن هستهای و محاسبة بازده سیکل
74
82
FA
احسان
خانهآباد
گروه مهندسی انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
حسین
رضا دارابی
پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران
آبتین
عطایی
گروه مهندسی انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
در این مقاله سیکل ترکیبی تولید هیدروژن هستهای با کوپلینگ و ترکیب دو سیکل متفاوت راکتور اتمی با خنککنندة گازی HTGR و سیکل ترموشیمیایی کلر - مس معرفی و بررسی شده است. سپس، تحلیل ترمودینامیکی سیکل با کدنویسی اختصاصی در نرمافزار اییز[i] انجام شده است. نتایج حل تحلیلی و همزمان معادلات پایستگی جرم و انرژی بسیار امیدوارکننده بوده، بهطوریکه برای دمای متعارف مورد استفاده در راکتورهای دمابالا با خنککنندة گازی؛ یعنی 900 درجة سانتیگراد راندمان مطلوب 5/36 درصد محاسبة شده است.
<br clear="all" />
[i]. Engineering Equation Solver (EES)
هیدروژن,راکتور اتمی دمابالا,خنککنندة گازی,HTGR,EES,سیکل ترموشیمیایی
https://mmep.isme.ir/article_24114.html
https://mmep.isme.ir/article_24114_cb34bcebb17106763f89e9b60b5efad5.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
طراحی و ساخت کلکتور خورشیدی استوانهای با لولة گیرندة مارپیچ مسی و بررسی تجـربی عملکرد آن با استفاده از آب و نانوسیال اکسید آلومینیوم
83
90
FA
سیده کبری
اسدی یوسفآباد
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم تحقیقات بروجرد
asadi_mechanik@yahoo.com
کوروش
گودرزی
اسـتادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشکدة مهندسی، دانشگاه یاسوج
kgoudarzi@yu.ac.ir
محمود
یعقوبی
استاد دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز
yaghoubi@shirazu.ac.ir
احسان
شجاعیزاده
دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه کرمانشاه
ehsan_shojaeizadeh@yahoo.com
امروزه انرژی خورشیدی، بهدلیل عدم آلودگی و تجدیدپذیر بودن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلکتور استوانهای مورد بررسی در این مقاله از نوع کلکتور لولهای است، با این تفاوت که در آن بهجای تیوپ با پوششی از مادة جاذب، یک کویل بهصورت لولههای مسی مارپیچی در مرکز کلکتور قرار داده شده است. با مارپیچیکردن یک لوله، امکان افزایش انتقال حرارت بدون ایجاد اغتشاش در جریان یا افزایش سطح انتقال حرارت وجود دارد. در این حالت نیروهای گریز از مرکز با ایجاد جریان ثانویه، که از یک جفت گردابه طولی تشکیل شده است، ضریب انتقال حرارت جابهجایی را افزایش میدهند. در این مقاله بعد از طراحی و ساخت کلکتور خورشیدی مورد نظر، کارایی حرارتی آن با استفاده از آب و نانوسیال اکسید آلومینیوم در دبیهای گوناگون در درصد جرمی ۱/۰ و تأثیر استفاده از نانوسیال اکسید آلومینیوم در کلکتور بررسی شده است. پس از تستگیری بر روی کلکتور خورشیدی استوانهای و تحلیل نتایج، میتوان نتیجه گرفت که میزان اثرگذاری نانوسیال بر کارایی کلکتور خورشیدی استوانهای در مقایسه با آب بیشتر است.
کلکتور خورشیدی استوانهای,کارایی حرارتی,نانوسیال اکسید آلومینیوم
https://mmep.isme.ir/article_24115.html
https://mmep.isme.ir/article_24115_263fab2a7b21af7d0c9bd7a3a1d60674.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
1
2013
03
21
جایزة کیت گلیسن
91
96
FA
محمد
اسدزاده
کارشناس مهندسی مکانیک
ویراستار ارشد مجلة مهندسی مکانیک
mohammad.asadzadeh@gmail.com
https://mmep.isme.ir/article_24116.html
https://mmep.isme.ir/article_24116_f43f9d269e1e8b512c97a8f8f1c48e59.pdf