انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
مروری بر تحلیل خستگی میللنگ
5
18
FA
محمد
امید خشوعی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شیراز
علی
عبداللهیفر
0000-0002-9209-3747
علی عبداللهیفر، استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شیراز
abdollahifar@shirazu.ac.ir
سید مسعود
هاشمی
سید مسعود هاشمی، استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شیراز
smhash2@gmail.com
میللنگ از جمله قطعات مهم و پیچیده در انواع موتور است. اهمیت تجزیه و تحلیل خستگی و تخمین عمر آن نیز بر کسی پوشیده نیست. برای طراحی میللنگ چالشهای بسیاری از جمله بار مفید خودرو، وزن کمتر درخواستی، بازده و عمر دوام بیشتر مورد نظر است. میللنگ طی عمر کارکرد خود متحمل بارهای خمشی و پیچشی متناوب میشود و شکست در آن سب ایجاد خسارت جدی به موتور میگردد، بنابراین در زمان طراحی باید استحکام خستگی آن لحاظ شود. در این مقاله، مروری جامع بر پژوهشهای متنوع انجامشده در حوزههای مکانیک شکست، تحلیل خستگی و تخمین عمر میللنگ مطرح شده است. برای این منظور، نخست روشهای آزمایشگاهی، تحلیلی و عددی محاسبة شاخصهای خستگی و تخمین عمر میللنگ بیان میشود، سپس روشهای تشخیص و ارزیابی مکان و اندازة ترک ارائه میگردد. در نهایت به بررسی روشهای عملی افزایش عملکرد خستگی و بهینهسازی این قطعه پرداخته میشود.
میللنگ,خستگی,عمر,تشخیص ترک,بهینهسازی
https://mmep.isme.ir/article_23454.html
https://mmep.isme.ir/article_23454_ceb59d6324c3a3e2e7f059475545d402.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
فناوریهای نوین کاهش نوفه در موتور انواع هواپیما
19
26
FA
سهیلا
عبدالهیپور
کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران
s_abdolahipour@yahoo.com
سید آرش
سید شمس طالقانی
پژوهشگاه فضایی ایران
taleghani@ari.ac.ir
هواپیماهای تجاری مدرن از موتورهایی با نسبتهای کنارگذر بالا بهره میبرند که دارای سیستمهای نازل با محفظة کوتاه، جریان مجزا و غیرمخلوطشونده هستند. این سیستمهای پیشرانش با توجه به سرعت و دمای بالا و طبیعت فشار زیاد جت خروجی سطح نوفة بالایی تولید میکنند؛ بهویژه وقتی هواپیما در شرایط تراست حداکثر مانند لحظة برخاستن قرار دارد. منبع اولیة نوفة جت خروجی، اختلاط آشفتة لایههای برشی جریان در خروجی موتور است. این لایههای برشی جریان شامل ناپایداریهایی هستند که به تولید گردابههایی بهشدت آشفته منجر میشوند که نوسانات فشاری عامل ایجاد صوت را تولید میکنند. صنایع هوافضایی پیشرفتة دنیا برای کاهش نوفة ایجادشده در موتور جت هواپیما، فناوریهای نوینی را توسعه دادهاند. اصول این فناوریها بر پایة مختلکردن آشفتگی لایة برشی جریان و بهطور کلی کاهش سروصدای تولیدی متمرکز شدهاند. هدف این مقاله معرفی فناوریهای ارائهشده در حوزة کاهش نوفه در موتور جت طی چند سال اخیر میباشد. نمونة صنعتی موفقی که در چند سال اخیر طراحی، آزمایش و به تولید صنعتی رسیده است، نازلهای چورون یا نازلهای دارای دندانه است که چندین نمونة ارائهشده در سالهای اخیر معرفی میشوند. این نوع نازلها برحسب نوع، افت راندمان موتوری در حد 1 درصد تا صفر و توانایی کاهش شدت صوت در حد چند دسیبل را دارا هستند.
کاهش نوفه,نازل چورون,موتور جت,کنترل فعال,نازل فلوتی
https://mmep.isme.ir/article_23455.html
https://mmep.isme.ir/article_23455_0e12b3d1056258aa5a18c1803be23f7f.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
تحلیل بالستیک داخلی پرتابه در پرتابگرهای گازی و بررسی اثر پارامترهای پرتابگر بر سرعت خروجی پرتابه
27
33
FA
عطیه
صفایی عرشی
کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی قم، قم
atie.safaei@gmail.com
جعفر
قنبری
استادیار مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی قم، قم
ghanbari@qut.ac.ir
در این مقاله حرکت پرتابهها در پرتابگرهای گازی از لحظة آغاز حرکت تا خروج آن از دهانة پرتابگر تحلیل شده است. بهمنظور بهدست آوردن سرعت دهانة پرتابگر، از نرمافزار فلوئنت و بهرهگیری از قابلیت اندرکنش سازه - سیال استفاده شده است. تأثیر پارامترهای مختلف پرتابگر در سرعت خروجی پرتابه، از جمله اثر عواملی چون فشار گاز داخل مخزن، طول لولة پرتابگر، نوع گاز داخل مخزن و دمای گاز داخل مخزن بر سرعت دهانه بررسی شده است. بدین منظور، برای هر پارامتر مورد بررسی، با ثابت نگاه داشتن سایر پارامترها و تغییر در پارامتر مورد نظر، شبیهسازی سازه - سیال انجام شده و سرعت دهانه استخراج شده است. در تحلیلهای انجامشده، وزن پرتابه و قطر لولة پرتابگر ثابت در نظر گرفته شده است. با استفاده از نتایج حاصل، مقدار مناسب هر یک از پارامترهای مورد بررسی در افزایش سرعت پرتابه در دهانة خروجی پرتابگر تعیین شده است. همچنین نتایج حاصل از شبیهسازی با نتایج حاصل از روابط تئوری برای محاسبة سرعت دهانه مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان میدهد با افزایش طول لولة سرعت پرتابه افزایش مییابد. افزایش فشار گاز نیز به افزایش پرتابه منجر میشود و طبق نتایج، تأثیر فشار گاز بیشتر از طول لوله میباشد.
بالستیک داخلی,اندرکنش سازه - سیال,پرتابه,پرتابگر گازی,سرعت دهانه
https://mmep.isme.ir/article_23456.html
https://mmep.isme.ir/article_23456_fac8c7cdb272793da1904e5f4a59fc2b.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
امکانسنجی هیبرید فلایویلی کردن اتوبوسهای تندروی تهران
34
48
FA
حسن
قنبری قجرلو
کارشناس ارشد مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
h_ghanbari@auto.iust.ac.ir
مسعود
مسیح طهرانی
0000-0002-2936-7565
استادیار دانشکدة مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
masih@iust.ac.ir
در این مقاله امکانسنجی هیبرید فلایویلی کردن اتوبوسهای تندروی تهران مورد بررسی قرار میگیرد. برای این منظور، نخست به بررسی انواع اتوبوسهای درونشهری پرداخته و سیکل کاری آنها ارزیابی میشود. سپس نزدیکترین سیکل برای اتوبوس تندرو در مسیر مشخصی از شهر تهران انتخاب میگردد. در ادامه، انواع سیستم انتقال قدرت و نحوة انتخاب آن برای اتوبوس هیبرید فلایویلی معرفی میشود. یکی از اجزای بسیار مهم و در دست بررسی این اتوبوسها، فلایویل آنهاست؛ در این مقاله انواع فلایویلها بررسی شده است. میزان توان مورد نیاز فلایویل سرعت بالا باید با توجه به کاربرد آن مشخص گردد. در اینجا محاسبات توان با توجه به سیکل رانندگی اتوبوس تندرو مشخص شده است. یکی دیگر از مسائل بسیار مهم روش انتقال و یکنواختسازی انتقال قدرت از فلایویل به سیستم و بالعکس است که به بررسی دو نمونه از پرکاربردترین آنها پرداخته شده است. بهترین نوع انتقال قدرت از لحاظ قیمت، کاربرد و دسترسی برای اتوبوس تندرو تهران انتخاب شده است. استفاده از یک سیستم هیبرید سبب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود؛ این امر امکان کوچکتر شدن موتور خودرو را نیز فراهم میکند. با توجه به شرایط شهر تهران و عملکرد مورد انتظار از اتوبوس به محاسبة توان مورد نیاز موتور و مقایسة آن با حالت قبل پرداخته شده است. امروزه استفاده از سیستم هیبرید الکتریکی رایجترین نوع هیبرید است، بنابراین برای پاسخ به اینکه آیا استفاده از فلایویل بهجای هیبرید الکتریکی مقرون بهصرفه است یا نه، مقایسهای بین این دو نوع سیستم از لحاظ قیمت، بازده انرژی، وزن و حجم انجام شده است.
سیکل رانندگی اتوبوس تندرو,خودرو هیبرید فلایویلی,فلایویل سرعتبالا,سامانة اتوبوس تندرو,سیستم انتقال قدرت هیبرید
https://mmep.isme.ir/article_23457.html
https://mmep.isme.ir/article_23457_42e6a8aa6317457a921f9cc89f34115d.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
بررسی مدلهای مورد استفاده برای شبیهسازی آتشسوزی و انتشار دود در فضاهای سربسته
49
64
FA
مصطفی
منفرد مسقانی
دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شیراز
mmonfared@mut.ac.ir
رضا
مهریار
استادیار دانشکدة مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی شیراز، شیراز
mehryar@sutech.ac.ir
شبیهسازی گسترش آتش و انتشار دود در فضاهای بسته از اهمیت ویژهای برخوردار است و بهوسیلة آن میتوان نقائص و مشکلات سیستم کنترل آتش را مشخص نمود و حتی پیشنهاداتی برای تغییر وضعیت معماری فضای مورد نظر ارائه داد. بهطور کلی مدلهای مورد استفاده برای شبیهسازی آتش و انتشار دود را میتوان به دو دستة مدلهای ناحیهای و مدلهای میدانی تقسیم کرد. مدلهای ناحیهای یکبعدیاند و سادهترین نوع آن، مدلهای کامپیوتری میباشد. از طرفی، مدلهای میدانی برای فضاهای دوبعدی یا سهبعدی مورد استفاده قرار میگیرند و در واقع همان روشهای شبیهسازی عددی هستند که برای حل به کامپیوترهای قدرتمند نیاز دارند. در این مقاله ویژگیهای آتش و دود، خطرات ناشی از آن در فضاهای بسته و برخی پارامترهای مهم برای شبیهسازی آتش از جمله نرخ تولید دود و نرخ حرارت آزادشده مورد بررسی قرار گرفته است. سپس مدلهای مختلف مورد استفاده برای شبیهسازی آتش و انتشار دود ارائه و مورد مطالعه قرار گرفته است.
آتش,فضای سربسته,شبیهسازی,انتشار دود,نرخ حرارت آزادشده
https://mmep.isme.ir/article_23458.html
https://mmep.isme.ir/article_23458_2c8f780759f28e0eda27acfd4bafb386.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
مدلسازی فرایند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی پلیاتیلن با چگالی بالا و مقایسة آن با نتایج تجربی
65
76
FA
حامد
آقاجانی درازکلا
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، تهران
h.aghajany@gmail.com
در این مقاله آثار سرعت خطی و دورانی ابزار جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی بر توزیع و تولید حرارت در سطح و درون اتصال، سیلان مواد و هندسة محل اغتشاش یک قطعهکار پلیمری از جنس پلیاتیلن با چگالی بالا مورد مطالعه قرار گرفت. بهمنظور شبیهسازی فرایند از روش دینامیک سیالات محاسباتی از مجموعه نرمافزار تجاری سی. اف. دی. فلوئنت<sup><sup>[i]</sup></sup> استفاده شد. برای بالا بردن دقت شبیهسازی، خط جوش که در مرز بین قطعهکارها قرار داشت، بهعنوان یک سیال غیرنیوتنی با رفتار شبهمذاب در اطراف پین ابزار مدلسازی شد. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان داد که با افزایش نسبت سرعت چرخشی به سرعت خطی ابزار، جریان مواد در جلو ابزار اندکی بیشتر میشود و ابعاد منطقة اغتشاش بزرگتر میگردد. بیشینة درجه حرارت تولیدشده و اغتشاش مواد در سمت پیشرو اتصال مشاهده شد. نتایج حاصل از مدل توسط نتایج تجربی سایر محققان مورد مقایسه قرار گرفت و حداکثر 3 درصد اختلاف با نتایج عملی داشت. براساس پارامترهای جوشکاری مورد بررسی، نتایج حاصل از شبیه سازی حداکثر حرارت تولیدشده 126 درجة سانتیگراد، بیشینة سرعت جابهجایی مواد 6/0 متر بر ثانیه در شانة ابزار و بیشینة فشار ایجادشده روی سیال 10 مگاپاسکال در محل اتصال پیشبینی شد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [i]. CFD Fluent 6.4
جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی,دینامیک سیالات محاسباتی,شبیهسازی حرارتی,جریان مواد,پلیاتیلن با چگالی بالا
https://mmep.isme.ir/article_23459.html
https://mmep.isme.ir/article_23459_483b5b6c96574493e8c100499afcfcd0.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
برداشت انرژی گرمایی از محیط اطراف
77
82
FA
روحاله
حسینی
0000-0002-3618-6367
دانشآموختة دکتری مهندسی مکانیک، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
r.hosseini.mech@gmail.com
سید سجاد
حسینی مقدم
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران
در بسیاری از وسائل و ابزارها نمیتوان از باتری استفاده کرد. در اینگونه از وسائل باید از سیستمهایی استفاده نمود که بتوانند توان مورد نیاز خود را تأمین کنند. معمولاً سیستمهای برداشتکنندة انرژی برمبنای ارتعاشات مکانیکی محیط اطراف، انرژی خورشیدی، امواج رادیویی و انرژی گرمایی کار میکنند. یکی از روشهای رایج تأمین انرژی، استحصال انرژی از اختلاف دمای محیط اطراف است که با حذف باتری، دوام و طول عمر بیشتر و هزینة تمامشدة کمتری برای منبع انرژی ایجاد مینماید. مهارکنندههای انرژی گرمایی، برمبنای اختلاف دمای دو سطح کار میکنند و موجب تولید انرژی الکتریکی میگردند. در این مقاله اصول کارکرد، مزایا و معایب این نوع برداشتکنندهها به اختصار تشریح و از جهت میزان کارایی و نحوة ساخت بررسی میشوند. این قطعات هماکنون توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران را به خود معطوف کردهاند و پیشبینی میشود در آیندهای نزدیک، بتوانند سهم عمدهای از بازار را به خود اختصاص دهند.
مهار انرژی گرمایی,ترموالکتریک,اثر سیبک,اختلاف دما,میکروماشینکاری
https://mmep.isme.ir/article_23460.html
https://mmep.isme.ir/article_23460_80d5dcf5be6f819bde09979d0e6c900a.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
ﺭﻳﺸﻪ ﻳﺎﺑﻲ ﻋﻠﻞ ﺳﺎﻧﺤﺔ ﺗﻮﺭﺑﻮﭘﻤﭗ ﺷﻤﺎﺭﺓ 20A ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﮑﻨﻴﮏ ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﻃﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺶ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ
83
96
FA
موسی
قاسمی
کارشناس ارشد نگهداری و تعمیرات ماشین آلات دوار/شرکت پالایش نفت آبادان
m.ghasemi@abadan-ref.ir
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﻻﺋﻞ ﺑﺮﻭﺯ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻳﮏ ﺗﻮﺭﺑﻮﭘﻤﭗ، ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﻃﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺶ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺭﻳﺸﻪ ﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﻤﭗ ﺳﺎﻧﺘﺮﻳﻔﻴﻮﮊ 20 ﺷﻤﺎﺭﺓ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ ﺑﺨﺎﺭﻱ ﺑﻪ A ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﺮﮎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﮏ ﺟﻌﺒﻪ ﺩﻧﺪﺓ ﮐﺎﻫﻨﺪﻩ، ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﮔﺸﺘﺎﻭﺭ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ ﺑﻪ ﭘﻤﭗ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ. ﺗﻮﺭﺑﻮﭘﻤﭗ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺳﺎﻝ ﻋﺪﻡ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﻮﺭﻳﺖ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﺩﺭ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﭙﺮﻱ ﺷﺪﻥ ﺩﻗﻴﻘﻪ، ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ ﻭ ﺟﻌﺒﻪ ٣٠ ﺳﺎﻋﺖ ﻭ ٢ﺣﺪﻭﺩ ﺩﻧﺪﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺎﻻﺑﺮﺩﻥ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻮﻗﻔﺎﺕ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻧﺸﺪﻩ، ﻋﻴﺐ ﻳﺎﺑﻲ ﻫﺎﻱ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺭﻭﻱ ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ، ﺟﻌﺒﻪ ﺩﻧﺪﻩ، ﭘﻤﭗ ﻭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﮐﻨﺘﺮﻟﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﮑﻨﻴﮏ ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﻃﻴﻒ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺶ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ، ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺭﻳﺸﻪ
ﭘﻤﭗ ﺳﺎﻧﺘﺮﻳﻔﻴﻮﮊ,ﺗﻮﺭﺑﻴﻦ ﺑﺨﺎﺭﻱ,ﺟﻌﺒﻪ ﺩﻧﺪﻩ,ﺳﻴﺴﺘﻢ ﭘﺎﻳﺶ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ
https://mmep.isme.ir/article_23461.html
https://mmep.isme.ir/article_23461_ad6688e4876531010f48cc216f3d8375.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
بررسی و نحوة عملکرد فناوری اسکن سهبعدی با لیزر در تهیة نقشههای ازبیلت صنعتی
97
101
FA
معین الدین
محمودی
0000-0003-3014-1413
دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران
moienmahmoudi@yahoo.com
محمد
صدیق
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران
moh.sedigh@iauctb.ac.ir
در صنایع مختلف همچون پالایشگاهی، نفت، فولاد، ساختمان سازی و جز اینها، پس از اتمام هر پروژه و احداث و تأسیس واحدهای صنعتی، بهطور معمول کارفرمایان از پیمانکاران تقاضای نقشههای ازبیلت یا چونساخت میکنند. هدف از تهیة این مدارک این است که کارفرما پس از اتمام پروژه، نقشة نهایی و اجراشده را در دست داشته باشد تا چنانچه لازم شد، تغیراتی در تأسیسات و تجهیزات، پایپینگ، تجهیزات ثابت صنعتی، پستهای برق، خطوط انتقال آب و جز اینها بدهند و یا اگر به تعویض و تعمیرات نیاز بود، نقشة نهایی را داشته باشند و مطابق با آن، پروژة جدید طراحی و اجرا شود. از جمله روشهای تهیة ازبیلت استفاده از نیروهای متخصص نقشهبردار است که پس از اتمام پروژه به درخواست پیمانکار در سایت حضور مییابند و شروع به اندازهگیری و در نهایت تهیة نقشههای صنعتی میکنند. در کشورهای صنعتی پیشرفته همچون آلمان روشی نو ارائه شده است که تهیة این نقشهها تنها توسط یک دستگاه اسکن لیزری انجام میشود. این روش که از روشهای رایج بسیار سریعتر، ارزانتر، کمخطرتر است و با دقت بالایی انجام میشود. در این مقاله این فناوری نو بهصورت کامل بررسی میشود.
ازبیلت صنعتی,اسکن سهبعدی,اسکن لیزری,نقشهبرداری
https://mmep.isme.ir/article_23462.html
https://mmep.isme.ir/article_23462_5599d0e665cbb2d678bbb9d3d2ed41ff.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
25
4
2016
09
22
مطالعه و بررسی عیوب سوراخکاری استخوان
102
109
FA
محمد
خوران
مربی مجتمع آموزش عالی اسفراین و دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند، بیرجند
m.khoran@esfarayen.ac.ir
حسین
امیرآبادی
دانشیار بخش مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند، بیرجند
hamirabadi@birjand.ac.ir
عیسی
خوران
کارشناسی ارشد مهندسی مواد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان
eisa.khoran@gmail.com
بیحرکتسازی استخوان شکسته، که غالباً بر اثر سوانح و کهولت سن بهوجود میآید، برمبنای ایجاد سوراخ با مته و اتصال پلاکهای که به آنها پیچ میشوند، انجام میگیرد. کاشت ایمپلنت در دندان پزشکی نیز نیازمند ایجاد سوراخ است. سوراخکاری معمولاً توام با ایجاد حرارت و اعمال نیروست. حرارت تولیدی و نیروی سوراخکاری برای استخوان بهشدت مضر است. حرارت تولیدی سوراخکاری سبب ایجاد نکروزهای حرارتی پیرامون سوراخ ایجاد شده و نیروی سوراخکاری باعث رشد ترک در استخوان میگردد. به این دلیل تلاشهای متعددی برای یافتن راهحلی جهت کاستن نکروزهای حرارتی (مرگ غیرقابل بازگشت سلول) و نیروهای سوراخکاری صورت گرفته است. تغییر در شکل مته، بهکارگیری ارتعاشات التراسونیک در سوراخکاری، فناوری سوراخکاری سرعت بالا و شبیهسازی این فرایند (شرایط آمادهسازی تستهای تجربی سخت است) و نیز بهینهسازی پارامترهای سوراخکاری از جمله موضوعاتی است که مورد توجه محققان بوده است. در این مقاله به بررسی عملکرد فرایند و آخرین پیشرفتها و مطالعات انجامشده پرداخته شده و چالشهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
سوراخکاری استخوان,نکروز حرارتی,نیروی محوری
https://mmep.isme.ir/article_23463.html
https://mmep.isme.ir/article_23463_0f114f1481694de68d5d8e14fe2d72de.pdf