انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
بهبود دقت ابعادی در فرایند استریولیتوگرافی
16
21
FA
فرید
قدمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
mania.farid@gmail.com
صادق
رحمتی
دانشیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر مجلسی
srahmati2007@gmail.com
در دنیای امروز، حضور در عرصة رقابت جهانی، بیش از هر چیز، مستلزم افزایش سرعت ساخت برای انطباق با تغییرات سریع بازار بههمراه ارائة محصولاتی با کیفیت بالاتر است. فناوریهای نمونهسازی و ساخت سریع نیز در پاسخ به چنین نیازی ظهور و بروز پیدا کردهاند. استریولیتوگرافی،بهعنوان یک فرایند چاپ سهبعدی، نخستین روش توسعهیافته در نمونهسازی سریع است. روش مذکور یک روش ساخت لایه به لایه است که در کمترین زمان ممکن قادر به تولید فرمهای هندسی پیچیدهای است که تولید آنها با استفاده از روشهای ماشینکاری متداول غیرممکن و یا بسیار وقتگیر است. با اینهمه، دقت ابعادی و استحکام فیزیکی نمونههای ساختهشده با استفاده از این روش، در مقایسه با روشهای متداول ماشینکاری، هنوز به حد ایدهآلی نرسیده است. این مقاله تلاش میکند با مرور، تحلیل و مقایسة مهمترین پژوهشهایی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، مقادیر بهینة پارامترهای تأثیرگذار در این فرایند را، بهمنظور بهبود دقت ابعادی در قطعات ساختهشده به روش استریولیتوگرافی، ارائه کند.
دقت ابعادی,نمونهسازی سریع,استریولیتوگرافی
https://mmep.isme.ir/article_23263.html
https://mmep.isme.ir/article_23263_fbc869500bbadc9401efdf4ebdd0d034.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
نانوسیالات؛ محیطهای نوین انتقال حرارت
22
31
FA
رقیه
لطفی
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
گروه نانوتکنولوژی، پژوهشگاه صنعت نفت
lotfir@ripi.ir
در این مقاله نانوسیالات بهعنوان محیطهای جدید انتقال حرارت مطالعه و بررسی شدهاند. در این رهگذر، نخست ویژگیها، مزایا، کاربردها و روشهای تهیه این گونههای جدید از سیالات بررسی و پس از آن، به بخش تجربی کار پرداخته شده است. در بخش تجربی، نانومواد مورد استفاده در تهیة نانوسیالات (نانولولههای کربنی تکدیواره) سنتز و با استفاده از آنالیزهای مورد نیاز شناسایی شدهاند. سپس، نانوسیالات با استفاده از روش دومرحلهای تهیه و رسانایی حرارتی آنها با استفاده از دستگاه سنجش رسانایی اندازه گیری شده است. درپایان، با استفاده از سیستم آزمایشگاهی ساختهشده، ضریب انتقال حرارت نانوسیالات اندازهگیری شده است.
نانوسیالات,نانولولههای کربنی,هدایت حرارتی,ضریب انتقال حرارت
https://mmep.isme.ir/article_23264.html
https://mmep.isme.ir/article_23264_e0383da3fed74cf5afc7f4997faa9b89.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
راهکارهای نوین کاهش مصرف انرژی در ساختمان از طریق اصلاح پوستة خارجی
32
39
FA
محمد
طاطار
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشکدة فنی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس
tatar.mohammad@gmail.com
مهدی
معرفت
0000-0003-4473-1561
دانشیار بخش مهندسی مکانیک
دانشکدة فنی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس
maerefat@modares.ac.ir
امروزه بخش مهمی از انرژی مصرفی کشور در ساختمانها مصرف میشود. این در حالی است که در بیشتر این ساختمانها میتوان با اخاذ تمهیداتی خاص مصرف انرژی را کاهش داد. مقالة حاضر به بررسی نقش اجزای پوششی ساختمان در صرفهجویی غیرفعال انرژی در ساختمان میپردازد. در این رهگذر، ابتدا انواع گوناگون دیوارهای ترومب، دیوارهای دوپوستهای و دیوارهای گرمای نهان نهفته معرفی میشوند. سپس عملکرد پنجرههای دارای هواژل[i] و شیشة دوجداره بررسی میشود. همچنین کاربرد سقفهای سبز، سقفهای سلول خورشیدی و سقفهای سرمایش تبخیری، بهعنوان ایدههای قابل اعمال در سقف، معرفی میشوند.
<br clear="all" />
[i]. aerogel
صرفهجویی غیرفعال,کاهش مصرف انرژی,اجزای پوششی ساختمان,هواژل
https://mmep.isme.ir/article_23265.html
https://mmep.isme.ir/article_23265_0f702e3b1f8276d51ffc2656092a3db9.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
موفقیت عمل جراحی در بایپس عروق قلب در گرو حل صحیح مسائل مکانیک سیـالات
40
46
FA
مهدی
رمضانپور
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه تربیت مدرس
mehdi.ramezanpour@modares.ac.ir
مهدی
معرفت
0000-0003-4473-1561
دانشیار بخش مهندسی مکانیک
دانشگاه تربیت مدرس
maerefat@modares.ac.ir
پیوندهای بایپس عروق قلبی، گاه پس از مدتی کارایی خود را از دست میدهند. عواملی که سبب این ناکارآمدی میگردند به دو دستة عوامل همودینامیکی و ناهمسانی پیوند - شریان تقسیم میشوند. از این میان دستة نخست عوامل اثرگذارتری شناخته شدهاند و چون عوامل همودینامیکی در محل پیوند به الگوی جریان وابستهاند، محققان با استفاده از دیدگاه مکانیک سیالاتی به بررسی این پدیده پرداخته و متوجه بروز تغییراتی در الگوی جریان در محل این پیوندها شدهاند؛ تغییراتی که در یک شریان طبیعی وجود ندارد. تاکنون تلاشهای بسیاری برای یافتن راهی برای جلوگیری از بروز این تغییرات انجام شده و در نهایت اصلاح پیکربندی این پیوندها بهعنوان یکی از بهترین راهحلهای این مسئله ارائه شده است. در این راستا پیکربندیهای متنوعی چون انتها به انتها و انتها به کناره و کناره به کناره ابداع شده است. اما آنچه اهمیت دارد بررسی الگوی جریان در این پیوندها و مقایسة کارایی آنها با یکدیگر است، که آسانترین و ارزانترین راه مقایسة آنها استفاده از علم مکانیک سیالات و حل معادلات حاکم بر جریان در محل پیوند بهکمک تکنیکهای دینامیک سیالات محاسباتی است. در این مقاله تحقیقات انجامشده در این زمینه بهتفصیل مرور میشود.
بایپس عروق قلبی,عوامل همودینامیکی,الگوی جریان,پیکربندی بایپس عروق قلبی,دینامیک سیالات محاسباتی
https://mmep.isme.ir/article_23266.html
https://mmep.isme.ir/article_23266_ab4eabefa7b54ecc856511b3c66437c5.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
بررسی استانداردسازی و شبیهسازی در صنعت خودروی هیبرید الکتریک
47
57
FA
علی
مهرکیش
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه فردوسی مشهد
ali.mehrkish@yahoo.com
محمدمهدی
رفیعی
کارشناس مهندسی مکانیک
دانشگاه فردوسی مشهد
mohamadmahdi.rafiee@yahoo.com
حمیده
رضوی
استادیار گروه مهندسی صنایع
دانشگاه فردوسی مشهد
h-razavi@ferdowsi.um.ac.ir
طی سالیان گذشته موضوع خودروهایی با سوخت سبز ازجمله مهمترین مواردی بوده است که توجه محققان و صنایع را بهخود جلب کرده است. در ایران نیز این موضوع، با توجه به برنامههای کلان کشوری، از اهمیت ویژهای برخوردار است. اما گسترش این صنعت معطوف به برآوردن نیازهای توسعهای آن در کشور است؛ نیازهایی که مهمترین آنها توجه به ارائة استاندارد مناسب تولید و گسترش مفاهیم شبیهسازی آن در صنایع مرتبط میباشد. در این مقاله ابتدا وضعیت استانداردسازی در صنعت خودروهای هیبرید الکتریک بررسی و در ادامه پارهای از عوامل مؤثر در استانداردسازی در فرایند دورگهکردن ارائه میشود. سپس تلاش خواهد شد تا ابتدا اهمیت و جایگاه شبیهسازی در هیبریداسیون بررسی و در نهایت با معرفی پارامترهای موردنیاز شبیهسازی، امکان بررسی و مقایسة نرمافزارهای گوناگون در حوزة طراحی و مدلسازی مهیا شود، تا از این طریق زمینة عملیات نرمافزاری در دورگهکردن فراهم گردد.
سوخت سبز,خودروی هیبرید - الکتریک,نیازهای توسعهای,استاندارد,مدلسازی و شبیهسازی
https://mmep.isme.ir/article_23267.html
https://mmep.isme.ir/article_23267_3b4d61ca0da9d90fdd320172ee1425c2.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
مروری بر کلکتورهای فتوولتائیک - حرارتی
58
70
FA
محسن
نصیرزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
mohsen.nasirzadeh@yahoo.com
فرزاد
جعفرکاظمی
استادیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
fj_kazemi@azad.ac.ir
کلکتورهای فتوولتائیک - حرارتی[i]، دستگاههایی هستند که انرژی خورشیدی را بهطور همزمان به جریان الکتریسیته و گرما تبدیل میکنند. مشکل عمدة پنلهای فتوولتائیک آن است که با افزایش دمای سطح سلولهای فتوولتائیک، توان الکتریکی مفید خروجی آنها کاهش محسوسی پیدا میکند. با دفع حرارت از پنلها، میتوان از این اثر نامطلوب جلوگیری کرد. برای این منظور میتوان با حرکتدادن یک سیال بر روی سطح پشتی پنلهای فتوولتائیک، توسط انتقال حرارت جا بهجایی، بخشی از این حرارت را از پنل جذب نمود و باعث کاهش دمای سطح پنل فتوولتائیک و افزایش راندمان الکتریکی آن شد. همچنین میتوان از سیالی که با جذب حرارت، دمای آن افزایش یافته جهت مصارف گوناگون از جمله گرمایش آب مصرفی، خشککن خورشیدی و جز اینها استفاده کرد. در این مقاله ابتدا عملکرد یک کلکتور فتوولتائیک - حرارتی بررسی میشود، سپس طرحهای متنوع کلکتورهای فتوولتائیک - حرارتی مورد بررسی قرار گرفته و در پایان فعالیتهای انجامشده در زمینة بهینهسازی کلکتور فتوولتائیک - حرارتی بیان میشود.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [i]. PV/T
کلکتور,فتوولتائیک,حرارتی,انرژی خورشیدی
https://mmep.isme.ir/article_23268.html
https://mmep.isme.ir/article_23268_ab3314c1293541c16aff573745f5bbda.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
شناسایی ترکیبات الاستومری پودر تایر فرسوده خودرو و بررسی تأثیر آن بر خواص مکانیکی کامپوزیتهای پلیپروپیلن/ پودر تایر فرسوده خودرو
71
80
FA
مهدی
رحمانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
mahdi.rahmani.83@gmail.com
فرامرز
آشنای قاسمی
استادیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
f.a.ghasemi@srttu.edu
غلامحسن
پایگانه
استادیار دانشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
g.payganeh@srttu.edu
امروزه با افزایش روزافزون تعداد خودروها، دفع تایرهای لاستیکی فرسوده به معضلی بزرگ در مبدل شده است. این در حالی است که امکان استفاده از پودر لاستیک ضایعاتی بهعنوان یک پرکننده در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری مسجل شده است. برای این منظور لازم است تا ترکیب درصد مواد موجود در پودر تایرهای فرسوده تعیین شود. در این مقاله، از آنالیز TGA [i] برای تعیین ترکیب درصد مواد موجود در فرمولاسیون تایرهای فرسوده استفاده شده است. اما تعیین مقدار نسبی Styrene و Butadiene در لاستیک SBR با این شیوه امکانپذیر نیست. لذا، برای رفع این مشکل از آنالیز Pyrolysis-FTIR استفاده و نتایج با نتایج آنالیز TGA مقایسه و مشاهده شد که نتایج هر دو روش رضایتبخشاند. همچنین اثر حضور پودر تایر فرسوده بر خواص مکانیکی پلیپروپیلن بهصورت تجربی بررسی شد. تمامی نمونهها در یک اکسترودر دوپیچة همسوگرد مخلوط شدند و بهوسیلة قالبریزی تزریقی بهشکل نمونههای استاندارد آزمونهای کشش و ضربه درآمدند. نتایج آزمایشهای مکانیکی نشان داد که افزودن پودر تایر فرسوده به ماتریس پلیپروپیلن سبب افزایش استحکام ضربه و کاهش مدول یانگ، تنش تسلیم، استحکام کششی و ازدیاد طول نسبی در شکست ماتریس پلیپروپیلن خواهد شد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [i]. Thermo gravimetric analyzer
بازیافت,پودر تایر فرسودة خودرو,پلیپروپیلن,الاستومر,آنالیز TGA,آنالیز Pyrolysis-FTIR,خواص مکانیکی
https://mmep.isme.ir/article_23269.html
https://mmep.isme.ir/article_23269_17bd23d616c193aaef03fe219c1e4890.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
22
4
2013
09
23
دانش مقاومت مصالح در گذر زمان
81
83
FA
رضا
شاهسیاه
استادیار بخش مهندسی مکانیک، دانشکدة فنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
rez.shahsiah@iauctb.ac.ir
https://mmep.isme.ir/article_23270.html
https://mmep.isme.ir/article_23270_01f2ae914b56e7ec221433de0f1bfafb.pdf