انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
بررسی کاربرد توربینهای بادی در سیستمهای هیبریدی نوین
16
24
FA
جاماسب
پیرکندی
استادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
jamasb_p@yahoo.com
رضا
حربی منفرد
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
momfared1368@gmail.com
افزایش روزافزون مصرف انرژی و محدودیتهای سوخت فسیلی جوامع گوناگون را بر آن داشته است تا در اندیشة منابع دیگری از انرژی باشند. از جمله مناسبترین و کارآمدترین منابع جایگزین برای سوختهای فسیلی انرژیهای تجدیدپذیر است؛ منابعی که طی سالیان اخیر بهطور فزایندهای مورد توجه خیل صنعتگران و پژوهشگران قرار گرفتهاند. انرژی باد بهعنوان یکی از منابع تجدیدپذیر انرژی از سالهای دور مورد توجه بوده است. در ایران نیز با توجه به وسعت مناطق بادخیز، بستر مناسبی جهت گسترش بهرهبرداری از توربینهای بادی[i] فراهم است. متغیر بودن سرعت باد و درپی آن نوسانات توان خروجی توربینهای بادی، متخصصان را بر آن داشته است که با ترکیب توربینهای بادی و صفحات خورشیدی، پیل سوختی یا باتری، توان تولیدی پایدار و دائمی ایجاد کنند. سیستمهای هیبریدی جدید بازده بالا و توان تولیدی پایدار جهت مصرف در بخشهای گوناگون دارند. هدف از ارائة این مقاله معرفی انواع سیستمهای هیبریدی جدید حاصل از ترکیب توربینهای بادی با سایر سیستمهای تولید توان، جهت ذخیرهسازی انرژی و ایجاد توانی پایدار است. برای این منظور، ابتدا سیستمهای هیبریدی متنوع که از ترکیب توربینهای بادی با انواع سیستمهای تولید توان و یا سیستمهای ذخیرهکنندة انرژی ایجاد میشود، معرفی شده و در ادامه عملکرد آنها مورد بررسی قرار میگیرد. معرفی اجزای تشکیلدهندة این دسته از سیستمهای هیبریدی و بررسی نحوة عملکرد آنها از دیگر مواردی است که در این مقاله تشریح خواهد شد.
<br clear="all" />
[i]. Wind Turbine
انرژی تجدیدپذیر,توربین بادی,سیستمهای هیبریدی
https://mmep.isme.ir/article_21783.html
https://mmep.isme.ir/article_21783_53a090e70347e16142853b752b960333.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
بررسی رفتار و خواص مکانیکی آلیاژهای حافظهدار
25
34
FA
سید روحالله
کاظمی بازاردهی
استادیار گروه مهندسی مکانیک
دانشگاه گیلان
kazemi@guilan.ac.ir
محمد
بیات
کارشناس مهندسی مکانیک
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان
mohammadbayat.mc@gmail.com
امروزه با گذشت بیش از شصت سال از نخستین پژوهشهای علمی انجامشده دربارة آلیاژهای حافظهدار[i]، شاهد کاربردهای بسیار وسیع این دسته از مواد در حوزههای گوناگون هستیم. اگرچه در ابتدا این کاربردها تنها به ساخت اتصالات و کوپلینگها، آنهم فقط در حوزههای نظامی منحصر میشد، اما امروزه در بسیاری از کاربردهای روزمره از جمله ساخت انواع قاب عینک، آنتن موبایل، شیر جلوگیری از سوختگی و دیگر کاربردهای صنعتی همچون شیرهای ایمنی اطفاء حریق و محافظ باتری لیتیومی از این آلیاژها استفاده میشود. در این مقاله آلیاژهای حافظهدار و خواص فیزیکی آنها معرفی و رفتار مکانیکی آنها مطالعه شده و در انتها برخی از مهمترین کاربردهای آنها بررسی شده است.
<br clear="all" />
[i]. Shape Memory Alloys
آلیاژ حافظهدار,سوپرالاستیک,حافظة شکلی,آستنیت,مارتنزیت,عملگر
https://mmep.isme.ir/article_21784.html
https://mmep.isme.ir/article_21784_058f3e997c603b212b33dc1056085e89.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
آزمونهای محیطی مورد نیاز سامانه های فضایی و مقایسة دیدگاه استـانداردهای فضایی موجود
35
46
FA
امیر
میرزا قیطاقی
کارشناس ارشد پژوهشی
مرکز طراحی و توسعة سامانههای فضایی
پژوهشگاه فضایی ایران
a_m_gheitaghy@mecheng.iust.ac.ir
بهنام
صبوری
کارشناس ارشد پژوهشی
مرکز طراحی و توسعة سامانههای فضایی
پژوهشگاه فضایی ایران
saboori@isa.ir
منا
کارگر
کارشناس ارشد پژوهشی
مرکز طراحی و توسعة سامانههای فضایی
پژوهشگاه فضایی ایران
kargar@isa.ir
اساساً لازم است تا سامانههای فضایی توانایی تحمل شرایط سخت محیطی را، از لحظة قرارگیری در سایت پرتاب تا اتمام مأموریت، داشته باشند. انجام آزمونهای محیطی میتواند ابزاری مؤثر در ارزیابی قابلیت اطمینان سامانه و کاهش ریسک شکست مأموریت آنها باشد. در این مقاله، شرایط محیطی که هر سامانة فضایی از ابتدای پرتاب تا پایان مأموریت با آن مواجه است، بررسی و فلسفة انجام آزمونهای محیطی مهم شامل اکوستیک، ارتعاش، شوک و حرارت ارائه میشود. سپس دیدگاه استانداردهای فضایی گوناگون در مورد لزوم انجام این آزمونها در سطح سامانه و واحدهای جزء مقایسه و در انتها پیشنهاد میشود تا با توجه به تجهیزات موجود در کشور، استاندارد آزمونها بومیسازی گردند.
آزمون محیطی,سامانة فضایی,استاندارد,قابلیت اطمینان
https://mmep.isme.ir/article_21785.html
https://mmep.isme.ir/article_21785_d9af7f0cb32efc0453c3cee90ed3e238.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
عملکرد پمپ حرارتی زمینگرمایی ترکیبی بههمراه برج خنککن در اقلیمهای آبوهوایی ایران
46
57
FA
علیرضا
اکبری باصری
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
a.akbari.b@gmail.com
سیروس
آقانجفی
استاد دنشکدة مهندسی مکانیک
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
aghanajafi@kntu.ac.ir
انرژی زمینگرمایی نوعی از انرژی تجدیدپذیر است که بهدلیل در دسترس بودن مورد توجه قرار رفته است. از جمله روشهای استفاده از این نوع انرژی، پمپهای حرارتی زمینگرمایی است که با دفن لولههایی از جنس پلیاتیلن درون زمین میتوان از آنها بهعنوان چاه یا منبع حرارتی استفاده کرد. با توجه به مقعیت جغرافیایی ایران بر روی کمربند خشکی، بیشتر شهرهای این کشور در طول سال به سرمایش بیش از گرمایش نیاز دارند، که این موضوع گرایشی را بهسمت سیستمهای ترکیبی با برج خنککن پدید میآورد. در این سیستمها تأمین بخشی از بار سرمایش برعهده برج است. در این مقاله سعی شده است تا با بیان روش مدلسازی اجزای سیستم ترکیبی و بهینهسازی آن، سیستم بهینة پمپ حرارتی زمینگرمایی و پمپ حرارتی زمینگرمایی ترکیبی برای یک نمونه ساختمان شبیهسازی شده با کاربری تجاری بهکمک نرمافزار دیزاین بیلدر[i]، در اقلیمهای متفاوت تحلیل شود و ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه، تغییرات دمای خروجی سیال از زمین در سیستم ترکیبی و پایه، ضریب عملکرد پمپ حرارتی در سرمایش و گرمایش در طی عمر سیستم و همچنین میزان اثرگذاری سیستم ترکیبی در کاهش هزینة عمر سیستم تحلیل شود. <br clear="all" /> [i]. DesignBuilder <sup>®</sup>
پمپ حرارتی,سیستم ترکیبی,برج خنککن,هزینة عمر,مبدل حرارتی
https://mmep.isme.ir/article_21786.html
https://mmep.isme.ir/article_21786_65f428adbc9e7e622a25e8952ed6a22e.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
بازرسی خطوط انتقال گاز بهکمک روش مغناطیسیکردن
58
61
FA
علی
شیرافکن
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
alishirafkan63@yahoo.com
اساساً ویژگیهای خطوط لولة هوایی همچون تنوع قطر لولهها و پیوستگی و چیدمان تنگاتنگ، معاینة آنها را بهکمک روشهای متداول نشت شار مغناطیسی[i] به امری سخت و گاه غیرممکن مبدل میکند. بهمنظور غلبه بر این مشکل، بر اساس نظریة نشت شار مغناطیسی، اخیراً روش جدیدی با عنوان روش مغناطیسیکردن و معاینة مقطعی[ii] مطرح شده است. تفاوت اساسی این روش با روش نشت شار مغناطیسی، در مغناطیسینمودن در راستای محیطی است؛ در این روش از مغناطیسیکردن موضعی استفاده میشود، حال آنکه در روش نشت شار مغناطیسی تمامی لوله را مغناطیسی میکنند. برای این منظور، تجهیزاتی خاص با قابلیتهای مونتاژ و تنظیم مجدد طراحی شدهاند تا مغناطیسیکردن و معاینه با کارایی بالا توسط روش مغناطیسیکردن را ممکن سازند.
<br clear="all" />
[i]. Magnetic Flux Leakage (MFL)
[ii]. Local Area Magnetization and Inspection (LAMI)
نشت شار مغناطیسی,خطوط لولة هوایی,مغناطیسیکردن,معاینة مقطعی
https://mmep.isme.ir/article_21787.html
https://mmep.isme.ir/article_21787_1eed75cf275874d49ad7082230716c90.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
طراحی سازوکار تعلیق چرخهای تراکتور بهمنظور حرکت در مناطقی با شیب عرضی
62
70
FA
روحالله
محمد سنابادی عزیز
مربی پژوهشی، پژوهشکدة فنی و مهندسی جهاد
rohollahmohammad@yahoo.com
تراکتور عامل اصلی نیروی محرک ادوات کشاورزی در عملیات کاشت، داشت و برداشت در حوزة کشاورزی محسوب میشود. وسعت اراضی شیبدار و کوهپایهای در ایران، نیاز طراحی سازوکاری با قابلیت کاربرد تراکتور بهصورت حرکت عرضی در شیبها را دو چندان میکند. در این مقاله، با نصب سازوکاری بازویی برای چرخهای عقب و استفاده از نیروی هیدرولیک سعی شده است تا اختلاف ارتفاع در دو سمت تراکتور با تغییر ارتفاع چرخها جبران شود. نتایج نظری و عملی این کار نیز در شیبهای عرضی تا 2/24 درجه موفقیتآمیز بوده است. با طرح چنین ایدهای، تراکتور توانایی بالا و پایینشـدن چرخها تا ارتفاع 48 سانتیمتر را در زمینهایی با شیبهای متفاوت بهدست میآورد. در سطوح شیبدار، فشار حداقل مورد نیاز برای برقراری تعادل محورها 50 بار محاسبه شده است که به پیستونی با قطر 63 میلیمتر نیاز دارد. حداکثر زاویهای که تراکتور با جابهجایی چرخهای عقب میتواند تغییر شیب دهد، 2/19 درجه است که در حالت کلی تراکتور مورد نظر تا 2/24 درجه تغییر زاویه پایدار میباشد. طراحی محور جلو این تراکتور نیز بهگونهای است که توانایی نوسان زاویهای از 15 تا 30 درجه را دارد.
تراکتور,شیبرو,حسگر شیب,واژگونی تراکتور
https://mmep.isme.ir/article_21788.html
https://mmep.isme.ir/article_21788_7f8c14c64c5e9772aa23b758b9c8e8be.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
اهمیت مدیریت زمان در استراتژی و مهندسی تولید
71
76
FA
هادی
نجفیان
کارشنـاس مهنـدسی مکانیـک، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق
hadi.najafian@yahoo.com
محسن
رسولیان
استادیار دانشکدة مدیریت
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق
m_rsl@yahoo.com
عباس
شفیعی
استادیار دانشکدة مدیریت
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق
ashafiee844@gmil.com
بدون شک موفقیت یا شکست هر سازمان در گرو توانایی آن در تعریف راهبردی اثربخش بهمنظور کسب مزیت رقابتی پایدار جهت خلق ارزشهای بلندمدت است. بهمنظور کسب قابلیت رقابتپذیری لازم است تا مدیران هر شرکت یا سازمان با اخذ تصمیمات مناسب در حوزههای تصمیم مهندسی تولید و عملیات، اهداف عملکردی مجموعة تحت اشراف خود همچون سرعت و انعطاف را تأمین کنند. شرکتهایی که روزگاری از طریق کاهش هزینه، تمایز، صرفهجویی و کیفیت رقابت میکردند، امروزه بهدنبال کسب مزیت رقابتی بهواسطة راهبردهای مبتنی بر زمان هستند. در این مقاله، ضمن تبیین مفهوم و اهمیت مدیریت زمان در فرایندهای تولید و ضرورت اولویتدادن تحلیلهای راهبردی بر فناوری، اهداف و راهبردهای سهگانه مبتنی بر زمان تشریح میشود. در ادامه، ساخت و تولید مبتنی بر زمان، بهعنوان راهبردی مبتنی بر زمان برای شرکتهای تولیدی معرفی میگردد. پس از تبیین راهبردهای بنیادین کاهش زمان چرخه؛ یعنی حذف و موازیسازی، چارچوبی متشکل از شش فعالیت اعم از سادهسازی، استانداردسازی، یکپارچهسازی، دسترسی و کنترل، در ساخت و تولید مبتنی بر زمان، بهعنوان ابزارهایی برای کاهش زمان تناوب ارائه میشود.
مدیریت تولید,مدیریت زمان,استراتژی تولید,مهندسی تولید
https://mmep.isme.ir/article_21789.html
https://mmep.isme.ir/article_21789_e32803fd77196fc45147026ab41853ad.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
مجله مهندسی مکانیک
1605-9719
24
1
2015
03
21
مروری بر فناوری تولید تایر
77
86
FA
مهدی
خاطر ویسی
کارشناس ادارة مهندسی محصول
شرکت تولیـد خودرو سایپـا کاشان
mehdi.veissi@gmail.com
محمد
اسدزاده
کارشناس ادارة مهندسی محصول
شرکت تولیـد خودرو سایپـا کاشان
mohammad.asadzadeh@gmail.com
سید محسن
مسعود
سرپرست ادارة مهندسی محصول
شرکت تولیـد خودرو سایپا کاشان
mohsen.masoud@gmail.com
بدون شک یکی از جالبترین صنایع وابسته به صنعت راهبردی خودروسازی، صنعت تولید تایر است. امروزه بهبود مستمر در عرصة صنعت لاستیک با آمیزههای جدید شیمیایی و طراحی براساس روشهای روزآمد مهندسی سبب شده است روزبهروز تایرهایی بادوامتر، با عملکردی بهتر در شرایط متنوع آبوهوایی روانة بازار شود. با توجه به گستردگی این صنعت و آثار زیست محیطی فراوان آن، که بهطور مستقیم ناشی از حجم مواد مصرفی برای تولید هر حلقه تایر و میزان پسماند ناشی از تایرهای فرسوده در طبیعت میشود و بهطور غیرمستقیم که ناشی از اثر تایر بر مصرف سوخت و میزان آلایندههای تولیدشده توسط خودرو میباشد، کنترل هر یک از ابعاد مذکور میتواند شاخص بسیار مهمی در جلوگیری از آلودگی هرچه بیشتر محیط زیست گردد. در این مقاله نخست گزیدهای از تاریخچة صنعت تولید تایر مطرح میشود. سپس مواد اولیة مورد استفاده در صنایع تولید تایر معرفی و بخشهای گوناگون هر تایر معرفی میشود. در ادامه فناوریهای جاری در عرصة تولید تایر مرعفی و روشهای ساخت و تولید تایرهای متداول تشریح میگردد.
صنعت تولید تایر,تایر سبز,مقاومت غلتشی,طول عمر
https://mmep.isme.ir/article_21790.html
https://mmep.isme.ir/article_21790_c9a3604b7d396bca9f5dec54449c203f.pdf